Asus Xonar D2 & Aktiva högtalare (B&O Beolab 8000)

Permalänk
Medlem

Asus Xonar D2 & Aktiva högtalare (B&O Beolab 8000)

Jag kör förnärvarande "allt" (DVD/Musik/stream) via en mediepc kopplad till en extern förstärkare via digital koppling (toslink). Ljudkortet jag använder är ett Asus Xonar D2. Nu är jag trött på ljudanläggningen och börjar söka alternativ. Ett alternativ som har dykt upp är att skaffa någon av Bang & Olufsens högtalare och koppla dessa direkt till ljudkortet. Detta borde fungera i teorin eftersom B&O högtalare numera alltid är aktiva (jag när närmast tänkt på Beolab 8000), men jag undrar om det är någon som har egen erfarenhet av detta?

Mitt största frågetecken är egentligen reglering av ljudvolym. Jag kommer att vara helt beroende av PC volymen, eftersom jag inte har någon förstärkare alt pre-amp mellan PC'n & högtalarna, och man kan inte reglera volymen på högtalarna överhuvudtaget. Funkar det bra/dåligt?

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att justera volymen via datorn är att det sker digitalt vilket innerbär att det blir bitförluster på låga volymer som då innebär att dynamiken på källmaterialet försämras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nackdelen med att justera volymen via datorn är att det sker digitalt vilket innerbär att det blir bitförluster på låga volymer som då innebär att dynamiken på källmaterialet försämras.

Okej, det visste jag inte. Blir förlusten märkbar, och hur står den i förhållande till "förlusten" att köra via en billigare pre-amp?

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lhe:

Okej, det visste jag inte. Blir förlusten märkbar, och hur står den i förhållande till "förlusten" att köra via en billigare pre-amp?

Om du lyssnar på någorlunda dynamiskt musik så kommer det låta väldigt platt,detta är kanske inget man märker på billiga plasthögtalare med på bättre system är det mer märkbart.