Krökt "piggarna" på moderkorts-sockeln 1155

Permalänk

Krökt "piggarna" på moderkorts-sockeln 1155

Det verkar som att jag krökt "piggarna" som sitter i sockeln på mitt nya moderkort, ett ASUS P8P67.

Jag undrar i första hand om någon har erfarenheter av att reklamera liknande problem direkt till ASUS? Återförsäljaren (Alina) hävdade handhavandefel.

Om inte det så undrar jag om någon vet om en el-reparatör eller dylikt i Uppsala som kanske kunde vrida tillbaka piggarna åt mig, mot betalning.

Sen till sist kan det vara värt att nämna att jag byggt otaligt många datorer genom åren, arbetar dagligen med IT och har aldrig varit med om maken till skör konstruktion. Jag rörde absolut inte på piggarna eller någonting liknande. Det såg heller inte ut som någonting var böjt innan jag lämnade in det till Alina för felsökning.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lönlöst att försöka reklamera krökta piggar, kan väl bero på att det i princip alltid beror på handhavandefel. Moderkortstillverkarna verkar hävda att alla kort är kontrollerade innan leverans och sen så sätter man ju dit en plast skiva som täcker sockeln, så antar att Alina i ditt fall antagligen inte får en spänn av Asus så förstår deras hållning.

Och jag håller med om att det är en xtremt känslig konstruktion.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats "reparera" en s754-cpu genom att böja tillbaka de krökta pinnarna. Det är inte så svårt men man måste vara väldigt försiktig. Rekommenderar en smal flacktång med krökt nos samt bra belysning.

En Lga-sockel har jag aldrig gett mig på men det borde inte skilja så mycket. Du kan ju kolla med leverantören för säkerhets skull men jag tror att garantin redan är veck.

Permalänk
Hedersmedlem

De bästa sättet är att använda en stiftpenna som man då böjer tillbaks en pinne i taget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

En kompis fick sitt msi moderkort i detta skick vid leverans, visade sig att flera andra också fått det så. Har satte på plastskölden och såg att sköldens form faktiskt tog i piggarna. Kolla om det är så även för dig, kanske skölden har en sådan form att den snarare förstör än skyddar?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Hände mig med, dustinhävdade handhavande fel, vilket det ju oftast är men nej då, hade inte pillat

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Hur menar du med krökt, pinnarna är ju böjda redan från början:

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Fick likadant med ett P8P67 WS Revolution. Inet insisterade på handhavandefel och att ASUS checkar innan de lägger på plastlocket men vafan.. är säkert plastlocket det är fel på, ligger för tätt.

Värsta var ju att jag chansade körde in min 2600K eftersom jag hoppades att jag lyckats böja tillbaks pinnarna, vilket resulterade i en trasig i7:a också... dyr historia...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skickar in mitt ASUS p8z68-v pro till komplett idag på RMA, tror det är krökta piggar på mitt med kan dock inte se men lider av CPU led vid varenda uppstart, kan omöjligt vart jag som gjort det då jag var sjukt försiktig... Hur mkt kommer det kosta mig om dom säger att det är mitt fel eller att kortet är felfritt i vilket fall min cpu måste ha pajjat på nått sätt...

Produkter som testas felfria, utifrån din felbeskrivning, av samarbetspartner eller där din produkt inte faller
inom garanti kan du bli fakturerad för arbetskostnaderna samt frakt enligt samarbetspartnerns gällande prislista.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vid nästa köp av moderkort filma när jag öppnar upp moderkortet så man kan, om eventuella defekta kontaktpinnar, visa att det var så från box. Man blir bra nojig när risken för ett DOA moderkort är större än chansen att vinna 10´000kr på Triss..

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Jag kommer vid nästa köp av moderkort filma när jag öppnar upp moderkortet så man kan, om eventuella defekta kontaktpinnar, visa att det var så från box. Man blir bra nojig när risken för ett DOA moderkort är större än chansen att vinna 10´000kr på Triss..

Sjukt att det ska behöva komma till det, får se vad komplett säger om några dagar om mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

har också ett asus p8p67 pro jag lämnade in till inet på felsökning, fick mess idag att det var en "böjd pigg på moderkortet"
Hur är det ett så vanligt problem helt plötsligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BME:

har också ett asus p8p67 pro jag lämnade in till inet på felsökning, fick mess idag att det var en "böjd pigg på moderkortet"
Hur är det ett så vanligt problem helt plötsligt?

Användarskador på och kring sockeln har länge varit det vanligaste felet på moderkort, särskilt med de extremt känsliga LGA-socklarna. räcker att man slinter lite när man tar av plastskyddet så är man rökt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

har också ett asus p8p67 pro jag lämnade in till inet på felsökning, fick mess idag att det var en "böjd pigg på moderkortet"
Hur är det ett så vanligt problem helt plötsligt?

Fick du ett nytt moderkort eller sa dom att du var shit out of luck typ?

Permalänk

Tråkigt att det verkar vara ett relativt vanligt problem. Borde vara kriminellt att tillverka en vara för 1400kr som går sönder oavsett hur försiktig man är.

Permalänk

Alltså att detta fortfarande är ett så pass vanlig fel, finns ju inte en chans i havet att dom kontrollerar alla kort innan dom skickas ut...

jag har alltid gillat INTEL men sitter på AMD för att det var lite billigare och jag behöver inte oroa mig för att ha krökta pinnar out of the box som dom sedan skyller på mig, kul att köpa moderkort för 2lax och få det DOA för att dom sedan ska säga att det är "DU" som haft sönder det, nej tack...

Så om man vill vara säker gäller det alltså att filma när man öppnar upp kartongen så dom ser att man inte kan ha gjort något innan och skyller dom på handhavande fel då så kanske dom ska byta jobb?

BTW: Hoppas att det löser sig...

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av millebarn:

Det verkar som att jag krökt "piggarna" som sitter i sockeln på mitt nya moderkort, ett ASUS P8P67.

Jag undrar i första hand om någon har erfarenheter av att reklamera liknande problem direkt till ASUS? Återförsäljaren (Alina) hävdade handhavandefel.

Om inte det så undrar jag om någon vet om en el-reparatör eller dylikt i Uppsala som kanske kunde vrida tillbaka piggarna åt mig, mot betalning.

Sen till sist kan det vara värt att nämna att jag byggt otaligt många datorer genom åren, arbetar dagligen med IT och har aldrig varit med om maken till skör konstruktion. Jag rörde absolut inte på piggarna eller någonting liknande. Det såg heller inte ut som någonting var böjt innan jag lämnade in det till Alina för felsökning.

LGA-sockeln är enkel som tusan. Skaffa en liten flattång, ett par små nålar, bra belysning och förstoringsglas. Vrid upp dem på samma sätt som resten är. Om det ser bra ut, släng i CPUn, och testa. Fungerar det? Success! GL, och posta gärna lite bilder i galleriet, så att andra kan se proceduren, vare sig det failar eller inte. (:

MvH DemoNoidz, sockelpetare sedan 2005.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

LGA-sockeln är enkel som tusan. Skaffa en liten flattång, ett par små nålar, bra belysning och förstoringsglas. Vrid upp dem på samma sätt som resten är. Om det ser bra ut, släng i CPUn, och testa. Fungerar det? Success! GL, och posta gärna lite bilder i galleriet, så att andra kan se proceduren, vare sig det failar eller inte. (:

MvH DemoNoidz, sockelpetare sedan 2005.

Hur farligt är det för cpun att jobba i en socket med böjda piggar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keh:

Hur farligt är det för cpun att jobba i en socket med böjda piggar?

Alltså, den kommer inte boota upp om skiten ligger fel. Om den mot all förmodan skulle göra det, så märker du det relativt fort utav bsod, freezes, extrema temps etc. Bara se till så att det är samma mellanrum mellan piggarna (både uppe och nere), så skall det inte vara probs.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Fick du ett nytt moderkort eller sa dom att du var shit out of luck typ?

Jag var skit utan tur, men jag hade inte köpt mobot hos dem hursomhelst. Utan hos webhallen vars policy säger

Citat:

Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om felet upptäcks av en certifierad servicefirma.

Hade vad jag tror var samma problem med mitt första mobo som jag reklamerade hos CDON vars verkstad sa att kortet var trasigt, men jag tror faktiskt att de var inkompetenta och inte visste vad de gjorde, antagligen är de mer inställda på trasiga DVD-spelare och löda runt lite i dem som värst, och inte mikrochip. så det sa antagligen "hmm, this shit broke, next!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Jag var skit utan tur, men jag hade inte köpt mobot hos dem hursomhelst. Utan hos webhallen vars policy säger

Hade vad jag tror var samma problem med mitt första mobo som jag reklamerade hos CDON vars verkstad sa att kortet var trasigt, men jag tror faktiskt att de var inkompetenta och inte visste vad de gjorde, antagligen är de mer inställda på trasiga DVD-spelare och löda runt lite i dem som värst, och inte mikrochip. så det sa antagligen "hmm, this shit broke, next!"

Jag har själv redan skickat in mitt moderkort till komplett, kan bli en dyr affär om dom säger att det är mitt fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Jag var skit utan tur, men jag hade inte köpt mobot hos dem hursomhelst. Utan hos webhallen vars policy säger

Citat:

Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om felet upptäcks av en certifierad servicefirma.

Hade vad jag tror var samma problem med mitt första mobo som jag reklamerade hos CDON vars verkstad sa att kortet var trasigt, men jag tror faktiskt att de var inkompetenta och inte visste vad de gjorde, antagligen är de mer inställda på trasiga DVD-spelare och löda runt lite i dem som värst, och inte mikrochip. så det sa antagligen "hmm, this shit broke, next!"

Betyder inte detta att, om de påstår att det är handhavande fel, så ska man ge dem 250kr eller mer i ersättning för deras "testarbete" ? Förstår inte vad det är som gör webhallens policy till något bättre än de andra där man vad jag förstår åtminstone får tillbaks produkten och kanske kan reparera själv.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Samma problem som er andra...

Har samma problem som ni andra här, på mitt ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 jag fick hem från komplett.se igår..så tråkigt o så sjukt dåligt att de ska vara så känsligt Lyser den röda cpulampan på moderkortet för er? Min dator startar om i nån sekund, sedan dör den o sen går den "igång" med röd lampa men skärm går inte igång..

Tycker att när man "spänner" åt processorn så känns de som om att man spänner väldigt hårt även fast jag har skruvat ut spänn-skruven så långt ut som det går, man hör typ hur de sprakar, pressar mot piggarna.. ?!

Var en som pratade om statisk elektricitet , att man förstört cpu eller mkort me sina fingrar?

Vi borde gå ihop o göra en gemensam anmälan till ARN mot Asus sverige om de finns ngn sådan...eller ngt liknande

Permalänk
Medlem

Gör mig lite orolig att beställa dessa då det verkar vara supervanligt problem. Jag tror faktiskt inte att vi här på sweclockers är så noob att så många av oss böjer felaktiga produkter och ljuger om det.

För er egen och andras skull kan det vara bra att filma, samt att noga kolla på skyddet för sockeln, kanske dom behöver ett större skydd som inte rör peggarna alls. OM nu korten är kollade innan dom åker ut kan ju frågan vara hur, och vad som händer när skölden sätts på.

ochså en bra sak skulle vara att lista vilka modeller moderkort detta har skett för. se om det finns något mönster. är det bara ASUS eller gäller det Gigabyte/MSI ochså?
En bild på hur det SKA se ut skulle vara jättebra.

Om jag nu köper kommer jag öppna lådan i butiken med personal för att dubbel kolla att det inte är synliga skador på kortet.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Skrivet av MaLo:

De bästa sättet är att använda en stiftpenna som man då böjer tillbaks en pinne i taget.

Fungerar på cpu'er med stift fast det är väl bara AMD och VIA som har det idag? intel har väl gått över helt till att ha 'stiften' i moderkortet istället. eller det är ju böjda 'fjädrar' så där går det inte med stiftpenna. isf otroligt små plattmejslar o pincett.

skulle nog säga att det är rätt lönlöst att 'reparera' ett moderkort på det sättet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

När brukar dessa stift böjja sig?
är det när man plockar bort plasthäljet?

monterade min första intel CPU idag, sen Pentium 2 (och då var det ju kassett:)) så då är det bara AMD som gällt för mig tidigare.
inte van med dessa piggar eller fjädrar från moderkortet.

jag kollade noga när jag hade tagit bort plasten, alla piggar såg likadana ut.
men jag tyckte det var väldigt obehagligt att spänna fast processorn med bygeln, gick ju lite tungt när man skulle låsa fast den och det knakade och hade sig i moderkortet. hoppas inget böjde sig iaf..

Hur är det när den väl sitter, kan montering av kylare göra att dom böjjer sig? om man är oförsiktig och för hårdhänt?
hur "försiktig" måste man vara egentligen? är det så kännsligt?

jag har inte hunnit prova datorn ännu var tvungen att fara och jobba 13 timmars pass :/

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av '[Molotov:

;11533421']När brukar dessa stift böjja sig?
är det när man plockar bort plasthäljet?

Hur är det när den väl sitter, kan montering av kylare göra att dom böjjer sig? om man är oförsiktig och för hårdhänt?
hur "försiktig" måste man vara egentligen? är det så kännsligt?

Så länge processorn ligger på plats är det ingen fara, det är bara när nånting riskerar att komma åt pinnarna från sidan som de kan bli böjda. Tex om processorns hörn kommer åt någon när man lägger ner den eller om plastlocket lyfts på fel sätt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Antielefant

När processorn väl sitter kan inget böja sig. Kylarmontering påverkar inte alls i och med bygeln.

De flesta har sönder pinnarna när de tar bort plastskyddet, det fastnar i nån pinne och man drar bort den (och kröker pinnen i processen), alternativt att man slinter med CPU och kröker några med processorns hörn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
då ska det inte vara några problem.

även fast man inte kört intel tidigare så har man endå monterat en del datorer och man är ju inte så försiktig som vissa är att dom hanterar grejerna som att det skulle vara dynamit

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Jag kommer vid nästa köp av moderkort filma när jag öppnar upp moderkortet så man kan, om eventuella defekta kontaktpinnar, visa att det var så från box. Man blir bra nojig när risken för ett DOA moderkort är större än chansen att vinna 10´000kr på Triss..

haha

jag gjorde det i samband med mitt utbytta moderkort från Alina. jag misstänkte med min tur att moderkortet skulle ha samma fel som det jag skickade in så jag filmade hela installationen med min mobil. givetvis hade mobot samma fel så antagligen behöver jag lämna in det på RMA en gång till. visar det sig att det verkligen är moderkortet kommer jag aldrig mer köpa Asus