Hur mycket är du skyldig CSN?

Permalänk
Medlem

Har skulder på cirka 100kkr. Inte jättefarligt, men om jag hade levt snålt hade jag nog kunnat klara mig utan lånet som jag börjat göra nu, och leva på endast bidrag och lön från sommarjobb.

Fast samtidigt är inte 100kkr så himla mycket i och med den låga räntan som det faktiskt innebär.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Iofs var det dock lönen efter 10 år han pratade om.
Dock låter det ändå oerhört optimistiskt. Det är möjligt att de allra främsta inom yrkeskåren kan tjäna så bra efter 10 år i England, men det krävs en hel del jobb och talang för att ta sig till en sådan position.

Sedan tror jag inte att finansbranschen , som nämndes tidigare, skulle vara ett bra val om man ville ha ännu högre summor,
Visst, lönerna har generellt varit stora, men efter den här finanskrisen tror jag att dessa jobb kommer att ha tagit väldigt mycket stryk.
Dels lär jobben bli betydligt färre och dels lär lönerna anpassas kraftigt nedåt.

Bankerna och andra ekonomer håller nog varandra om ryggen och ser till att optimera sina löner ändå ska du se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad marknaden säger är inte alltid rimligt. För att göra sig förtjänt av en årslön på 3 miille ska man i min bok göra något i paritet med att bota aids. Kanske inte riktigt, men något åt det hållet.

Fast att sätta en rimlig lön efter så subjektiva bedömningar som som att "i din bok" är ju rätt konstigt. Arbetsgivare köper arbetskraft, tillför du mer värde till ett företag kan du kräva högre lön.

Skrivet av Zotamedu:

Bankerna och andra ekonomer håller nog varandra om ryggen och ser till att optimera sina löner ändå ska du se.

I Sverige kommer en hel del av de riktigt välbetalda tjänsterna försvinna (och de mindre välbetalda). I andra länder lär det mest vara de mindre välbetalda som försvinner till förmån för outsourcing. Just nu är det dock rätt lite bonusar som betalas ut utomlands, har gått ned markant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast att sätta en rimlig lön efter så subjektiva bedömningar som som att "i din bok" är ju rätt konstigt. Arbetsgivare köper arbetskraft, tillför du mer värde till ett företag kan du kräva högre lön.

Poängen var att lönen är nödvändigtvis inte rimlig bara för att den är marknadsmässig. Det är INTE ekvivalent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Poängen var att lönen är nödvändigtvis inte rimlig bara för att den är marknadsmässig. Det är INTE ekvivalent.

Jo det är klart den är rimlig, men det betyder inte att det är ekvivalent. Det finns ju miljoner definitioner av vad en rimlig lön är.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Vad marknaden säger är inte alltid rimligt. För att göra sig förtjänt av en årslön på 3 miille ska man i min bok göra något i paritet med att bota aids. Kanske inte riktigt, men något åt det hållet.

Snarare vad du tycker är rimligt ska det väl stå? Om man som arbetare drar in avsevärda summor till företaget som man är delägare i är det väl inte märkligt att man får vettigt betalt? Att jobbet består i att få folk friska utan väntetiden och därmed återvända till sitt jobb tidigare är väl inte en dålig sak. För en knäartroskopi ligger väntetiden på runt fyra månader (beroende på sjukhus såklart), om man gör det privat kan man få det gort samma vecka eller början på nästa. Det är därför folk är beredda att betala för det, visst man stannar inte hemma för en dåligt menisk men du förstår nog min poäng.

Ingångslönen om ni undrar ligger i regel på runt £35k om året, inte orimligt med 60h+ arbetsvecka med stort ansvar och vidriga arbetstider efter fem års utbildning väl? Hade jag varit kvar i sverige utan högskoleutbildning hade jag nog stått som stationschef på en bensinmack och haft ett vettigt liv med den lönen. I sverige går det utmärkt att leva på 25000 i månaden, oavsett om man har barn eller blir sjuk då och då. Här fungerar det inte på samma sätt, en av mina överläkare berättade om hur hela hennes lön (£150k+ netto) gick till att betala skolgången och nannies för sina fem barn. Pension måste man spara mer till och om man blir sjuk finns lite sjukersättning men inget i närheten av så generöst som i Sverige och man måste skaffa sig en sjukbetalningsförsäkring som kostar.

Sen om jag botat aids hade jag inte haft i närheten så bra betalt, så fungerar det tyvärr, däremot hade man nog fått en biljett till att träffa kungen en decemberkväll.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har en sådan skuld att jag kan vilken dag som helst kan betala hela beloppet på ett ögonblick

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

150000. och jag har inte ens en gymnasieutbildning. Nu känner jag hur demonerna kommer över mig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3rnel:

Har en sådan skuld att jag kan vilken dag som helst kan betala hela beloppet på ett ögonblick

Samma här.
Men det känns ganska dumt med tanke på hur fördelaktigt studentlånet är.

Permalänk
Medlem

Kul att se hur mycket folk är skyldiga CSN

Mitt eget CSN-lån:
Totalt 196 557

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Jag har 16 979 kr kvar att betala.

Permalänk
Medlem

Jag kommer hamna på ca 200k när jag är klar till sommaren (civilek, revisorsinriktning).
Lånet bekymrar mig inte så mycket, är mer orolig över möjligheterna till att fixa ett intressant jobb. Konkurrensen är tuff och jag har tyvärr varit alltför passiv vid sidan av studierna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Samma här.
Men det känns ganska dumt med tanke på hur fördelaktigt studentlånet är.

JA just nu är det rentav dumt att betala mer än nödvändigt då räntan på CSN-lånen (eller iaf mitt) ligger på 1.5% och min sparränta på 4%.

Permalänk
Medlem

2 års studier via LTU, några månader kvar nu och 0 kr i lån hos csn. Är nöjd med den situationen!

Permalänk
Medlem

Ni som bara lever på bidraget+sommarjobb, hur ser er budget ut? Hur mycket från sommarjobb, hyra etc?

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingen:

Ni som bara lever på bidraget+sommarjobb, hur ser er budget ut? Hur mycket från sommarjobb, hyra etc?

Vad får man tjäna, ca 60k per halvår eller något sådant va?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ingen:

Ni som bara lever på bidraget+sommarjobb, hur ser er budget ut? Hur mycket från sommarjobb, hyra etc?

1000 kr i månaden i hyra hemma och typ 860 kr i månaden för busskort betyder att det blir lite pengar över från studiemedlet för kurslitteratur och annat skolrelaterat. Matlådor betyder billiga luncher. Jag brukar sikta på 10-20 kr per låda. För övriga nöjen och leksaker används då sommarjobbspengarna. Större delen av lönen sätts dock in i fonder för att finansiera eget boende när jag väl får tag på något. Tack vare snälla föräldrar klarar jag mig bra som student.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Ingen:

Ni som bara lever på bidraget+sommarjobb, hur ser er budget ut? Hur mycket från sommarjobb, hyra etc?

Jag har visserligen lite mer i bidrag men hur som

In 11000
Hyra + räkningar ~6500
Travelcard 900
Luncher 600
Mat 1500
Puben 500
Nöje 500
Övrigt/sparande 500

När jag jobbade fick jag in runt 3-4000 som mest gick till klättring och lägga undan vilket jag sedan blåste på en expedition till Kyrgyzstan

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingen:

Ni som bara lever på bidraget+sommarjobb, hur ser er budget ut? Hur mycket från sommarjobb, hyra etc?

Jag försöker ligga kring 100 000kr från sommarjobbet men det är rätt knepigt när det är före skatt om man jobbar minsta lilla utöver sommarmånaderna. Bor i en 3:a samt har två bilar där den ena bilen dock inte används. Den andra är en diesel så dieselskatten är rätt hög. Funkar fint med pengar över varje månad. Köper min studielitteratur för det mesta.

Det vi kan ta lärdom av detta är att det är bra att ha ett extrajobb i ett yrke med extrem brist och där man är överbetald

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag betalde av mina studielån för ungefär 10 år sedan. Var väl som mest skyldig ca 80000 har jag för mig men när det bara var 15000 kvar tyckte jag att jag ville slippe de tråkiga räkningarna så jag betalade av allt som var kvar.

Nu var det 1990 jag avslutade min högskoleutbildning men trodde inte då att det skulle gå så fort att bli av med lånen.

Å andra sidan sitter jag med lån på huset istället. Min andel är väl knappt en halv miljon i skulder.

Permalänk
Inaktiv

Jag som trodde att ronnylov var mycket yngre. CSN har sin beskärda av min årsinkomst och jag blir som vanligt ett dyrt hårt. Kombinationen av nya och gamla lån gör att det blir väldigt dyrt för den gamla delen av lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Ungefär 260k. Har tagit lån i 10 av 11 studerade terminer.

En följdfråga till er som börjat betala tillbaka: Hur mycket betalar ni per månad/år?

Hade 84 000 kronor i skuld vid årsskiftet. Är nere på ca 76 000 nu. Hade tänkt göra mig av med skulden redan i år, tidigare tänkt redan innan sommaren. Men efter att ha kikat i den här tråden så kanske jag ska lägga motsvarande summa i något som förräntar sig

Skrivet av Pepsin:

I alla fall med hus och lägenheter blir det ju lite skillnad. Krisar det sig kan man alltid sälja huset/lägenheten, och då är det oftast värt med än när man köpte det. Dessutom kan man, om man bor nånstans där priserna ständigt ökar, använda lånet som "bankomat" så man i princip får betalt för att bo och alltid har pengar tillgängligt.

Studielån däremot ger ingen direkt vinst och man får inget konkret för det. Förhoppningsvis leder utbildningen som det betalat till att man får jobb och högre lön än om man inte hade utbildat sig, men det är inte säkert. Man kan inte "lämna tillbaks" eller sälja en utbildning med tillhörande lån... Blir man arbetslös efter 6 års studier och har valt en utbildning som inte leder till jobb har man verkligen satt sig i skiten.

För de som lånar till en bil för 250 000:- som är värd 60 000:- efter ett par år är det inte heller så lyckat.

Bra skrivet!

Skrivet av Pepsin:

Jag är skyldig ca. 88 000:-. Arbetar nu, men är så van att leva som en fattig student att jag passar på att betala tillbaks så mycket som möjligt nu innan jag skaffat en massa dyra vanor...

Gör likadant Har låga omkostnader.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag som trodde att ronnylov var mycket yngre.

Åja så himla gammal är jag inte (född 1967)...

Men det kändes verkligen som en befrielse när man var helt skuldfri då man hade betalat tillbaka allt till CSN. Jag pluggade bara 2 år på högskolan men lånade allt som gick. Egentligen lite onödigt för jag gjorde inte åt alla pengar men på den tiden sa alla att man kommer ändå aldrig betala av lånen innan man dör och inflationen kommer att göra det väldigt förmånligt att låna. Men det blev inte så, inflationen gick ju ner, CSN-räntorna gick upp och lånen betaldes tillbaka fortare än man först trodde.

Nu för tiden verkar man tänka tvärtom. Mycket vettigare enligt mig.

EDIT: Men minns jag rätt var bidragsdelen väldigt låg på den tiden så de flesta var tvungna att låna om inte deras föräldrar betalade allt åt dem. Visst får man mer i bidrag nu för tiden?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Åja så himla gammal är jag inte (född 1967)...

Men det kändes verkligen som en befrielse när man var helt skuldfri då man hade betalat tillbaka allt till CSN. Jag pluggade bara 2 år på högskolan men lånade allt som gick. Egentligen lite onödigt för jag gjorde inte åt alla pengar men på den tiden sa alla att man kommer ändå aldrig betala av lånen innan man dör och inflationen kommer att göra det väldigt förmånligt att låna. Men det blev inte så, inflationen gick ju ner, CSN-räntorna gick upp och lånen betaldes tillbaka fortare än man först trodde.

Nu för tiden verkar man tänka tvärtom. Mycket vettigare enligt mig.

EDIT: Men minns jag rätt var bidragsdelen väldigt låg på den tiden så de flesta var tvungna att låna om inte deras föräldrar betalade allt åt dem. Visst får man mer i bidrag nu för tiden?

