Cooler Master HAF 922 vs Fractal Define R2

Permalänk
Medlem

Cooler Master HAF 922 vs Fractal Define R2

Tjena ! Håller på att bygga ihop en ny dator och kan inte bestämma mig vilket av dessa 2 chassin jag ska köpa Cooler Master HAF 922 och Fractal Define R2.

Vilket är enklast att bygga i och vilket är mest prisvärt?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Define r2 tycker jag personligen är sjukt mycket snyggare

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Hedersmedlem

Define R2 är klart stiligast, HAF är lite mer lankänsla över. Men men...
Bryr du dig mest om kylning och inte bryr dig om oljud, kör då på HAF.
Bryr du dig mer om ljudnivån, och kan nöja dig med en aningens sämre kylning, kör på R2.

R2 är ganska enkelt att bygga i, hyffsat med plats bakom moderkortsplåten förutom bockningen då som hamnar lite ivägen, men det går ändå med lite kruxande. Även dom översta kabelhålen i moderkortsplåten sitter lite dumt, dom är aningen svåra att komma åt, men sen ska man ju inte sitta och dra sladdar varje dag heller.
HAF kan jag inte uttala mig om hur det är att bygga i då jag inte pillat i det IRL.

Angående prisvärdheten skulle jag nog påstå att R2 ger mest för pengarna, men båda är fina chassin.

SweClockers har ju recenserat båda, ta och läs vettja!
http://www.sweclockers.com/artikel/6184-cooler_master_haf_922
http://www.sweclockers.com/artikel/6197-fractal_design_define...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd

HAF 922

+Lätt att bygga i
+Kyler mycket bättre än R2
+Ser bättre ut (enligt mej då)
+Är relativt billigt
+HD 5970 ryms med 3cm till godo
+Kabeldragningen blir sjukt bra

-Låter lite mera
-Ser fult ut (tycker vissa)

Frectal Define R2

+Stilrent
+Svart insida
+Väldigt tyst
+Plats för 8HDD;s (HAF 922 har plats för 5)
+Bättre fläkt filter
+Bra kabeldragning

-HD5970 ryms inte (kanske du inte bryr dej om)
-Kyler bra mycket sämre om du inte sätter en till fläkt i taket och i fronten

Har HAF 922 själv och kan rekommendera det chassit (Men tycker du ska köpa ljuddämpnings mattor om du vill ha det tyst)
R2 tycker jag också att är bra men har dock inga erfarenheter av det chassit :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Håller med Esseboy, dock inte till utseendet men det andra stämmer mycket bra. Har ett HAF 932 själv, är ju iof storebror till 922. Skall dock sälja det nu och köpa Obsidian ist, mest pga hotswap lösningen och att Obsidian är enligt mig ett av de snyggaste chassin som finns på marknaden för stunden om man bortser från de dyraste Lian-Li lådorna ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Håller med Esseboy, dock inte till utseendet men det andra stämmer mycket bra. Har ett HAF 932 själv, är ju iof storebror till 922. Skall dock sälja det nu och köpa Obsidian ist, mest pga hotswap lösningen och att Obsidian är enligt mig ett av de snyggaste chassin som finns på marknaden för stunden om man bortser från de dyraste Lian-Li lådorna ^^

Obsidian ska man ju köpa om man vill ha Vattenkylning ju :/ Man kan ju köra luft men det kyler ju mycket sämre än R2 och HAF 922

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Esseboy: vattenkylning funkar dock rätt bra på HAF 932 med ^^, och jag nämde det mest för att jag skall byta ut mitt 932. Gick lite offtopic (Hade inte tänkt att förslå Obsidian med tanke på det är en helt annan prisklass framför allt.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
HAF 922

+Lätt att bygga i
+Kyler mycket bättre än R2
+Ser bättre ut (enligt mej då)
+Är relativt billigt
+HD 5970 ryms med 3cm till godo
+Kabeldragningen blir sjukt bra

-Låter lite mera
-Ser fult ut (tycker vissa)

Frectal Define R2

+Stilrent
+Svart insida
+Väldigt tyst
+Plats för 8HDD;s (HAF 922 har plats för 5)
+Bättre fläkt filter
+Bra kabeldragning

-HD5970 ryms inte (kanske du inte bryr dej om)
-Kyler bra mycket sämre om du inte sätter en till fläkt i taket och i fronten

Har HAF 922 själv och kan rekommendera det chassit (Men tycker du ska köpa ljuddämpnings mattor om du vill ha det tyst)
R2 tycker jag också att är bra men har dock inga erfarenheter av det chassit :/

Ryms ett 5850 i Define r2?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minijosn
Ryms ett 5850 i Define r2?

Ja, och 5870 med.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
HAF 922

+Lätt att bygga i
+Kyler mycket bättre än R2
+Ser bättre ut (enligt mej då)
+Är relativt billigt
+HD 5970 ryms med 3cm till godo
+Kabeldragningen blir sjukt bra

-Låter lite mera
-Ser fult ut (tycker vissa)

Frectal Define R2

+Stilrent
+Svart insida
+Väldigt tyst
+Plats för 8HDD;s (HAF 922 har plats för 5)
+Bättre fläkt filter
+Bra kabeldragning

-HD5970 ryms inte (kanske du inte bryr dej om)
-Kyler bra mycket sämre om du inte sätter en till fläkt i taket och i fronten

Har HAF 922 själv och kan rekommendera det chassit (Men tycker du ska köpa ljuddämpnings mattor om du vill ha det tyst)
R2 tycker jag också att är bra men har dock inga erfarenheter av det chassit :/

Define lådan är ju billigare än haf 922.

Permalänk
Medlem

HAF 922 skimpar ut på en massa detaljer, att den inte är svartlackad på insidan/baksidan och att det fattas fläktfilter är goda exempel. Skulle säga att Fractal Design lådan är mest prisvärd tack vare fläktfiltren och dom ljuddämpande plattorna etc..

Fractal Design R2 är också väldigt stilren jämfört med Haf 922 som skriker "Gamer" vilket skulle gå hem jäkligt bra på något Lan där man vill höja sin E-penis men kanske inte i ett vanligt rum, dock så vet jag inte vilken smak du har.

Kylningen på HAF 922 är bättre än på Fractal Design lådan men i utbytte mot detta så måste du städa ur den mycket oftare med te.x. komprimerad luft/dammsugare/hårfön annars lär den kyla sämre än Fractal Design lådan tanke med allt damm som fastnar på fläktarna samt heastsinksen på både CPU och GPU. På Fractal Design lådan så Dammsuger du bara Fläktfiltren, väldigt lättvindigt imo.

Båda är lätta att bygga dock så har HAF 922 det lite lättare tack vare den enorma utrymmet bakom moderkorts plåten, så du kan dumpa alla sladdar som blir över där jämfört med Fractal Design lådan som du får göra lite mer jobb för att göra det snyggt.

Permalänk

Kändes onödigt att skapa en ny tråd då denna behandlar ett liknande ämne. Jag håller för tillfället på att bygga ett i5-system med 5850 m.m. Jag är dock inte helt säker på vilket chassi man ska välja, har kollat mycket på just Define R2 och HAF 922, men även Lancool PC-K62 (http://www.inet.se/artikel/6900659). Vad har ni att säga om just detta chassi, något att satsa på?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deska
HAF 922 skimpar ut på en massa detaljer, att den inte är svartlackad på insidan/baksidan och att det fattas fläktfilter är goda exempel. Skulle säga att Fractal Design lådan är mest prisvärd tack vare fläktfiltren och dom ljuddämpande plattorna etc..

Fractal Design R2 är också väldigt stilren jämfört med Haf 922 som skriker "Gamer" vilket skulle gå hem jäkligt bra på något Lan där man vill höja sin E-penis men kanske inte i ett vanligt rum, dock så vet jag inte vilken smak du har.

Kylningen på HAF 922 är bättre än på Fractal Design lådan men i utbytte mot detta så måste du städa ur den mycket oftare med te.x. komprimerad luft/dammsugare/hårfön annars lär den kyla sämre än Fractal Design lådan tanke med allt damm som fastnar på fläktarna samt heastsinksen på både CPU och GPU. På Fractal Design lådan så Dammsuger du bara Fläktfiltren, väldigt lättvindigt imo.

Båda är lätta att bygga dock så har HAF 922 det lite lättare tack vare den enorma utrymmet bakom moderkorts plåten, så du kan dumpa alla sladdar som blir över där jämfört med Fractal Design lådan som du får göra lite mer jobb för att göra det snyggt.

HAF 922 har faktiskt filter i fronten och 5.25 skydden så du får bara in finkornigt damm som inte gör så stor skillnad när det flyger förbi flänsarna

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

HAF 922 utan tvekan, den kyler ENORMT mycket bättre än R2.
Jag skulle inte ens ta emot R2 om jag fick pengar för det.
Liksom 2st 120 mm fläktar?? Kom igen seriöst vafan.. dina komponenter kommer brinna upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
HAF 922 utan tvekan, den kyler ENORMT mycket bättre än R2.
Jag skulle inte ens ta emot R2 om jag fick pengar för det.
Liksom 2st 120 mm fläktar?? Kom igen seriöst vafan.. dina komponenter kommer brinna upp.

nu ska vi inte överdriva Man kan ju sätta in tre fläktar till för ca 200kr så har du hyfsad kylning

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
HAF 922 utan tvekan, den kyler ENORMT mycket bättre än R2.
Jag skulle inte ens ta emot R2 om jag fick pengar för det.
Liksom 2st 120 mm fläktar?? Kom igen seriöst vafan.. dina komponenter kommer brinna upp.

Att du inte skulle ta chassiet ens mot betalning är bara korkat, sluta nu.

Och hur svårt är det att sätta in ett par extra fläktar? å
Åh nej, jag måste koppla in EN kontakt, aj aj, det klarar jag aldrig.

Jag skulle kört på fractal design chassiet, mer prisvärt chassie lär du nog inte hitta utan att gå in på begagnade chassien på blocket/tradera.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Att du inte skulle ta chassiet ens mot betalning är bara korkat, sluta nu.

