Permalänk
Medlem

Vänta på 8 eller 16-kärningt?

Jag köper inte datorer ofta, men då jag köper vill jag ha det bästa, och jag kan mycket väl tänka mig vänta en stund för att komma över nåt som är bra mycket bättre och mer hållbart i ett tidsperspektiv, nu sitter jag på en p4 prescott, den började bli slö för ca 2-3 år sen, 4-kärningt är ju självklart i dagsläget om jag skulle köpa nytt, men nu börjar det dyka upp 6-kärninga, visst det verkar ju bättre, men 1x4=4, 6/4=1,5 det är alltså ingen omg-effekt här, jag funderar på hur länge det tar innan 8-kärninga kommer eller 16-kärninga, jag menar om man kan ploppa in 2 extra kärnor så är det nog inte så svårt att ploppa in 4 extra eller kanske 12 extra eller hur.

Ska man vänta på minst 8-kärninga ller ska man köpa 6 när det kommer?
för mig känns 6 som sådär, visst det är bättre än 4 men endast 50%, helst vill jag ju ha 100% eller 200% eller mer, när man ändå byter upp sig.

Vad tycker ni? Jag tycker iaf det verkar osmart att köpe en 6-kärning när det troligtvis kommer 8 eller 16 inom kort.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid komma bättre grejer så ta och köp det bästa idag för det är inte värt att vänta om det inte lanseras bättre prylar inom kort. Intel I7 980x är det bästa du kan skaffa idag men kostar 10k.

Permalänk
Medlem

Den som lever får se?

Ska du resonera sådär så kan du ju vänta i all evighet.

Köper du nytt idag så kommer det ju iallafall bli en ofantlig uppgradering från din prescott.

Permalänk
Medlem

Problemet är att väntar man på nytt så kommer man få vänta i evighet, för kommer alltid nytt runt hörnet.
Hursom även en 2 kärnig C2D skulle för din del vara en stor prestanda höjning från en gammal p4 prescott.

Vill du ha en ny dator i år skulle jag gå på en 6 kärnig från AMD eller en 6 kärnig i9 från intel, bägge lär komma innan sommaren, AMD x6 ryktas bli riktigt billig, Intel troligen en hel del dyrare.

Självklart kommer det komma CPU med antagligen 8 och 12 kärnor också till konsumentpriser men knappast i år

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

12 - kärniga Amd server processorer är redan på gång, det dröjer väl ytterligare 1-2 år innan desk tops versionen släpps. Amd 12-core processor spotted online
AMD 12-core Opterons leaked ahead of launch?

När Intel släpper sina 12 kärniga processorer vet jag inte, men någon annan kanske vet eller så kan du ju kolla med google...

Permalänk
Medlem

Köp nytt nu, ingen idé att vänta

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Re: Vänta på 8 eller 16-kärningt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
4-kärningt är ju självklart i dagsläget om jag skulle köpa nytt, men nu börjar det dyka upp 6-kärninga, visst det verkar ju bättre, men 1x4=4, 6/4=1,5 det är alltså ingen omg-effekt här

8/6=1,33 så om du ska räkna på det sättet så verkar det ju bättre att köpa 6-kärnigt nu än 8-kärnigt sen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Avstängd

Som andra sa om du ska vänta å nåt bättre hela tiden så är det bara att lära sig leva med p4 prescott resten av ditt liv.

Det låter kanske otroligt för dig men man måste inte ha 192GB RAM och 96 kärnor för att spela spel eller surfa, skriva osv. MEN man måste ha det om man ska syssla med tunga industriella beräkningar, 3D produktion på hög nivå osv osv.

Vad ska DU göra med dator idag ?

Det är fråga du ska ställa dig själv och välja dator utifrån det. Idag.

Citat:

Vad tycker ni? Jag tycker iaf det verkar osmart att köpe en 6-kärning när det troligtvis kommer 8 eller 16 inom kort.

Och då kommer du tycka att det är bättre att vänta tills 32kärnor kommer. Sen kommer du tycka att 64 kärnor är nog lite bättre...Ser du trenden här ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

kommer ju 6 kärnig amd snart som är billigare än intels 6kärniga

Permalänk
Medlem

bulldozer borde ju komma om ett år ungefär? Orkar man härda ut så är ju det en helt ny arkitektur som verkar lovande.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vänta på 8 eller 16-kärningt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av husqvarnaff
8/6=1,33 så om du ska räkna på det sättet så verkar det ju bättre att köpa 6-kärnigt nu än 8-kärnigt sen.

men 1 till 4 = 4, nu är 4 standard så 4 till 6 är nada, 4 till 8 är iaf dubbelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Köp nytt nu, ingen idé att vänta

Visst så är det jämt, vänta är "a sure way to miss out on the fun right now"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Vad ska du ha datorn till?

musik som allt som oftas endast använder sig av en enda kärna (och oftast behövs inte mer)

det jag försöker säga är att att jag förstår att 6-kärningt is the shit när det kommer, men jag har en känsla av att 8 eller 16kärningt kommer komma ganska fort efter det, för det verkar inte vara nåt stort hopp när man väl gjort hoppet till multi. Och det jag funderar på är om man ska va nöjd och hålla käften ett tag till tills det kommer 8-kärninga eller 16, för 6-kärninga kommer bli fruktansvärt omodernt väldigt mycket fortare än 4 blev.

Säger dock inte att 4 är dåligt, men jag vill ha samma grejer i minst 4 år. Bra grejer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för varje kärna så tappar man prestanda i "administrations kostnader" i processorn. Så en 12-kärnig på 2.5ghz och säg 64mb cache är inte dubbelt så bra som en 6-kärnig på 2.5ghz med säg 32mb cache.

Bättre blir det ju men med de 4-kärnorna idag så börjar hårdvaru marknaden mätta de "vanligaste" konsumenternas behov av prestanda. Crysis och bad company 2 utnyttjar vad jag förstår det som 3 och 4 kärnor men inte mer. Visst körs operativsystemet i bakrunden med andra program men det är nog dags för mjukvaran att optimeras för behandling hos flera kärnor samtidigt om det ska finnas någon större anledning för "vanliga konsumenter".

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Om du nu sitter på en p4 så kommer en i7 980x vara så enorm skillnad så du skulle aldrig kunna tro det.
googla runt lite om tester på 2/4/6 kärniga processorer gämfört med enkelkärniga.

Ett "bra" programm som testar en processors ungefärliga beräkningskapacitet är: "Wprime" eller kanske något simplare: "SuperPi"
Om du nu skulle få 1,5 minuter i Wprime 32m med en p4 3,0 Ghz så skulle du få under 5 sek med en oklockad i7 980x
Då kanske du förstår skillnaden...
I krävande spel komemr det göra extrem skillnad där med!

All denna info är hämtad från: "just-fucking-google-it!"
nej, men har tagit lite info från olika tester på nätet.

Visst, du lär betala över 30000kr för en ny komplett dator med i7 980x och bra Cpu, Ram, Gpu, mobo etc...
Men frågan är egentligen; Är det värt för det du sysslar med på datan??

Så skulle nog inte råda dig att vänta på bättre processorer, troligtvis så kommer i7 980x "vara samma som en p4" om 4-5 år...

Men om du inte vill lägga lika mycket pengar på data, så välj i7 930 istället för i7 980x. 7400 kr billigare!

Men som sagt, googla runt lite på tester, så kommer du se vad tekniken går frammåt

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Jo jag vet limpuz

men frågan är om det skulle bli samma hopp mellan quad och 8/16-kärninga som mellan p4-singel och en ny quad. Och om det värt att vänta på dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro...

där har du 8 kärnor. den kommer även uppgraderas i sommaren till 12. men det är kanske inte en mac du vill ha ? de andra kommer säkerligen släppa 12 kärninga samtidigt skulle jag tippa på. så vänta till sommaren

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag vet limpuz

men frågan är om det skulle bli samma hopp mellan quad och 8/16-kärninga som mellan p4-singel och en ny quad. Och om det värt att vänta på dessa.

Nej, inte värt.
Det stora hoppet kom mellan singel och dual/quadcore.
Men visst, en 8 kärnig prolle från intel e ju såklart bättre än en 6 kärnig i samma hastighet.

Men inte lika stor procentuell ökning från 4-6 kärner som mellan 1-2 kärnor.
Lite beroende på hastighet.
Men satsa på i7 930! litet tips från mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

i och med amds Thuban (6core) release och nvidias fermi serie så skulle jag säga att det är ett ganska bra tillfälle att köpa nu den närmaste månaden/månaderna.

även om man inte just är ute efter dessa komponenter så gör de säkert att andra komponenter får attraktivare pris.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Vänta på 8 eller 16-kärningt?

Citat:

boy
Säger dock inte att 4 är dåligt, men jag vill ha samma grejer i minst 4 år. Bra grejer. [/B]

Då får vi helt enkelt stoppa utvecklingen lr hur ? Du inser väl att 4 år i datorvärlden är en evighet....?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Om man är programmerare vill man ju ha fler kärnor att leka med 3Dstudio vill nog också ha fler...

Jag tänker aldrig slösa på att gå från min Q6600@3.4 till en I7@4.0GHz för vidare mycket kosing, tycker då det är bättre att vänta tills nyare varianterna kommer med fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Enlig dom roadmap jag har sett så kommer 8 kärnigt till "konsumentpriser" någon gång nästa år. möjligt intel släpper nått senare i år men då blir det nån värsting extreme variant för 10.000 eller liknade, men x6 från intel i9 och AMD P II x6 japp dom kommer man kunna skaffa om 1-2 månader.
AMD x6 verkar väldigt lockande men tanke på dom låga priserna som ryktas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag vet limpuz

Och så tror jag inte du får se en desktop serie processorer med 16 kärnor inom 1,5-2 år.
Ett litet tag att vänta:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limpuz
Och så tror jag inte du får se en desktop serie processorer med 16 kärnor inom 1,5-2 år.
Ett litet tag att vänta:P

Nej det tror inte jag heller, först i och med nästa krympning kommer dom, och tills dess är det nog minst 2 år

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Asså grappar han ska lyssna på musik på datorn, finns väl ingen anledning i världen att ens köpa en fyrkärnig?

Till boy:
Rekommenderar en Core 2 Duo då du inte kommer märka någon som helst skillnad utöver det. En snabbare hårddisk kan väl också vara bra om du känner för att lägga lite pengar på datorn (SSD-disk).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Asså grappar han ska lyssna på musik på datorn, finns väl ingen anledning i världen att ens köpa en fyrkärnig?

Till boy:
Rekommenderar en Core 2 Duo då du inte kommer märka någon som helst skillnad utöver det. En snabbare hårddisk kan väl också vara bra om du känner för att lägga lite pengar på datorn (SSD-disk).

det är skillnad på att lyssna och att skapa det andra lyssnar på. Jag ska ju naturligtvis inte ha den för att lyssna, det kan man göra bra på netbooken också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Om man är programmerare vill man ju ha fler kärnor att leka med 3Dstudio vill nog också ha fler...

Jag tänker aldrig slösa på att gå från min Q6600@3.4 till en I7@4.0GHz för vidare mycket kosing, tycker då det är bättre att vänta tills nyare varianterna kommer med fler kärnor.

Presajjsely, suger också ett tag till på min Q6600. Kommer troligtvis bli den CPU som jag kört längst med. Det är ju nu man börjar se riktiga fördelar med att köra quad

Permalänk
Citat:

det är skillnad på att lyssna och att skapa det andra lyssnar på. Jag ska ju naturligtvis inte ha den för att lyssna, det kan man göra bra på netbooken också.

Men det finns inget ljudprogram (vad jag vet) som är så krävande att 6 kärnor används. 2 kärnor, max?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p

Till boy:

Sant.
Men han sade ju att han ville ha en riktigt bra data i 4 år, MEN, de går inte om man ska lira nya spel/program på värsta inställningarna.

Det som nästan "alla" som kan bygga en dator gör, e att köpa en bra grund, dvs bra moderkort som stödjer nya saker, tex 2/3/4 vägs CF/SLI
Och en hyffsad processor och ramminnen som hänger med kanske med lite tur ett år tex, sedan när en ny generation grafikkort/ processorer kommer (i samma socket) så smackar man bara i det i samma dator, o säljer det andra, väntar ett år o gör samma sak, fast då med nytt moderkort...:P

Det är nog faktiskt det mest ekonomiska jag vet.
Att köpa en tex. intel extreme edition idag är väldigt mycket dummt i mitt tycke, i samma hastigheter och serie/modell/kärnor/cache så e extreme processorn lika bra som en som kostar 6k mindre i samma serie. Dom pengarna lägger du på en SSD disk så ska du jävlar se på hastighet!

Och så kommer du inte märka den minsta lilla skillnaden på en dualcore i 3,5Ghz eller en quadcore i 3,5Ghz om du bara lyssnar på /gör egen musik, eller spelar dagens spel.
Ända som kommer skilja dom åt är Vantage-poängen, Wprime rekordet och kuk längden...

Hur som helst, om du vill ha en SJUKT bra processor idag e de i7 som gäller.
socket 1366 kommer ju hålla ett tag också? Iaf minst till 6 kärniga processorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beroende på om och vad du kan använda dig av din gamla dator så kan du nog säkert få dig en ok quad core dator för runt 6k (beroende på vad man ska ha osv) inget extremt bara en ok dator som du kan ha tills dessa 8,12,16 osv kärniga cpuer kommer som du pratar om.

För om du kan lägga 10k på bara en cpu (som dom kommer kosta när dom är nya om inte mer) så kan du väl lägga runt 6k på en ok dator nu som du kan ha i 2 år kanske och som blir betydligt snabbare än din nuvarande.

Eller också så köper du dig ett evga sr2 moderkort och bygger på det.
Så kan du också bara börja med en hexa core och känner du nja detta räcker verkligen inte för mig som jag visste så handlar du dig bara en till hexa core så har du dina 12 kärnor du pratar om.

Permalänk
Avstängd

vänta till 32 kärningt

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...