Klarar denna bärbara dator HD-film felfritt?

Permalänk
Medlem

Klarar denna bärbara dator HD-film felfritt?

Har en vän som ska köpa en bärbar dator, hans enda krav är:

• HDMI-ingång

• 15.6" skärm

• < 320GB HD

• Kunna spela upp HD-film felfritt

Har hittat den billigaste som uppfyller dom kraven och det är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=975564

Men mina frågor är:

1. Är detta den billigaste?

2. Klarar alla "dagens" nya CPU/GPUer av att spela HD-filmer utan att det hackar eller något liknande?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av qube:
  • < 320GB HD

Varför måste det vara mindre än 320 GB?

Den klarar garanterat 720p. Förmodligen också 1080p utan problem, men det kan variera mellan olika codecs. Dock så har den ju ändå inte mer än 1366x768 i upplösning. (720p är 1280x720.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast

Den laptopen är billigare än de flesta mobiltelefoner, du kan förvänta dig att den presterar sämre än de flesta mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varför måste det vara mindre än 320 GB?

Den klarar garanterat 720p. Förmodligen också 1080p utan problem, men det kan variera mellan olika codecs. Dock så har den ju ändå inte mer än 1366x768 i upplösning. (720p är 1280x720.)

Menar såklart tvärtom.

Ja 720p duger väl, vet inte om hans tv har 1080p. Då är det antaligen bara att slå till då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Den laptopen är billigare än de flesta mobiltelefoner, du kan förvänta dig att den presterar sämre än de flesta mobiltelefoner.

verkligen inte då värmeutvecklingen i en liten mobiltelefon måste vara mycket mindre. Du kan inte säga att X kronor ger X prestanda oavsett pryl, det kostar även att klämma in det på en sådan liten yta som dessutom måste vara helt passivt kylt.

Edit: on topic så ska den klara av 1080p filmer utan problem med rätt mjukvara. Min syster köpte en med E-350 processor (aningen sämmre än den du titta på) och den klarar 1080p galant med MPC-HC

Permalänk
Medlem

HP 635 A1E52EA - 1,65GHz DC 2GB 320GB DVD±RW 15" har samma AMD E-series E-450 APU som många använder till HTPC datorer och dom klarar högupplöst 1080P video med hög bitrate utan problem, med det som är konstigt med denna dator är att HP hävdar i specifikationerna att den använder grafikkretsen ATI Mobility Radeon HD 4250.

Alla andra datorer som har AMD E-series E-450 APU använder den inbyggda grafikkretsen Radeon HD 6320 som är standard i alla E-450, jag misstänker att HP har skrivit fel i specifikationerna för denna dator, även ATI Mobility Radeon HD 4250 fungerar för HD video men är inte lika bra som HD 6320.

Länk från HP för specifikationer för HP 635 A1E52EA http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html... klicka på fliken Specifikationer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

verkligen inte då värmeutvecklingen i en liten mobiltelefon måste vara mycket mindre. Du kan inte säga att X kronor ger X prestanda oavsett pryl, det kostar även att klämma in det på en sådan liten yta som dessutom måste vara helt passivt kylt.

Edit: on topic så ska den klara av 1080p filmer utan problem med rätt mjukvara. Min syster köpte en med E-350 processor (aningen sämmre än den du titta på) och den klarar 1080p galant med MPC-HC

Skrivet av janee:

HP 635 A1E52EA - 1,65GHz DC 2GB 320GB DVD±RW 15" har samma AMD E-series E-450 APU som många använder till HTPC datorer och dom klarar högupplöst 1080P video med hög bitrate utan problem, med det som är konstigt med denna dator är att HP hävdar i specifikationerna att den använder grafikkretsen ATI Mobility Radeon HD 4250.

Alla andra datorer som har AMD E-series E-450 APU använder den inbyggda grafikkretsen Radeon HD 6320 som är standard i alla E-450, jag misstänker att HP har skrivit fel i specifikationerna för denna dator, även ATI Mobility Radeon HD 4250 fungerar för HD video men är inte lika bra som HD 6320.

Länk från HP för specifikationer för HP 635 A1E52EA http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html... klicka på fliken Specifikationer.

Okey, tack för alla bra svar! Ska be min kompis slå till på denna.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en ASUS eftersom HP verkar vara slarviga eller så använder dom trasiga E-450 APU i datorerna, jag hade inte köpt en dator om specifikationerna på något sätt är oklara.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Vilken dum logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag hade valt en ASUS eftersom HP verkar vara slarviga eller så använder dom trasiga E-450 APU i datorerna, jag hade inte köpt en dator om specifikationerna på något sätt är oklara.

