Åsikter på ihopplockad i7-dator med ändamål spel

Permalänk
Medlem

Åsikter på ihopplockad i7-dator med ändamål spel

Tänkte köpa ny dator strax innan BF3 kommer ut, främst för spel. Vad tror ni om denna? Åsikter?

Jag tänker stanna i denna prisklass. Det jag vill ha åsikter på är delarna och setupen som helhet. Finns det bättre i samma eller liknande prisklass etc...

Ang SSD. Jag tänker inte lägga pengar på en SSD. Känns som en onödig extra lyx. Och JA, jag vet hur stor skillnad det är vid vissa moment. Jag har en SSD i min laptop.....

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag köra på Sandy Bridge

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/649792/2011-07-23
Mer ramminne(8gb) och bättre grafikkort. Kanske sämre cpu men di lirar ju spel mest så. Billigare också!

Permalänk
Hedersmedlem

Leifson's Förslag

Bytte moderkort till 1155-varianten av Sabertooth.
Bytte processor till i5 2500K, bättre prestanda, klockar bättre, drar mindre ström, billigare.
Bytte RAM till 8 GB Vengeance, drar mindre ström, 2 GB mer.
Bytte nätagg till XFX XXX 650W, behövs inte mer för 6870CF, bättre kvalitet på komponenterna än FD.
La till en SSD, alltid bekvämt att ha OS på, ger en rejäl prestandaskjuts.
Bytte upp CPU-kylare till Antec Kühler, som kyler mycket bättre.

Dessutom blev det 330 kronor billigare, win-win!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jo Sandy Bridge vore något. neot Har rätt. Och om du inte vill ha SSD så skulle jag byta hårddisk till WD Caviar Black serien... den är mer spelbar.
MVH
Lennart

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte:

Fraktfritt Inet

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

@neot @ Leifson

Sandybridge klarar inte SLI i x16 x16. Då måste man köra x8. Sandybridge stödjer inte tripplechanel etc. Det finns anledningar till varför 1366 sockeln är "entusiast" sockel medans 1156 är lite mer budget. Dock är sandybridge jätte bra för prisvärda gamingsystem. Men jag vill ha 1366 sockeln.

Läs även noga! Jag har nämligen 6x2 gb. dvs totalt 12gb ram. Samt 2x 6870.

Tanken med fractal design nätagget var att det är väldigt tyst samt har bra kvalitet enligt swectester och är modulärt, och det känns framtidssäkert att köpa 800w direkt!

Och angående SSD som jag skrev ovan så är det inte intressant i nuläget.

Men bra synpunkter ändå!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noak:

@neot @ Leifson

Sandybridge klarar inte SLI i x16 x16. Då måste man köra x8. Sandybridge stödjer inte tripplechanel etc. Det finns anledningar till varför 1366 sockeln är "entusiast" sockel medans 1156 är lite mer budget. Dock är sandybridge jätte bra för prisvärda gamingsystem. Men jag vill ha 1366 sockeln.

Läs även noga! Jag har nämligen 6x2 gb. dvs totalt 12gb ram. Samt 2x 6870.

Tanken med fractal design nätagget var att det är väldigt tyst samt har bra kvalitet enligt swectester och är modulärt, och det känns framtidssäkert att köpa 800w direkt!

Och angående SSD som jag skrev ovan så är det inte intressant i nuläget.

Men bra synpunkter ändå!!!

Vansinne att köra 1366 idag, om man inte har obegränsat med pengar. Sandy Bridge klockar dessutom fan så mycket bättre.

Skillnaden på 16x 16x och 8x 8x är obefintlig, knappt mätbar. Du kommer absolut inte märka skillnaden. Dessutom, 12 GB, vad ska du göra med datorn? Allt över 8GB till en speldator är totalt overkill. Dessutom harr du fortfarande 1,65V-minnen, vilket inte är optimalt.

Fractal Designs agg i all ära, men de är inte lika starka som XFX's agg, som bygger på en bättre plattform och har högre kvalité på komponenterna (frömst kondensatorerna). detta ger längre livslängd på alla komponenterna i datorn.

Du borde ta dig en titt på Sweclockers test av Sandy Bridge, för att inse hur bra den faktiskt presterar. Den slår en i7 975 lätt med lite klock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

@ leifson

Jag gjorde en snabb googling och fick samma svar som du kom med nu gällande SLI. Vilket var en stor anledning till att jag gluttade på 1366.

Vad är problemet med 1,65v minnen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noak:

@ leifson

Jag gjorde en snabb googling och fick samma svar som du kom med nu gällande SLI. Vilket var en stor anledning till att jag gluttade på 1366.

Vad är problemet med 1,65v minnen?

De drar mer ström än minnen som är specade till 1.5V. De blir dessutom svårare att överklocka.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

De drar mer ström än minnen som är specade till 1.5V. De blir dessutom svårare att överklocka.

Vad tycker du om dessa? Eller tycker du jag ska köpa snabbare minnen?

http://www.inet.se/artikel/5315109/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Grejen e att jag vill ha några utan flänsar. Blev jävla problem förut när jag skulle montera en cpukylare.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Vad tycker du om dessa? Eller tycker du jag ska köpa snabbare minnen?

http://www.inet.se/artikel/5315109/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Grejen e att jag vill ha några utan flänsar. Blev jävla problem förut när jag skulle montera en cpukylare.........

