Permalänk
Medlem

Grafikkortsproblem?

Hejsan jag har ett Ati radeon HD4850 1GB som spökar.

Jag har haft datorn i snart två år. Dock nu när jag har rensat ur den från damm och skit så har allt möjligt börjat krångla.
Jag har löst alla problem dock återstår två saker.

Processorfläkten startar inte, den är ansluten till mitt moderkorts cpu-fan port. Har även testat att sätta den i System-fan porten och då startar den utan problem så.
Grafikkortet startar och allt med fläkten och två dioder lyser som visar att den har ström, samt fläkten snurrar som den ska. Men den ger ingen signal till skärmen så jag kan inte ens kolla bios.

Processorn har nyligen fått pasta, ca tre veckor tillbaka. Då fungerade allt klockrent som den ska.
Men nu efter allt städande så har den spökat något förfärligt.
Har även testat med att koppla in högtalarna och letat efter något pip-ljud men inga ljud kommer alls.

Vad kan vara fel?

Permalänk

dammsög du ur datorn?

Permalänk
Medlem

Prova Clear CMOS, men det låter som att moderkortet börjar ge upp.
Du har inte dammsugit datorn, va?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Det är min gode vän som har problemet, beklagar att jag är seg på att svara.

Han påstår att han dammsugit, men endast chassit. Han har alltså plockat ur delarna ur chassit, och sedan plockat ihop lådan igen.

Han har testat att rycka ur batteriet en tid och tömt bios utan resultat.

Permalänk
Medlem

Så han har alltså demonterat hela datorn, dammsugit chassit och sedan byggt ihop den igen?
Förstår inte riktigt varför man skulle dammsuga, men okej.
Han har inte missat distanser mellan chassi och moderkort?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

jag har dammsugit över 100 datorer och ingen har någonsin gått sönder, bara man är försiktig när man dammsuger datorn så går den inte sönder