I vilket fall så fungerar den för det den ska användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Jag har läst i andra trådar att det finns folk som har frågat om HP datorn verkligen använder grafikkretsen ATI Mobility Radeon HD 4250 så det vore bra om du kan återkomma med en liten rapport i denna tråd när han/hon har fått datorn så vi får ett säkert svar på vilken grafikkrets som är aktiv i HP 635 A1E52EA.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har läst i andra trådar att det finns folk som har frågat om HP datorn verkligen använder grafikkretsen ATI Mobility Radeon HD 4250 så det vore bra om du kan återkomma med en liten rapport i denna tråd när han/hon har fått datorn så vi får ett säkert svar på vilken grafikkrets som är aktiv i HP 635 A1E52EA.

Kan jag absolut göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DevilsDad:

Skrivet av samforshort:

Vilken dum logik.

Jag vet att det är ganska flummigt uttryckt och att det inte stämmer helt men jag har erfarenhet av billiga laptops från hp och jag vet att det är inte trevligt att använda dem. Och detta gäller inte bara laptops från hp såklart. Man måste tänka på komforten i en dator ur fler vinklar än tangentbord, mus(touchpad) och betraktningsvinkel.
Jag skulle rekommendera att gå upp til kanske 5000kr klassen som trots allt inte är jättemycket dyrare men helt klart bättre.

Att sitta och vänta en halv minut på att word ska koma igång är kanske okej någon gång men det blir ganska tröttsamt. Och sen när datorn börjar lagga när man har fler än 10 flikar i tex chrome så kommer man inse att det var dumt att vara så snål. Sen samtidigt ska man inte gå upp för högt i prisklass för då börjar datorer poppa upp där man betalar en helt del för märket och inte för komponenterna

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och pillrat både på denna modell och den tidigare (med E-350) och kan bara säga att det är otroligt mycket laptop för pengarna.
Skärmen är matt (yay !!) och helt OK för priset, lika bra som dom i betydligt dyrare laptops.
Chassit är såklart av plast, men har en halvmatt yta som inte visar fingeravtryck.
Och den är t.o.m ganska snygg, den tillhör jku HP's buisness serie så det är inget extra bling (=bra).
Processorn/APU har exakt samma prestanda som vilken E-450/350 som hellst, inget fuskande eller snikande från HP MAO .
Har inte haft några som hellst problem med att upgradera minnet eller stoppa i andra diskar, så BIOS'en är standart och inga fulingar här heller från HP.
Batteritiden är även den helt OK, bättre än vanliga laptops med samma skärmstorlek.
Fläkten är tyst, vilket inte är så konstigt när APU'n drar 18w som mest.
Det enda som är irriterande är den sjuuka mängd bloatware som HP slänger in i standardinstallationen, och att man inte får med nån windowsskiva.

Permalänk
99:e percentilen

Jag avråder personligen från HP pga att de lägger in så sanslöst mycket skit i datorerna. Det är visserligen fallet med de flesta laptoptillverkare, men HP är riktiga skurkar. ren installation av Windows krävs om man ska få en användbar dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag vet att det är ganska flummigt uttryckt och att det inte stämmer helt men jag har erfarenhet av billiga laptops från hp och jag vet att det är inte trevligt att använda dem. Och detta gäller inte bara laptops från hp såklart. Man måste tänka på komforten i en dator ur fler vinklar än tangentbord, mus(touchpad) och betraktningsvinkel.
Jag skulle rekommendera att gå upp til kanske 5000kr klassen som trots allt inte är jättemycket dyrare men helt klart bättre.

Att sitta och vänta en halv minut på att word ska koma igång är kanske okej någon gång men det blir ganska tröttsamt. Och sen när datorn börjar lagga när man har fler än 10 flikar i tex chrome så kommer man inse att det var dumt att vara så snål. Sen samtidigt ska man inte gå upp för högt i prisklass för då börjar datorer poppa upp där man betalar en helt del för märket och inte för komponenterna

om du använt datorn i 5 år utan att installera om den och utan att rensa upp bland autostart program etc kan jag tänka mig att det blir så. Jag kan ju inte säga att det är en snabb dator man skulle vilja spela på eller använda tyngre redigeringsprogram på, men för surfande, kolla på film och lite word/excel etc så duger den aldeles utmärtk. Det är ju inte på grund av dålig prestanda som datorn segar ner efter ett par år, en ominstallation brukar göra susen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube:

Är polaren nöjd med datorn? Hur upplever han/du kvaliten på datorn?
Räcker 2gb ram minne eller har han valt att uppgradera? har han testa något spel på datorn?

Visa signatur