Permalänk

Vad är detta för ljud?

Hej!

Jag köpte ett Geforce Astral OC 5090. Det är dock ett ljud som börjar tjuta när jag startar spel. Jag testade först Dark Souls: Remasterad och sedan Cyberpunk i det andra testet. Är det coilwhine eller något annat? Lyssna gärna på klippen nedan.

Dark Souls:
https://youtube.com/shorts/oCQfqTL7E_g?si=_z0Eq-4n5g2aPqe6

Cyberpunk:
https://youtube.com/shorts/KQPjjXGE6ow?si=cPCxGlNnQu7NaFRz

Med vänlig hälsning, Micke

Permalänk
Medlem

Låter som coilwhine för mig.

Permalänk
Medlem

Är det specifikt när du startar dem? Eller också när du spelar?

Det kan vara att man får hundratals, kanske tusentals FPS ibland när spelen startar, visar laddningsskärmar eller menyer, och extrema mängder FPS kan ofta skapa spoltjut.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Det kan vara att man får hundratals, kanske tusentals FPS ibland när spelen startar, visar laddningsskärmar eller menyer, och extrema mängder FPS kan ofta skapa spoltjut.

Både och

Permalänk
Skrivet av tonii:

Låter som coilwhine för mig.

Skrivet av Decster:

Om det nu är coilwhine, har alla kort det i större eller mindre utsträckning? Tänker om det är värt att lämna tillbaks för ett annat. Jag tycker inte ljudet är högt utan relativt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Om det nu är coilwhine, har alla kort det i större eller mindre utsträckning? Tänker om det är värt att lämna tillbaks för ett annat. Jag tycker inte ljudet är högt utan relativt lågt.

coilwhine kan bero på tex. vägguttaget du kopplat datorn till, det kan med andra ord bero på nästan vad som helst inkl. kortet, exakt samma kort kan ha helt olika nivåer av coilwhine, dem gånger jag hört att folk har problem med coilwhine så verkar det bero på andra delar i datorn som dem parat ihop med GPU dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie_moon:

Alla kort kan ha det, men det är i stort sett omöjligt att veta i förväg.

Kör du upplåst FPS? Har du mätt hur många FPS du får? Du kan prova att låsa mängden FPS till något lägre (om det är acceptabelt för dig) och se om det påverkar något.

Ett annat sätt kan vara att sänka spänningen, men det kräver mer pillande.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jackie_moon:

Spoltjut är något som drabbar alla grafikkort (och diverse andra komponenter i varierande grad). Beroende på hur kortet är byggt kan olika modeller uppvisa mer eller mindre spoltjut, men det påverkas också av andra komponenter i datorn (ofta nätaggregatet) och ett grafikkort som låter mycket i en dator kan låta mindre i en annan. Det går därför inte generalisera till "byt så blir det bättre/sämre" utan det är väldigt situationsberoende.

I och med att alla kort, oavsett hur tysta de normalt är, kan uppvisa spoltjut i vissa specifika situationer blir det något som är svårt att helt undvika, men om kortet ofta låter så det stör är det givetvis motiverat att luska vidare i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Genom min surfplatta uppfattar jag två ljud.
1 Brus som är det dominanta ljudet och som låter hela tiden och på samma sätt i samma frekvens.
2: Ett slags "knäppande" ljud som uppstår ibland men återkommande.

Brus-ljudet ska man bortse ifrån då detta beror på en dålig ljudupptagning.
Det "knäppande" ljudet däremot är tveksamt vad detta kan vara för något. Teoretiskt kan det vara något som ligger an mot ett av fläktbladen, eller kanske ett obalanserat fläktblad. Det kan också vara någonting helt annat. Ljudkvaliteten säger tyvärr inte så jättemycket. Om det hade berott på dåliga/slitna kullager, så borde det låta mer som ett skrap-ljud och inte ett slåene/knäppande ljud.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Genom min surfplatta uppfattar jag två ljud.
1 Brus som är det dominanta ljudet och som låter hela tiden och på samma sätt i samma frekvens.
2: Ett slags "knäppande" ljud som uppstår ibland men återkommande.

Brus-ljudet ska man bortse ifrån då detta beror på en dålig ljudupptagning.
Det "knäppande" ljudet däremot är tveksamt vad detta kan vara för något. Teoretiskt kan det vara något som ligger an mot ett av fläktbladen, eller kanske ett obalanserat fläktblad. Det kan också vara någonting helt annat. Ljudkvaliteten säger tyvärr inte så jättemycket. Om det hade berott på dåliga/slitna kullager, så borde det låta mer som ett skrap-ljud och inte ett slåene/knäppande ljud.

spoltjut kan uppstå i lite olika oljud allt från knäppande till brummande eller högfrekvent tjutande.

så skulle tippa att alla oljuden du upplever är olika frekvenser av spoltjut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows