Ny telefon på försäkring

Permalänk
Medlem

Ny telefon på försäkring

Nämligen så att jag tappade min 3gs rätt hårt i helgen...så den är ganska stendöd..Tänkte ta ut det på hemförsäkringen.

Så min fråga är är det stor risk jag får en ny eller jag får bara pengar i handen hur mycket den är värd? för Köpa en helt ny löper väll på 3000-4000kr o en iphone 4 5-6 eller?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Har du drulletillägg? För en vanlig hemförsäkring täcker garanterat inte att du tappar din telefon och har sönder den.

Om du har det så beror ersättningen på hur gammal din telefon är och självrisken hos ditt bolag.

Permalänk
Medlem

luren e knappt ett år gammal o själv risken e på 1500...man tycker man borde få en ny

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Inte alls säkert, men ring och fråga.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har stora hem försäkring från If där det ingår drulle/otur, där finns det en tabell för ersättning när det gäller smartphone, <6mån 70% <12mån 50% osv.
Jag tappade min Desire ner för trappan hemma förra helgen, 1 år och 2 veckor gammal, fick ut 50% - självrisk... lite halvsegt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingon:

Jag har stora hem försäkring från If där det ingår drulle/otur, där finns det en tabell för ersättning när det gäller smartphone, <6mån 70% <12mån 50% osv.
Jag tappade min Desire ner för trappan hemma förra helgen, 1 år och 2 veckor gammal, fick ut 50% - självrisk... lite halvsegt!

Vad fick du då ut? kan inte ens ha blivit en femhundring eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad fick du då ut? kan inte ens ha blivit en femhundring eller?

tänk på att det är av priset man köpte den för och inte vad den kostar idag

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tänk på att det är av priset man köpte den för och inte vad den kostar idag

Vad kostade desiren då typ 4500 kronor? Så får han alltså 50% av det = 2250 kronor, sen brukar självrisken ligga på 1500 kronor = 750 kronor .

Eller finns det ingen självrisk när man får så klent med ersättning?

Permalänk
Medlem

Hmm men if hatar verkligen smartphones har jag hört.
Men då är ju drulle försäkringen bara bajs att ha om man inte få ut en ny..Och hur ska man veta va telefonen kostade när jag skaffade den..Tecknade ju abonnemang o fick med iphone 3gs 16 gig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad kostade desiren då typ 4500 kronor? Så får han alltså 50% av det = 2250 kronor, sen brukar självrisken ligga på 1500 kronor = 750 kronor .

Hmm runt 5000 gick den på första månaden i alla fall.. men du har rätt ändå hade för mig att den låg lite dyrare än så i början så..

Skrivet av Sparco:

Hmm men if hatar verkligen smartphones har jag hört.
Men då är ju drulle försäkringen bara bajs att ha om man inte få ut en ny..Och hur ska man veta va telefonen kostade när jag skaffade den..Tecknade ju abonnemang o fick med iphone 3gs 16 gig

snarare att du fick en förhöjd månadsavgift på typ 150kr eller 200kr vilket gör att du betalar oftast typ 500-2000kr mer för själva mobilen jämfört med att köpa den kontant.. man får ALDRIG med en gratis mobil, kan vara något enstaka erbjudande där dom skickar med en 800kr mobil lr liknande

och antar att det är den förhöjda månadsavgiften och det man betalar av där som man går på eller helt enkelt nypris på den under den period som du köpte mobilen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

äh vet ifan får se nu när papprerna kommer i veckan...annars beställer jag delar o lagar den själv. Ända anledningen jag tänkta ta det på hemförsäkringen är bara för att delarna kommer kosta mig lika mycket som själva självrisken är...så bättre att få en ny än ha en som man vet kanske går sönder igen pga av smällen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag ringde till Tre och bad dem om ett kvitto på telefonen från den dagen jag tecknade avtalet.
Fick ett par dagar senare ett brev där det stod vad telefonen kostade ny (5095:-) när jag köpte den samt en kopia på abonnemanget.

Det är självrisk på drulleförsäkring också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem

Jag har drulle hos Folksam, någon "förhöjd" drulle, lite lite dyrare(30-60?kr/mån, halv självrisk. Folksam gör dessutom inte avdrag efter ålder (vad jag varit med om iaf)

Visa signatur

[Chassi:Fractal Design R5 "Blackout Edition" Windowed] [PSU:Corsair RM750x] [Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING] [CPU:i7-6700K@Stock] [Kylare:BeQuiet! Pure rock] [Ram:32gb Kingston HyperX Savage DDR4 2666MHz]
[GPU:ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming]
[SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB] [HDD:WD Black 1tb]

Permalänk
Medlem

Fixar Samsung fuktskadade telefoner eller det är försäkring som gäller?

Smart som jag är så tappade jag nämligen min SGS2 i badkaret...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Rekordmedlem

Ersättningen borde beräknas på vad det kostar att ersätta den idag och dessutom inte gå att omsätta till pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kr0owe:

Fixar Samsung fuktskadade telefoner eller det är försäkring som gäller?

Smart som jag är så tappade jag nämligen min SGS2 i badkaret...

Samsungs serviceverkstäder fixar det säkert, men om du menar om det är något samsung betalar för (garanti) så är det inte det, telefonen är inte vattentät och då täcks det inte av garantin, hade du däremot haft en sonim så hade det varit garantifel om den blivit skadad av att ramla i badet, tex en sån här ip68 klassad som ska klara 2m vattendjup http://www.sonimtech.com/products/xp3300force.php den är designad för att tåla det och släppa den i badkaret ska inte göra nått och funkar den inte efter det så är det ett solklart garantifall på en sådan telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samsungs serviceverkstäder fixar det säkert, men om du menar om det är något samsung betalar för (garanti) så är det inte det, telefonen är inte vattentät och då täcks det inte av garantin, hade du däremot haft en sonim så hade det varit garantifel om den blivit skadad av att ramla i badet, tex en sån här ip68 klassad som ska klara 2m vattendjup http://www.sonimtech.com/products/xp3300force.php den är designad för att tåla det och släppa den i badkaret ska inte göra nått och funkar den inte efter det så är det ett solklart garantifall på en sådan telefon.

Jo jag fick full pris på min 3gs då 5000 -750 isjälvrisken så jag e nöjd..köpte sen sg2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur