Permalänk
Medlem

Arbetsdator på g

Ska köpa en ny arbetsdator men har noll koll. En nyligen avslutad surf-sejour slutade på den här.
http://www.inet.se/artikel/1517081/inet-vox-i7
Är den värt att satsa på eller kan man få mer för pengarna? Ska man köra Xeon eller Core?

Folk här verkar ju ha grym koll så ge mig gärna några do's/don'ts eller, ännu hellre, förslag på paket.

Budget ligger kring 15 000.
Jag ska främst använda datorn i arbetet som kretsar väldigt mycket kring Adobes program (AE/Illustrator/Photoshop).
Det händer att jag jobbar sena nätter relativt nära sovande flickvän så en tyst dator är prio 2 efter prestanda.
Går det att undvika rave'iga chassin och köra sobert svart är det ett stort plus.

Tack på förhand / Jonas

Permalänk
Medlem

Vet inte hur tyst grafikkortskylaren är. Men jag hade stoppat med en kylare från noctua för att få det tyst. Tror de monterar den om du skickar med den i paketet.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grymt, tack för svar. Har några frågor dock.

Jocke
Ser ju ingen kylare alls listad under Inet-paketet. Betyder det att man blir utan om man skippar Noctua förslaget eller får man dubbelt upp om man kör på den? Tycker du att Alles förslag är bättre än inet-paketet?

Alle
Är ditt paketförslag från komplett? Vågar man lita på vattenkylare (prestanda/risk för läckage)?
Om så var det enda negativa att grafikkortet kommer i lager 1 maj. Såg andra HD 5850 kort inne och på g tidigare. Är de ett nerköp och Sapphire the shit eller är de jämnbra?

Är det något annat som är på väg att lanseras som man bör vänta på inom min budget?

Permalänk

+ Ett förslag är att plocka ihop delarna hos inet och välja montering (http://www.inet.se/artikel/9990250/byggnation-av-dator-med-va...), eftersom priserna på de färdigkomponenerade datorerna släper efter kan det vara allt från ett par till många hundralappar billigare, även om det rör sig om exakt samma delar. Du kan då oxå passa på att göra anpassningar som passar hjust Dig, t.ex. ett tystare grafikkort (HD5450 kanske?), en tystare/effektivare processorkylare, Windows 7 Home Premium istället för Windows 7 Professional, etc.

+ När du väljer montering hos inet monterar de processorkylare på processorn åt Dig.

+ När det kommer till Alle's paket bör du tänka på att det är ett grafikkort för spel han har där, i en arbetsdator har man inte samma krav på grafikprestanda som i speldatorer. Adobes nuvarande programserie kräver väl (rätta mig gärna om jag har fel) Shader Model 3.0 och OpenGL 2.0 för de få funktioner som är GPU-accelererade, vilket innebär att du kan välja allt från ATI HD4550 "och uppåt". Vad jag läst om CS5 kommer där finnas en del funktioner som är anpassade för CUDA, vilket bara nVidia har på sina kort, så det skulle möjligtvis vara ett argument för att välja ett nVidia-kort, med nackdelen att du får lite högre ljudnivå (jag tror att de flesta nVidia-kort har fläkt), är dock bara det jag läst, det är möjligt att Adobe kommer anpassa för AMDs motsvarighet (OpenCL) när de väl släppt den första betan.

Permalänk
Medlem

fqvarfort
Inet it is. Att få datorn monterad är en förutsättning för att det här ska bli av. Undviker saker jag inte gör bra och datorbyggande hör hemma i det facket.

Snackade med komplett och de monterar ju inte stuff utöver deras komplett pc's som inte verkar vara någon utmärkt deal direkt.

Talade även med Inet idag och de verkar vettiga och redo att bolla. Ska dra iväg ett mail till dem, biffa Alles förslag och nämna mina förutsättningar. Ska även passa på att höra deras åsikt om ATI vs Nvidia.

Tack och bock för alla råd.

Permalänk
Medlem

Jag plockade snabbt ihop en hyffsat bra arbets dator.

http://pici.se/561872
Den är dock utan grafik kort. Jag tycker du skall vänta på nvidias nya generation grafik kort, då främst pga att jag har för mig att Adobe har infört stöd till Cuda i nyare versioer av de programmen du använder, om jag inte minns fel, använder inget av programmen själv. Jag tycker också att du bör raida 2 st 0,5 Tb diskar istället för att använda 1 SSD och en 1 Tb HD. Det kanske går över budgeten något när du lägger till grafik kortet, då kan du kanske spara lite på att endast köpa 1 uppsättning minnen.

Glömde lägga till kostnaden för dator bygget

Permalänk
Medlem

Nvidia har en del plugg-ins för att accelerera Adobe program.
Adobe plugg ins
Jag vet dock inte om de endast fungerar till Quadro grafik kort, du kanske bör välja ett sådant dock eller ta reda på mer om detta.

Edit: Finns en tråd om detta på detta forum,
Photoshop CS4 räknar på grafikkort (Nyhet)
Photoshop CS4 räknar på grafikkort (forum)
Cuda significantly accelerates Photoshop CS4 and Premiere CS4

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips JMicke.

Skickat in min order nu och det blev en remix.

Noctua var för tung för att skicka monterad och jag pallade inte att invänta nya Nvidia-kort (Kanske dumt men det går ju att shoppa om jag skulle bli bitter av ånger).

Slutade på det här:
Låda - Lian Li PC-6070B V2 Silent Svart, utan nätdel
Processor - Intel Core i7 930, 2.80GHz
Kylare - Corsair Cooling Hydro H50
Moderkort - Gigabyte GA-X58A-UD5
Minne - Corsair 12GB (6x2GB) 1600MHz PC3-12800
Hd 1 - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA
Hd 2 - 750GB Western Digital Caviar Black SATA II
Gfx - Sparkle GeForce GTX 285 1GB
Nätdel - Corsair TX 650W 80+
Dvd - Samsung 22X DL SH-S223C

Känns bra det här. Tack än en gång.