Och hur svårt är det att sätta in ett par extra fläktar? å
Åh nej, jag måste koppla in EN kontakt, aj aj, det klarar jag aldrig.

Jag skulle kört på fractal design chassiet, mer prisvärt chassie lär du nog inte hitta utan att gå in på begagnade chassien på blocket/tradera.

Det skulle vara svårt allafall för mig att installera en extra fläkt, visst, det är lätt att koppla en kontakt, men jag vet inte vad för fläkt det måste vara, och hur man monterar fast själva fläkten.
3 fläktar är ändå patetiskt imo, det är hälften av antalet fläktar i ett 1200 chassi t.ex.

Aja slutdiskuterat om detta för min del nu..

Permalänk

har en HAF 922 burk, den är tyst, 19db kyler väldigt bra tycker jag. spelat crysis warhead och spelar mycket modern warfare 2 systemet ligger då på ca 34C, cpu ligger på ca 38C kör original kylaren till prollen amd 965BE. den är också lite bredare än de andra burkarna. har inte hittat ngt negativt på den än iaf. den ser lite rå ut i designen, men det är inget jag bryr mig om så länge den kyler bra och är tyst gott om plats i den osså, kör ett 5850BE kort.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Asus P9X79 Deluxe | Intel i7-3820 | Corsair H100 | Vengeance 16GB | Gigabyte gtx780 | Corsair AX850W | Intel SSD 520 Series 240GB | Win7 64bit. Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av significant
har en HAF 922 burk, den är tyst, 19db kyler väldigt bra tycker jag. spelat crysis warhead och spelar mycket modern warfare 2 systemet ligger då på ca 34C, cpu ligger på ca 38C kör original kylaren till prollen amd 965BE. den är också lite bredare än de andra burkarna. har inte hittat ngt negativt på den än iaf. den ser lite rå ut i designen, men det är inget jag bryr mig om så länge den kyler bra och är tyst gott om plats i den osså, kör ett 5850BE kort.

Kan bara hålla med ;D tyst,stor och Jävligt bra prestanda :D:D:D

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag kör en i5 processor klockan till 3.6Ghz (Noctua fläkt) med ett 5850 kort i min Fractal R2 låda. Inga konstiga temperaturer öht och ett väldigt trevligt chassi att jobba i. Kablarna kommer undan och bra fästen.

Så jag rekomenderar det skarpt.

PS. Jag har satt en extra Fractal Silent 120mm fläkt i fronten.

Permalänk
Medlem

Idag är priset för Cooler Master HAF 922 endast 869:- mot Fractal Design Define R2:s 790:-.

För min del så avgör nog den förbättrade kylningen i Cooler Mastern, men än är ingen beställning lagd.

/Manor

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

sj fick man hem R2an idag..chassiet som allt ligger i idag är ett cooler master mystique 631.

r2an har bättre layout på sakerna..mer fläktplatser..o en anning större än mitt nuvarande.. bli kul sen o se hur tyst datorn kommer vara mot det man har idag..o kylningen är jag inte orolig för..har två st 120 fläktar idag fram o bak o det kyler bra..i nya finns det ett antal mer platser om det behövs

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ok över en månad sen tråden skapades men jag svarar iaf. Vet inte om du införskaffat något chassi än men ifall du inte har gjort det så kan jag starkt rekommendera HAF 922.

Har själv ett sådant och kabeldragningen är så lekandes lätt så det är helt sanslöst. Det är extremt svalt, sitter med en Phenom II X4 940 @ 3,4GH och den ligger i runt 30 grader i Idle och i regel mellan 36-38 grader load.

Då har jag visserligen satt in två fläktstyrda fläktar till men de blåser i första hand på grafikkortet. Har dessutom kopplat de 3 medföljande fläktarna till varsin Fanmate 2 och kör samtliga fläktarn på lägsta varvtal. Kan säga att jag har betydligt mindre oväsen än jag hade i min tidigare ljudisolerade låda (NZXT Hush) då den helt enkelt blev för varm så både processorfläkt och grafikkortsfläkten varvade upp vid minsta belastning.

När jag bytte till HAF 922 så sjönk temperaturen på grafikkortet med 20 grader ungefär. Även i Idle (låg runt 87 grader i Idle i Hushlådan). Nu har jag bytt grafikkort med till ett HD5870 och det är ännu svalare. Och det har gott om plats i lådan. Satt med ett HD3870 X2 innan.

Enda nackdelen är väl att det är väldigt stort jämfört med andra lådor då särskilt på bredden.

För HAF 922 helt enkelt. (Och jag tycker det är riktigt snyggt)

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OminousFate
Har själv ett sådant och kabeldragningen är så lekandes lätt så det är helt sanslöst. Det är extremt svalt, sitter med en Phenom II X4 940 @ 3,4GH och den ligger i runt 30 grader i Idle och i regel mellan 36-38 grader load.

Det kan inte vara mycket till load om du endast har 36-38 grader......

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.