Datorn fryser sig - Grafikkort / Drivrutin?

Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig - Grafikkort / Drivrutin?

Hej!

Det är så att när jag tittar på någon slags video på datorn allt mellan flash till film så fryser sig datorn efter ett tag. Det finns ingen bestämd tid för detta.
Efter att jag lyssnat på spotify förra helgen så märkte jag att den också fryste då.
Den fryser alltså hela datorn så man inte kan göra något alls.
Ljudet fryser och stannar på samma frekvens och samma gäller för bild / video.

Undrar verkligen vad detta beror på, hårdvara eller mjukvara. Vad är felet?

Vill verkligen undvika att behöva lämna in datorn.

Permalänk
Medlem

Ibland slutar min grafikkortsdrivrutin att fungera. Först så brukade drivrutinen återställas efter några sekunder men på senare tid så får datorn bluescreen och startar om. Det stod att drivrutinen inte kunde återställas. Kanske samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag får ju ingen bluescreen eller så utan datorn fryser sig bara. Måste få ett stopp på det här.
Vill ju verkligen inte behöva lämna in datorn.

Permalänk
Medlem

Bump! Någon måste väl veta något?

Permalänk
Medlem

Kan vara att den blir överhettad, kanske är kylaren till processorn väldigt dammig och överhettas när den pressas.
Eftersom felet inte är där så fort du använder datorn, utan bara vid belastning, så lutar det åt temperaturproblem.
Bärbar eller stationär?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av emaccen:

Ibland slutar min grafikkortsdrivrutin att fungera. Först så brukade drivrutinen återställas efter några sekunder men på senare tid så får datorn bluescreen och startar om. Det stod att drivrutinen inte kunde återställas. Kanske samma problem?

Har exakt samma problem. Det händer oftast efter jag spelat HoN men inte andra spel :s Har dock ett ati kort.

Visa signatur

Dator| Intel 2600K@ 4,5 Ghz | ASUS P8P67 EVO B3 | Sapphire HD 7970 3GB | 4tb Raid | 8gb 1600mhz | Samsung Blackrose 24" | BenQ 24" LED XL2420T

Permalänk

Har du installerat FF4 nyligen?

Permalänk
Skrivet av emaccen:

Ibland slutar min grafikkortsdrivrutin att fungera. Först så brukade drivrutinen återställas efter några sekunder men på senare tid så får datorn bluescreen och startar om. Det stod att drivrutinen inte kunde återställas. Kanske samma problem?

Tråkigt nog är detta indikation på att ditt grafikkort är döende/kass. Har sett detta hända några gånger. Om det inte är så att du har ett för klent nätaggregat för att orka driva systemet.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Antielefant

Samtliga som skriver om fel här bör även ladda hem och köra Memtest86+, då felen lika gärna kan bero på en dålig RAM-sticka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Om det nu visar sig vara ett temp problem, kan det vara grafikkortet oxå.
Men skulle nätagget vara för klent, så skulle problemet uppstå väldigt fort, förmodligen.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag inte varit för utförlig.
Jag har alltså en laptop. Det roliga är också att jag har extrakylning till laptopen. Så den har nog inga problem med att den överhettas. Luften som kommer ut ur flänsarna är inte varm.

Någon som har några ideer?

Permalänk
Medlem

Den där extra kylningen brukar bestå av fläktar på en platta som man placerar datorn på, är det den varianten du har?
Enligt min åsikt är det bara en produkt man försöker lura på datoranvändare för att tjäna en extra slant.
Sålänge datorn inte står på ett mjukt underlag som förhindrar fläkten att suga in luft, så är den där extra kylningen bara ett överflöd.
Är då din cpu kylare uppstoppad med damm så kvittar det om du har extra kylning eller inte.
Kanske dags att bara installera om windows, om det inte är en mac förståss.

Visa signatur

QC7

Permalänk

Om det är en bärbar så är det ett fenomen jag har fixat ett antal gånger genom att öppna den och gör rent kylflänsarna från damm.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Om det är en bärbar så är det ett fenomen jag har fixat ett antal gånger genom att öppna den och gör rent kylflänsarna från damm.

Precis. Vet inte hur många bärbara jag räddat från skrotning pga samma orsak =P
Men har man inte skills att öpnna en dator, så funkar det bra att sätta damsugaren vid fläktutblåset och suga lite försiktigt. Man kan även sätta den där fläkten suger, men tänk på att datorn måste vara avstängd, och att inte hålla damsugaren där under så lång tid att fläkten snurrar för fort (eftersom den genererar spänning precis som en generator, och den spänningen kan förstöra känslig elektronik i datorn).
Oroa dig inte för statiska urladdningar eftersom du inte är inne på elektroniken och suger.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Ber om ursäkt för att jag inte varit för utförlig.
Jag har alltså en laptop. Det roliga är också att jag har extrakylning till laptopen. Så den har nog inga problem med att den överhettas. Luften som kommer ut ur flänsarna är inte varm.

Någon som har några ideer?

Har hänt mig också på min tidigare laptop. Hände enbart under flash/filmer, dock inte i spel.
Var tvungen att ändra till "Energisparläge" för o slippa frysningarna.

Dock ska du nog öppna laptopen och dammsuga ur dammet på flänsen för att utesluta överhettning, jag gör det med 3månaders mellanrum..

Permalänk
Medlem

Om din dator fryser bör du värma den med en filt.

Skämt å sido, jag tycker det låter som drivrutiner. Min förra dator bråkade mycket med mig efter att jag pillat lite med drivrutinerna så det kanske kan vara det..

Mvh

Visa signatur

mvh eller nått