Dolby Digital Plus kan ge vanlig Dolby Digital?

Permalänk
Medlem

Dolby Digital Plus kan ge vanlig Dolby Digital?

Har 2.1-ljud, Bose Cinemate, som stödjer Dolby Digital 5.1 (AC3?)-ljud, och min TV (LG LH3000) kan decoda så HDMI-inputs (PS3, 360, Boxee) ger en DD-ikon när jag kollar upplösning osv, och märker att ljudet är bättre när mitt ljudsystem får det via optisk sladd från tv:n.

Men funderar på att skaffa en Panasonic G30 TV och den har "bara" Dolby Digital Plus, såg att det är E-AC3. Undrar om den ändå kan ta emot PS3 och 360:ns Dolby Digital 5.1 och om mitt ljud som inte har DD Plus kan spela upp det som DD 5.1/AC3?

Annars får jag väl fixa en optisk/toslink-switch för jag har tre källor och dra respektive till den som går vidare till ljudet.

Permalänk
Medlem

För att summera mig.

Källorna ger ut Dolby Digital 5.1 (AC3)
Kan TVn med Dolby Digital plus (E-AC3)-decodare skicka detta vidare som DD5.1/AC3 till högtalarna som stödjer DD5.1/AC3, så att DD+ inte bara gör om det till PCM?

Permalänk
Medlem

Ljudet måste ändå mixas ner till 2-kanals då du har stereohögtalare. Om det sker i TVn eller i högtalarna har väl ingen betydelse?

Jag ser det som självklart att G30 kan ta emot DD5.1 och skicka ut stereosignal.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men även om något är 2-kanal är Dolby bättre än "vanligt" (PCM?) tycker jag. Blir mer dynamiskt ljud, känns mer som att det är på riktigt än att det är digitalt.

Har ett par Turtle Beach X41-hörlurar och det är ju inte separata högtalare i den och tyckte det var stor skillnad om man aktiverade DD-processen via dess reciever.

Men "självklart" angående Panasonics G30 att den kan ta DD5.1, hur kommer det sig? Kollade prisjakt.nu och då var bara Dolby Digital Plus och DTS 5.1 markerat som ljudformat och DD5.1 är blankt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=848213