Idag får man typ 2800 kr i månaden i bidrag och strax över 6000 kr i lån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Idag får man typ 2800 kr i månaden i bidrag och strax över 6000 kr i lån.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Studiemedel-Prisbasbel...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prisbasbelopp
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____33907.aspx

Låt oss se. Prisbasbeloppet 1989 var 27900 kr och 2011 var det 42800 kr.
På samma tid har KPI ändrat sig från 188,1 till 311,43 så basbeloppet 1989 är värt ca 46200 kr i 2011 års penningvärde. En termin verkar motsvara 4 månader. Bidragsdelen 2011 var 2720 kr/mån vilket alltså skulle betyda 10880 kr/termin. Enligt grafen ser det ut som bidragsdelen var ca 25% av basbeloppet/termin 1989, vilket i 2011 års penningvärde alltså motsvarar 11550 kr/termin eller 2888 kr/månad under förutsättning att en termin är 4 månader.

Verkar inte vara så stor skillnad från när jag pluggade, om man bortser från min första termin 1988. Jag hade min första termin i gamla systemet och där var ju bidragsdelen inte så stor, räntan på lånen var också liten i det gamla systemet (om jag minns rätt) men återbetalningstiden var kortare. Bidragen ökade 1989 sedan ser det ut ungefär som idag. Minns att det var kritik på att om man jobbade extra så drog de in på studiemedlen så folk tyckte inte det var lönt att jobba extra men det kanske fortfarande gäller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Studiemedel-Prisbasbel...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prisbasbelopp
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____33907.aspx

Låt oss se. Prisbasbeloppet 1989 var 27900 kr och 2011 var det 42800 kr.
På samma tid har KPI ändrat sig från 188,1 till 311,43 så basbeloppet 1989 är värt ca 46200 kr i 2011 års penningvärde. En termin verkar motsvara 4 månader. Bidragsdelen 2011 var 2720 kr/mån vilket alltså skulle betyda 10880 kr/termin. Enligt grafen ser det ut som bidragsdelen var ca 25% av basbeloppet/termin 1989, vilket i 2011 års penningvärde alltså motsvarar 11550 kr/termin eller 2888 kr/månad under förutsättning att en termin är 4 månader.

Verkar inte vara så stor skillnad från när jag pluggade, om man bortser från min första termin 1988. Jag hade min första termin i gamla systemet och där var ju bidragsdelen inte så stor, räntan på lånen var också liten i det gamla systemet (om jag minns rätt) men återbetalningstiden var kortare. Bidragen ökade 1989 sedan ser det ut ungefär som idag. Minns att det var kritik på att om man jobbade extra så drog de in på studiemedlen så folk tyckte inte det var lönt att jobba extra men det kanske fortfarande gäller?

Relevant för diskussionen är ju vad annat kostade också. Den stora utgiften för en student är väl hyran. Här kostar en etta med köksdel kostar strax över 4000 kr i månaden. Ett rum i korridor kostar ca 2000 kr i månaden.

Man får 13980 i bidrag för 20 veckors studier så bidraget ligger på 27960 kr om året för fulltidsstudier.

Man kan jobba en del. De har ökat fribeloppet nu. Tidigare var det lite över 100000 kr om året men nu är det 70400 kr per termin. Goda nyheter för mig men det idiotiska systemet med att de räknar terminvis är tyvärr kvar vilket helt saknar koppling till verkligheten. Många av oss som jobbar på sommaren får ju månadslön så hela min årsinkomst kommer på en termin. Om CSN skulle få för sig att ringa löneavdelningen skulle jag alltså bli av med studiemedlet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

pluggat ett år på folkhögskola

inget lång utan bidrag på ca 2700kr bott på skolan. hyra för ett rum på skolan + mat 5 dagar i veckan morgon/middag/kväll ca 3700kr...

skjutit till egna pengar med ca 35000kr. iofs levt lite slösaktigt också hade nog gått billigare :P.

Permalänk
Hedersmedlem

Sköt er, finns ingen anledning att bråka.

Permalänk
Inaktiv

Runt 140k tror jag mig ha, började betala tillbaka i vintras, vilket inte var en allt för roande upplevelse!

Permalänk
Medlem

118 056:-. Ska börja betala tillbaka efter jul. Kul.

Skickades från m.sweclockers.com