Minnena du länkade är low profile så inga problem med processorkylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noak:

Vad tycker du om dessa? Eller tycker du jag ska köpa snabbare minnen?

http://www.inet.se/artikel/5315109/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Grejen e att jag vill ha några utan flänsar. Blev jävla problem förut när jag skulle montera en cpukylare.........

Dem funkar bra! Low-Profile som konstaterats innan, alla processorkylare går att montera dit.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

En sak till.

2500k är stödjer inte HT. 2600k gör det. Känns som om jag går på sandybridge vill jag endå ha en 2600k. Vad har du att säga om det?

När jag nu byttut mobo till sabertooth för sandybridge och en 2600k samt 8gb av de minnen jag länkade så blir priset precis det samma som mitt 1366 system! Dock är ju prestandan marginelt bättre. Men prisargumentet faller bort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

@neot @ Leifson

Sandybridge klarar inte SLI i x16 x16. Då måste man köra x8. Sandybridge stödjer inte tripplechanel etc.

Stödjer "äkta" x16 x16 och är s.1155

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Skillnaden med 16x 16x är icke-existerande i normala upplösningar - i vissa test presterar 8x 8x rentav bättre. Möjligen skulle dett uppenbara sig en knappt märkbar skillnad i 5760*1080.
)
Likså skillnaden mellan Dual- och Tripplechannel, det rör sig om enbart 5% (och då inte i spel) mellan single- och dualchannel, så jag har svårt att föreställa mig en större skillnad mellan dual- och tripplechannel.

Sen finns det visst vissa moderkort för 1155 som klarar 16x 16x, och de har en separat nForce-kontroller. Exempelvis Asus P8P67 WS Revolution och Maximus IV Extreme.

Lägg till att 1155 går på mellan 2/3 och 1/2 av priset, så är valet uppenbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noak:

En sak till.

2500k är stödjer inte HT. 2600k gör det. Känns som om jag går på sandybridge vill jag endå ha en 2600k. Vad har du att säga om det?

När jag nu byttut mobo till sabertooth för sandybridge och en 2600k samt 8gb av de minnen jag länkade så blir priset precis det samma som mitt 1366 system! Dock är ju prestandan marginelt bättre. Men prisargumentet faller bort!

Grejen med HT är att i princip inga spel stödjer det. Så ska man spela så är i7 2600K bortslösade pengar, som kan läggas på annat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ja det jag kollade på var test i BC2 där ht gav bättre resultat. Men vid närmare titt så var det vid låg upplösning. Vid högre upplösning var det ändå gpu som flaskade. Så det kan vara rimligt att ta en 2500k för 1000kr mindre!

Tack Leifson!

Min setup ser nu ut som följande:

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Ja det jag kollade på var test i BC2 där ht gav bättre resultat. Men vid närmare titt så var det vid låg upplösning. Vid högre upplösning var det ändå gpu som flaskade. Så det kan vara rimligt att ta en 2500k för 1000kr mindre!

Tack Leifson!

Min setup ser nu ut som följande:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2ae3ac6e6b8_speldator2.jp...

Nu börjar det likna en dator från 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noak:

Ja det jag kollade på var test i BC2 där ht gav bättre resultat. Men vid närmare titt så var det vid låg upplösning. Vid högre upplösning var det ändå gpu som flaskade. Så det kan vara rimligt att ta en 2500k för 1000kr mindre!

Tack Leifson!

Min setup ser nu ut som följande:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e2af13859b05_speldator3.jp...

Nu börjar det likna nåt!

Jag hade fortfarande bytt till XFX XXX 750W som nätagg. 750W är fortfarande mycket mer än vad du behöver, och XFX har bättre kvalité på sina agg än vad Fractal har.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Håller med, snåla inte på nätagget, jag har råkat ut för två moderkorts-byten och ostabila grafikkort på grund av 2 felköp ang nätagg.

Så numera köper jag bara nätagg på rekommendation av folk på swec. (blev AX850 Senast). Jag lovar dig, underskatta inte ett bra nätagg, så mycket frustration det kunde sparat mig (och framförallt pengar)!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Håller med, snåla inte på nätagget, jag har råkat ut för två moderkorts-byten och ostabila grafikkort på grund av 2 felköp ang nätagg.

Så numera köper jag bara nätagg på rekommendation av folk på swec. (blev AX850 Senast). Jag lovar dig, underskatta inte ett bra nätagg, så mycket frustration det kunde sparat mig (och framförallt pengar)!

Fast det nätagget han har valt är fortfarande inte dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neot:

Fast det nätagget han har valt är fortfarande inte dåligt.

Men det är inte bäst heller. Och det är inte nödvändigt med 800W.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Men det är inte bäst heller. Och det är inte nödvändigt med 800W.

Det har du rätt i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton_Cimex:

Stödjer "äkta" x16 x16 och är s.1155

Måste rätta dig här. Det är helt fel.

Det använder NF200 precis som mitt Maximus IV Extreme, du kommer inte få x16/x16 med Sandy Bridge.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Korspost.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.