Hej, har just skaffat ett ny router. Men slipper inte in på hemsidan som min standard gateway är.. Hade ett lånemodem av samma modem innan och slapp in med 192.168.1.1 då.. tänkte kanske man kan ändra till det? Försökte göra det och läggde Ip-address 192.168.1.2 och standard gateway till 192.168.1.1, men då kom det upp någon ruta där det stod såhär:
"Varning! Flera standard-gateways är till för att ge redundans på ett enda nätverk (så som ett intranät eller Internet). De fungerar inte korrekt när dessa gateways är på två olika nätverk som inte är direkt anslutna (om tex en gateway är på ditt intranät och den andra på internet). Vill du spara den här konfigurationen?"
Kan inte så mycket om routers och internet osv så har ingen aning vad som menas med det ovan..
Jag prövade iaf trycka ja men då fick jag ingen access till internet.
Så vad jag skulle behöva hjälp med är då att slippa in till hemsidan där jag kan ändra internet inställningar och sånt. Har provat resetta redan och använda den standard gateway som jag fick då.. men hittade inte den sidan heller.
Min standard gateway nu är 94.22.48.1
Är 94.22.48.1 din gateway nu så är det inte en router du har, finns alltså inget webbgränssnitt du kommer åt (på ett enkelt sätt iaf). Vad vill du ens göra?
Här är tillverkarens hemsida om den http://www.inteno.se/index.asp?product=8
Står att det är en router där. Med det förra exemplaret jag hade av samma router (lånade den av min ISP bara för hade lite problem med den jag hade innan) så hade standard gateway 192.168.1.1 från början.
Och du undrar vad jag vill göra, jag skulle vilja öppna några portar men slipper inte in till hemsidan där man ändrar inställningar (samma adress som ens standard gateway) så jag undrar hur jag kan byta just till 192.168.1.1 eftersom det funkade sist. (Fast då jag försökte ändra Ip:n och gatewayen så kom det upp en varningsruta som du ser i mitt första inlägg och om man tryckte ja så slutade internet att fungera)
Om 94.22.48.1 är din gateway, så är det ingen router-funktion aktiverat i ditt modem och du sitter rakt ut på internet, alltså behöver du inte öppna några portar.
94.22.48.1 är inte ditt modem, utan en burk hos din ISP.
Vad har du för IP-nummer?
Ok, så jag kommer kunna t.ex hosta games i wc3 då och sånt utan att porforwarda? (mest därför jag ville öppna porten/portarna).
Min IP är 94.22.109.159. Nätmasken är 255.255.240.0.. brukar det inte vara 255 istället för 240, eller är det ingen skillnad?
Edit: Prövade lägga upp ett wc3 game och fick genast en massa folk att joina, verkar funka utan att port forwarda som du sa