Hemmaserver - koppling mellan Tv och server för flera användare.

Permalänk

Hemmaserver - koppling mellan Tv och server för flera användare.

God middag sweclockare!

Som nykommen på ert förträffliga forum hoppas jag att min fråga inte är för dum för att bli besvarad.

Bakgrund

Har i dagarna plockat delar och skickat iväg en order för att bygga ihop min första hemmaserver.
OS som skall använda är jag inte helt säker på än men lutar åt w7 då det är där jag känner mig mest hemma.
Servern är tänkt att stå placerad avskilt i en så nedkyld miljö som möjligt, utan vare sig tillgång till skärm eller tangentbord (letar fortfarande efter ett remote desktop program, VNC lutar det åt).
Efter lite googlande så känns det som XBMC är programmet för mig då jag planerar att streama filmer och serier till så många Tv-apparater jag kan i huset.

Fråga

  • Hur kommer jag bära mig åt för att streama från server till Tvn?

  • Behövs det något liten HTPC som står vid varje Tv som skickar vidare allt till Tvn?

  • Vi har 2st Tv-apparater som kan kopplas till nätet, går det att streama genom det? krävs det något speciellt program för att Tvn skall känna igen XBMC?

Hur ser era lösningar ut? Om ni inte kan förklara det själva skulle länkar till guider som jag själv inte lyckats finna uppskattas.

Mvh Nemezis
rank 1 sweclocker

Permalänk
Medlem

Dela ut filerna över nätverket på servern och så ansluter du till utdelningarna och spelar upp filerna på dina HTPC-datorer.
XBMC är mediaspelarprogrammet som ansluter sig till din server för att spela upp dina mediafiler.
Som alternativ till en komplett dator med XBMC vid varje TV kan man istället skaffa sig någon färdig mediaspelarburk:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=295
Då får man i inställningarna i mediaspelaren ange hur man ansluter till din server för att komma åt utdelade mappar.

Om din TV har nätverksanslutning så får du kolla TV-apparatens manual hur du kan använda denna anslutning.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så har båda dina TV-apparater nätverksanslutningar? Innan vi börjar diskutera olika lösningar så får du ta reda på hur det fungerar där först Har ingen som helst koll på hur det fungerar, men har vi tur kanske din TV direkt kan streama genom nätverket på något vänster.

Annars måste du ha någon form av mottagare vid varje TV. Antingen en komplett HTPC eller som ovan länkat någon form av mediaburk, typ Popcorn-hour.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Tv-apparaterna är från Samsung och där ingick ett program kallat "Samsung PC share manager" som man installerar på sin dator och sen streamar över till Tvn via TP-uttaget/nätverket.
Känns som att man på något vänster borde kunna utnyttja det till andra program än just Samsungs egna men har inte haft någon anledning att prova fören nu

Vi har en del Tv-apparater i huset så skulle föredra om man kunde hålla sig runt 1000kr sträcket gällande mottagare.

Att "övertala" en ps3:a att streama från servern med XBMC förmodar jag är helt uteslutet om man inte vill plocka isär maskinen och "hacka" den?

Permalänk
Medlem

Hittade detta: http://www.rytterqvist.se/samsung-pc-share-manager-for-dlna
Om du nu ska köra Windows 7 på servern så bör det väl gå att använda det programmet.
Alltså istället för att installera det på din dator så installerar du det på din server.

Permalänk
Medlem

DLNA protokollet kan du använda (det använder samsung i alla sina nya skärmar vad jag vet) det är bara att installera PS3 Mediaserver på servern så ska det gå att streama.

Du kan även streama till PS3:an med det programmet (duh! )

tillägg.
Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Tackar för all feedback och för att ni delar med er av eran kunskap.

Som jag beskrev i mitt första inlägg så är det tyvärr XBMC jag suktar mest efter.
Har sökt högt och lågt efter en maskin till ett överkomligt pris (1000kr) som det går att installera XBMC på eller där XBMC redan finns men verkar vara lättare sagt än gjort.

Har jag otur så får jag ta en gammal laptop som jag låter stå på med XBMC installerat, inte det skönaste för ögat men vad gör man

Ingen som har någon erfarenhet av att jailbreaka en Apple Tv som vet hur väl det fungerar med XBMC på den?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om du skulle köra linux på servern är att testa Tvheadend, vilket klarar av att streama tv till XBMC och Showtime Mediaplayer som går att köra på PS3:an.

Denna lösning klar av flera olika typer av digital tv motagare, samt "avkryptera" strömmen för att skicka vidare via nätverket.
Tvheadend har även stöd för schemalagd inspelning och mycket annat.

Apple Tv ska vad jag googlat på funka helt Ok, har dock ingen egen erfarenhet..

Skulle verkligen rekommendera något annat än windows 7 för en server, det är ju ett klient OS och är inte till för att köra 24/7. T.ex verkar det ju inte finnas ett bra sätt att få till att datorn inte automatiskt inte startas om stup i kvarten efter varje "tvingad" uppdatering.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men du säger att du letar program för att fjärrstyra din dator, använd då Windows RDP.
Framförallt är det gratis, och väldigt enkelt att slå på, dessutom behövs ingen konfigurering eller ytterligare installation av programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Lite OT, men du säger att du letar program för att fjärrstyra din dator, använd då Windows RDP.
Framförallt är det gratis, och väldigt enkelt att slå på, dessutom behövs ingen konfigurering eller ytterligare installation av programvara.

Tänk på att det bara fungerar med windows 7 pro eller bättre.

Skrivet av Joka_90:

Skulle verkligen rekommendera något annat än windows 7 för en server, det är ju ett klient OS och är inte till för att köra 24/7. T.ex verkar det ju inte finnas ett bra sätt att få till att datorn inte automatiskt inte startas om stup i kvarten efter varje "tvingad" uppdatering.

Inga problem att hindra den från att inte installera uppdateringar men att fortsätta skrika att det finns nya att installea

Skrivet av NemezisDDH:

God middag sweclockare!

[text]

En dlna server kan streama till dina tv-apparater. Köp sedan någon streamenhet till resten av dina apparater. Borde ligga runt 1000-lappen beroende på kvalité.
Kör windows 7 om du känner dig hemma där. Eller windows server om du har det att tillgå.

Permalänk
Medlem

Om du känner dig "hemma" i Windows är det inte W7 som är för desktops du skall köra på servern, välj istället Windows Home Server. Den nya versionen (Vail) är i rtm så den kommer att börja säljas i butik inom kort. Eftersom detta är en serverversion så fungerar också RDP för att styra den remote.
Har själv kört Homeserver 2003 i ett par år och är helnöjd.

Att använda PS3:an för att se på film på TV:n fungerar utmärkt om man installerar PMS (PS3 Mediaserver).