Modulärt nätaggregat vilken kontakt till cpu finns två att välja på?

Permalänk
Medlem

Modulärt nätaggregat vilken kontakt till cpu finns två att välja på?

Nätagget är Thermaltake ToughPower GF3 A3 750W och har en kabel där ena änden sätts i nätagget och den andra har två åttapinnar kontakter (delbara i fyra och fyra båda två) i andra änden med ena kontakten i änden och den andra 15 cm tidigare på kabeln.

Moderkortet har en anslutning för en åttapinnars kontakt

Min fråga är ska jag ta kontakten i änden eller den tidigare och ansluta i moderkortet, antingen blir kabeln maximalt lång eller 15 cm kortare väg för strömmen att vandra, en oanvänd kontakt fladdrar då omkring 15 cm från moderkortets kontakt?

Permalänk
Medlem

Det brukar normalt stå "CPU" på den kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddman:

Nätagget är Thermaltake ToughPower GF3 A3 750W och har en kabel där ena änden sätts i nätagget och den andra har två åttapinnar kontakter (delbara i fyra och fyra båda två) i andra änden med ena kontakten i änden och den andra 15 cm tidigare på kabeln.

Moderkortet har en anslutning för en åttapinnars kontakt

Min fråga är ska jag ta kontakten i änden eller den tidigare och ansluta i moderkortet, antingen blir kabeln maximalt lång eller 15 cm kortare väg för strömmen att vandra, en oanvänd kontakt fladdrar då omkring 15 cm från moderkortets kontakt?

I det stora så spelar det ingen roll vilken du väljer, då strömmen inte bryr sig om hur lång väg den har att vandra på så "korta avstånd".
Dock så kan ju första vara att föredra ifall kabeln räcker, då man minskar antalet kontrakteringar som finns på sträckan, då de kan orsaker till fel.

Permalänk
Medlem

Det är alltså en enda kabel med tre kontakter på en och samma kabel, så det står cpu på alla 4 som är hopsatta av två fyrapinnars var

Jag kör på kontakten en bit från ändan om längden räcker till på kabeln (resistansen ökar med längden, så ju kortare kabeln som leder ström är, ju bättre)

Tack för era synpunkter

Permalänk
Medlem

Det här var besvärligare än jag räknat med. Gpu har två åttapinnars anslutningar, det ska tydligen duga med 6+2 kabel och det följer med två st, det finns tre uttag på nätagget, så det går åt två till gpu och blir ett över för 12 volten till cpu:n, så alla lär gå åt. Finns ett antal 6 pinnars kontakter på nätagget som passar för sata, har inga sådana alls nu, sätter in ett 2 Tb nvme för operativ och program, ska beställa två usb kort med för att ansluta externa usb diskar.

Följer med ett stöd för grafikkortet och har även köpt ett på nätet.

Tyvärr sitter det tre fläktar där stödet ska gå upp till grafikkortet, de är även i vägen för att utnyttja nedersta slotten för pci och gör det svårt att ansluta alla pinnarna nertill på moderkortet, så får ta bort dem åtminstone tillfälligt.