Bilden blir röd på min TV !!

Permalänk
Medlem

Bilden blir röd på min TV !!

Hej
Har i minst sju år haft min TV ansluten via DVI till VGA på TV'n.
Det har funkat perfekt, enligt min uppfattning
Jag har använt utökat skrivbord och har alltid haft Radeon-kort.

När jag ville se på en film eller video, så öppnades filmen på skärm 1, som är min datorskärm.
Sedan så drog jag fönstret över till monitor 2, som är min TV.

Varför ansluter jag inte via HDMI ?, jo därför att det finns inget HDMI uttag på min gamla TV, en Sagem Axium HD-D45 DLP 1280x720
Den var det bästa man kunde köpa då på den tiden runt 2004.
Den har bara en DVI-ingång och en VGA-ingång, med separata ljudkontakter i form av RCA och optisk digitalt ljud

Men nu har det hänt något skumt.
Bilden blir bara röd på TV'n
Har provat att köpa en ny DVI till VGA-kabel, men det hjälpte inte

Någon som förstår sig på vad som kan ha hänt ?

Jag misstänker att VGA-ingången på TV'n gått sönder.
Se bild.

Edit:
Jag kopplade den kabeln som gick till TV'n, till en annan monitor och då funkade färgerna
se bild.

Jag funderar på att köpa en 2 portars dvi-switch + ljud
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2050

Då kanske det fungerar.
Frågan är bara om bilden blir sämre från min HD-TV-box, när signalen skall gå genom en såpass billig växlare, hur är det med HTPC Ready?
Man får ju med sig ljudet både som analog RCA och koaxial digitalt- ljud
Sedan så har den ju bara två ingångar och jag har planer på att köpa en blu ray-spelare och då får jag ju hålla på att dra ur och i kablar, puh.
Jag har aldrig använt digitalt ljud, tycker det har dugt med analogt, jag har en Dolby Pro Logic-förstärkare, så att jag har två bakhögtalare me samma ljud i båda och en center för dialogen.
Detta har dugt för mig.

Men jag har en riktig Surround, 7x110W, Dolby Digital 5.1, stående i sin låda sen några år. har bara inte blivit av att koppla in den, det dumma är att den har bara komponentingång/utgångar, den är ju några år...

Har vissa planer på att köpa en ny TV, bara för att slippa detta trassel med gamla kontakter, men jag är så förbaskat nöjd med min TV.
Bytte lampa för en månad sedan.

Hittade den här, undrar om den ger bättre bild?
http://www.tbhbutiken.se/switch/dvi/aten-dvi-switch-2-enheter-till-1-skarm-dvi-i-ljud2xrca-1600x1200

Undrar om växlaren måste vara HTPC Ready?

Hittade den här, kan det vara något, den har HTPC

http://www.proshop.se/Video-Switch/Bandridge-HDMI-DVI-omkopplare-2213959.html

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag tänkte på direkt var varför du inte använder TVns DVI-ingång? Om det nu är så att kontakten till VGAingången på TVn är skadad så borde det lösa problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eh om TVn nu har en DVI-Ingång, varför använder du inte den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag tänkte på direkt var varför du inte använder TVns DVI-ingång? Om det nu är så att kontakten till VGAingången på TVn är skadad så borde det lösa problemet.

Hej:)
Jag använder DVI-ingången till min HD-box.
Det är därför jag måste skaffa en DVI-switch, 2 enheter till 1 skärm+ ljud(2xRCA)Den här kanske skulle funka.
Det som jag funderar över är om man kan ha typ HD-boxen och datorn via DVI + RCA-ljud och sedan ansluta en BD-spelare tillen av HDMI ingångarna, jag förstår inte hur dom tänkt...

Visa signatur

Hawk

Permalänk

7 år är ganska mycket. Kanske dags att köpa ny!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

7 år är ganska mycket. Kanske dags att köpa ny!

Hej
Ja 7 år på en plasma är nog som att räkna som lite gammal.
Men en DLP-TV blir som ny, varje gång man byter lampa, därmed inte sagt att den blir så mycket sämre när lampan närmar sig "döden"
Detta är en anledning som man kan tänka på.
Jag bytte lampa för ca.en en månad sedan (700 spänn) och den bör ju hålla i minst 8000 timmar.
Jag har två lampor(helt nya) liggandes, köpte tre på raken när dom var som billigast.
Det gör ju inte saken lättare att byta ut till en ny TV (läs Plasma) som har ca 10 år halveringstid

Jag gav 28000 tusen för min Sagem på den tiden och då kostade en ny lampa ca 7000 tusen !!! , nu köper man bara en lös lampa och byter ut.
Jag har aldrig betalat mer än 1000 spänn för en lampa.
Min TV har det bästa HD2+ DMD-chip = det ända som är äkta 1280x720
Min TV står på nästan jämt, när jag är hemma, utan energisparläge, dvs 120Watt/100 Watt.
Det var bara den första originallampan som jag körde på 100 Watt, man ser ingen större skillnad. det blir lite mer krydda i bilden med 120 Watt, när det är ljust i rummet.

Enda anledningen om jag skulle byta, bortsett fån kabelproblemen, är att jag skulle kunna tänka mig en större TV.
Men jag gillar inte dagens Plasmor med sina spegelglas, där minsta ljuslykta stör, dom reflekterar allt....

Saxat från Prisjakt
Sagem Axium HD-D45 är uppföljaren till den omåttligt populära 50-tummaren som utsågs till Bästa Produkt av tidningen M3. Med nya HD-D45 har Sagem tagit ett nytt kliv mot den perfekta TV:n eller vad sägs om HD2+ DMD-chip från TI, DCDi från Faurodja, HDCP-kompatibel DVI ingång, bättre kontrast, högre ljusstyrka mm mm.
HD-D45 är en bakprojektions-TV på hela 45 tum i 16:9-format men med ett djup på endast 37 cm. Tekniken som ger den testvinnande bilden är DLP och linjedubbleringen sköts av Faroudjas DCDi-krets (ansedd som den bästa).
Delen under själva skärmen är en aktiv subwoofer som ökar realismen i TV-programmen med den där extra basen som vanlig TV-apparater saknar. Perfekt för oss som inte vill starta surroundförstärkaren varje gång vi ska se på TV.
Upplösning är 1280 x 720 (HD2+ DMD-chip) och alla som sett en DLP-maskin med den upplösningen vet att bilden är helt pixelfri. Den höga upplösningen gör att HD-D45 är klar för HDTV som kommer att ge dig sanslöst bra bilder inom ett par år.
HD-D45 har dubbla TV-tuners vilket gör att man dels kan köra 2 bilder bredvid varandra (tex SVT1 och SVT2) och dels att man kan visa en liten bild av ena kanalen i den stora bilden som visar den andra kanalen. Perfekt vid reklamavbrott så att man vet när programmet börjar igen.
När det gäller kontakter så har det skett ett par ändringar åt det positiva hållet. DVI-D ingången är nu HDCP-kompatibel vilket innebär att det även går bra att koppla spelare med HDMI till TV:n. Alla 3 scartingångarna kan ta emot RGB mot tidigare 2. Det finns också en VGA-ingång för koppling av dator samt komponent- (YPbPr), s-video- och kompositingång.
Lampan i TV:n har en estimerad brinntid på 8.000 timmar vilket innebär att du kan se på TV 2 timmar per kväll varje dag i 11 år. Sen är det bara att byta lampan och köra på i 11 år till
Vi har sett den här TV:n live och kan intyga att det inte bara är bilden som är i toppklass, själva TV:n är kanonsnygg!

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Ja men såna saker som HDMi och 1080p är också viktiga vet du

Permalänk
Medlem

Hej

Ja jag föll för trycket och köpte en Panasonic Viera TX-P55VT30Y för 18 690:- på Komplett i dag
Död åt alla gamla DVI och VGA-sladdar.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Blev du nöjd ?=)

Permalänk
Medlem

Hej

jag hoppas det, den är inte uppackad än.

Återkommer senare med info

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Hej
Jag lämnade tillbaka den.
Dels var den för stor, jag sitter ca 2,5 meter från rutan max 3 meter.
Sedan så speglade sig det för mycket från små ljuskällor.
Nej det får bli min hederliga Sagem ett tag till.
Om jag skulle köpa en ny TV, så får det nog räcka med 50-51 tum som max

Nu skall jag ge mig på problemet med bara en DVI-ingång.Jag har sedan minst fem år sedan köpt en auvisio HDMI-Digital-Umschalter 4an1 "HDTV Switch LCD

http://www.pearl.de/a-PE4216-1601.shtml?vid=718

Jag har beställt på Kabelgiganten SPDIF-kablar nu.
En tio meter från datorn till "auvisio HDMI-Digital-Umschalter"
En tio meter DVI till HDMI
ett antal kortare kablar också
Det finns ett SPDIF utgång på datorn och även på com-hem PVR-boxen

Nu är frågan bara om ALLT ljud går ut genom dessa digitala ljud-utgångarna, eller om det bara är när dom sänder 5.1 ljud på TV
Om sedan allt ljud på datorn går ut genom SPDIF, det vet jag inte

Någon som vet?

I värsta fall får jag köra det analoga ljudet via en fyrvägs växlare, som jag också har haft liggandes i några år.
I så fall blir det mycket kablar.....

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Avstängd

Bilden på min plasma blir oxå röd. Började för 2 år sedan, (innan det fungerade det perfekt) testade för ca 3 v sedan o fortfarande röd.. Har dvi på tvn och har testat från vga/dvi/hdmi från datorn, samma röda härliga färg

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooby77:

Bilden på min plasma blir oxå röd. Började för 2 år sedan, (innan det fungerade det perfekt) testade för ca 3 v sedan o fortfarande röd.. Har dvi på tvn och har testat från vga/dvi/hdmi från datorn, samma röda härliga färg

Löste det med att dra iväg wiidosan på glaset. Ny tv kommer om 3-5 dagar :9

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den