Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

@backspace: Beställer man från https://www.audeze.com/ så kostar LCD 2, 1000 dollar eller 8 140 kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

HD650:
är så basfattiga att jag funderar på om jakten på ett neutralt exakt ljud har gjort dem tråkiga.

När blev 650 basfattiga? Om det är nått man ska anmärka på i ljudet så är det att de har en aning för mycket bas/värme.

Skrivet av Sir Gaben:

@backspace: Tycker du att det är värt att spendera 7000 kr på ett par EL 8?

Skrivet av Sir Gaben:

@backspace: Beställer man från https://www.audeze.com/ så kostar LCD 2, 1000 dollar eller 8 140 kr

Spara lite mer pengar och skaffa HD 800 eller försök hitta ett par beg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Ok, ja om du kan tänka dig köpa via dem så gör det. Du sparar ju en hel del och då utesluter väl detta EL-8 helt.
Själv valde jag att handla lokalt mest p.g.a att jag vill stötta min lokala handlare och vid ett eventuellt garantiärende så hoppas jag på att det går smidigt att bara gå in och prata med dem.

Är du i Karlstad så kan du få provlyssna mina exemplar om du vill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Det börjar bli mycket pengar.
Jag får se om jag får pengarna tillbaks från Mediamarkt för mina Sony lurar eftersom jag har haft problem med dem, om inte så ändras allting.

Permalänk
Medlem

@backspace: Aha, där ser man. Senast jag kollade så kollade EL-8 9000 SEK och LCD-2 11000 SEK, därav rekommendationen. Med så stor skillnad så håller jag med dig att den inte håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Sir Gaben: Ok, ja om du kan tänka dig köpa via dem så gör det. Du sparar ju en hel del och då utesluter väl detta EL-8 helt.
Själv valde jag att handla lokalt mest p.g.a att jag vill stötta min lokala handlare och vid ett eventuellt garantiärende så hoppas jag på att det går smidigt att bara gå in och prata med dem.

Är du i Karlstad så kan du få provlyssna mina exemplar om du vill.

Jag var och lyssnade i min lokala butik enbart några veckor efter lansering, butiken är i princip återförsäljare utav Audezze. Jag tyckte EL closed back var sämre än Beyer t1 och då kostar båda lika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@backspace: Aha, där ser man. Senast jag kollade så kollade EL-8 9000 SEK och LCD-2 11000 SEK, därav rekommendationen. Med så stor skillnad så håller jag med dig att den inte håller.

Ja, men nu verkar det ju som att spekulanten ska beställa via internet och då verkar kostnaden innan eventuell tull vara betydligt lägre än vad vid ser här på hemmaplan.

Skrivet av buddaz:

Jag var och lyssnade i min lokala butik enbart några veckor efter lansering, butiken är i princip återförsäljare utav Audezze. Jag tyckte EL closed back var sämre än Beyer t1 och då kostar båda lika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man jämnföra en stängd hörlur med en öppen, för T1 är väl öppen va?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blev ett par B&W p5 blåtandslurar.. så man slipper kablar och junk när man är ute och flänger runt, än så länge riktigt nöjd med dem!

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, men nu verkar det ju som att spekulanten ska beställa via internet och då verkar kostnaden innan eventuell tull vara betydligt lägre än vad vid ser här på hemmaplan.

Kan man jämnföra en stängd hörlur med en öppen, för T1 är väl öppen va?

Semi
Hört t5p som är closed utav t1 även t5p är bättre än el8. Hur som helst är det inte värt de 8k som Audezze vill ha för hörlurarna. Till och med Oppo låter bättre.
För närvarande har jag gått ifrån stora hörlurar kör in ear när jag är på språng från RHA och hemma blir det mina Kef högtalare. Även hört hd800 och tyckte det var tråkigt ihop med McIntosh. Som sagt vi tycker alla olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värme finns men inte så mycket punch i basen på HD650. Man tycker olika.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

@backspace: Beställer man från https://www.audeze.com/ så kostar LCD 2, 1000 dollar eller 8 140 kr

Plus frakt från USA som inte är billig. Plus svensk moms på lurar och frakt, 25%. Plus svenska avgifter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

Värme finns men inte så mycket punch i basen på HD650. Man tycker olika.

Nej det är inget tyckande, man kan ha olika åsikter om ljudet är bra eller dåligt men aldrig om det är korrekt eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inget tyckande, man kan ha olika åsikter om ljudet är bra eller dåligt men aldrig om det är korrekt eller inte.

Att definiera vad som är korrekt nivåer på hörlurar är dock inte helt trivialt.
Om du har lite tålamod, testa läs detta:
http://www.innerfidelity.com/content/headphone-measurements-e...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är inget tyckande, man kan ha olika åsikter om ljudet är bra eller dåligt men aldrig om det är korrekt eller inte.

Ljud är subjektivt, det åsyftade jag på och inget annat. Jag tycker helt enkelt att "värme finns men inte så mycket punch i basen på HD650". Anser att du misstolkar mitt inlägg rejält. Sen kan jag i efterhand hålla med om @oatp1b1 kommentar. Basfattig som jag skrev är inte rätt ord, nog finns det bas. Men jag hade gärna sett en lite mer distinkt sådan. Angående ordvalet neutral så stämmer inte det överens med "värme", men samtidigt har de enligt mig inte en överdriven sådan karaktär att det gör dem dåliga att mixa med, tvärtom.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Att definiera vad som är korrekt nivåer på hörlurar är dock inte helt trivialt.
Om du har lite tålamod, testa läs detta:
http://www.innerfidelity.com/content/headphone-measurements-e...

Det är lurigare att mäta lurar men man kan jämföra återgivning mot verkligheten för att ha en korrekt referens, låter det lika är återgivningen ofärgad.

Skrivet av Hattifnatten:

Ljud är subjektivt, det åsyftade jag på och inget annat. Jag tycker helt enkelt att "värme finns men inte så mycket punch i basen på HD650". Anser att du misstolkar mitt inlägg rejält. Sen kan jag i efterhand hålla med om @oatp1b1 kommentar. Basfattig som jag skrev är inte rätt ord, nog finns det bas. Men jag hade gärna sett en lite mer distinkt sådan. Angående ordvalet neutral så stämmer inte det överens med "värme", men samtidigt har de enligt mig inte en överdriven sådan karaktär att det gör dem dåliga att mixa med, tvärtom.

Det finns en del utrustning som används vid mixning som färgar och det gör egentligen inte så mycket så länge man är medveten om hur färgningen påverkar och att den är lika hela tiden. Men visst vore det bäst om allt som färgar ljudet försvann från återgivningskedjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Frakt från USA är inga problem för mig och det med moms heller.

Permalänk

Någon som vet något bra om Sennheiser HD 630VB?

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Eftersom du själv verkar vara väldigt nyfiken på olika hörlurar så kan jag inget annat än att föreslå att du tar dig iväg och provlyssnar ett gäng.
Om du har en "bra" återförsäljare i närheten så kanske du t.o.m får låna hem ett par, eller två.

Åter igen, tack till Andreas på www.hifi-punkten.se

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Någon som vet något bra om Sennheiser HD 630VB?

Är det dem där nya silvriga. Hörde ett par med iPod:en, bekväma däremot allt för dyra och ljudet var sådär. Är som sagt inget direkt fan utav Sennheiser, för mycket fokus på mellanregistret. Det r bara ut att lyssna. Går du in i en seriös butik har man alltid möjlighet till det mesta. Även fast du inte kommer köpa med en gång kan man bygga upp en relation med butiken och på det viset får ett fördelaktigt pris. Dyra nöjen bygger på gemenskap. Har hört på en del och det är inte alltid det mest neutralasom lockar, ibland kan en häftig bas vara grädden på moset med andra föredrar finlir.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@buddaz: Okej, det där med butiker är ju att i mitt område så finns det inte så många butiker som man kan prova lurar i vilket gör det här sökandet mycket svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

@buddaz: Okej, det där med butiker är ju att i mitt område så finns det inte så många butiker som man kan prova lurar i vilket gör det här sökandet mycket svårare.

När det är mycket pengar involverade i ett par hörlurar bör man helst lyssna innan köp. Försök att prova några lite mindre dyrare hörlurar från det märke du är intresserad utav, då får du en liten hint utav själva märkets karaktär. För min del är Sennheiser mycket fokus på mellanregister, AKG lite mindre melkanregister och mera bas medan Beyerdynamic är lite åt det ljusa hållet i sin grundkaraktär. Shure har jag aldrig ägt däremot lyssnat i butik och låter mycket åt det där nordamerikanska soundet, lite mörkt och basaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Du har inte funderat på att börja på den lite lägre nivån?
Två mycket populära modeller är ju Audio-Technica ATH-M50X samt Philips Fidelio X2, båda är väl ganska lätta att få tag på här i Sverige.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Just nu äger jag ett par av Sony MDR-1RBT och dem är tråd lösa och låter bättre än M50X och Bose QC 25 i mina öron. Men det som är med dem är att jag har problem med muffarna eftersom de börjar flagna, så nu är dem inne hos Mediamarkt för tredje gången och nu ska dem skicka in dem till Sony. Om Sony inte kan göra något åt saken så får jag pengarna tillbaks. Det som är tråkigt är att lurarna låter så bra och dem är trådlösa. Dem kosta 2190 kr då jag köpte dem.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: http://www.head-fi.org/t/675191/sony-mdr-1rbt-mods-equalizati...

Andra kuddar kanske skulle vara något för dig också eftersom du uppenbarligen tycker om hörlurarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

@backspace: Jag får se hur dem gör det.
Det är inte hela världen om jag får pengarna tillbaks.
De kommer nog tillbaks från Sony i slutet av veckan tror jag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet utav Quad PA-One?
Jag funderar på att eventuellt låna hem en sådan bara för att prova något annorlunda men jag undrar om jag kommer kunna vara objektiv eftersom jag vet om prislappen på den.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

@backspace: Står inte mycket om den, men den har en fet prislapp så antagligen borde den var underbar att använda.
http://www.theaudiophileman.com/#!quad-pa-one-headphone-map/c...

Permalänk
Skrivet av Sir Gaben:

Just nu äger jag ett par av Sony MDR-1RBT och dem är tråd lösa och låter bättre än M50X och Bose QC 25 i mina öron. Men det som är med dem är att jag har problem med muffarna eftersom de börjar flagna, så nu är dem inne hos Mediamarkt för tredje gången och nu ska dem skicka in dem till Sony. Om Sony inte kan göra något åt saken så får jag pengarna tillbaks. Det som är tråkigt är att lurarna låter så bra och dem är trådlösa. Dem kosta 2190 kr då jag köpte dem.

Det finns muffar att köpa på tex ebay som löser ditt problem. Kostar från ca 70 spänn och uppåt.

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa ett par trådlösa inear som ser väldigt lovande ut:

https://www.getkanoa.com/

En chansning då man inte sett några recensioner eller tester ännu iofs, men hoppas det ska bli bra. Undrar dock över hur det funkar med beställningar från USA. Kan man räkna någonstans på vad det kostar med frakt/tull/moms osv?

Permalänk
Medlem

http://dr.loudness-war.info/

Fann faktiskt denna sida alldeles nyss, kan ju vara trevligt för de flesta (alla?).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX