Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Nu är detta kanske lite en tråd för mer premium grejer, men beställt Bowers & Wilkins PX7 med nya färgen "Carbon". Har Sennheister px550 version 1 just nu och är inte nöjd med passformen, ljudet eller designen. Var egentligen mellan PX och XM4, men XM4 är så sjukt plastiga och fula, är väldigt spänd på att testa dem, 4000 är ganska dyrt för ett par trådlösa hörlurar men förstår att folk med diverse DAC:ar och AMps osv ofta spelar i en annan liga. Någon som har Bowers & Wilkins PX7 och har några omdömmen?

Har inte hört PX7 själv med de flesta reviewers verkar ranka Bowers & Wilkins PX7 något högre än noise cancelling lurarna från Sony, Bose samt även Sennheiser (dock ett relativt jämnt race med Momentum 3 tror jag). Beror väl lite på också vad man prioriterar högst, ljudkvalitén vid musiklyssnande eller vilken som har bäst noise cancelling.

Hifiman Ananda BT samt Drop Panda är dock sannolikt vassare båda två men enbart med passiv noise cancelling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kanske blev rörigt här men nu syftade jag faktiskt på den här killen som fullständigt verkar ösa ut videos just nu. Aldrig sett någon producera videos i den här takten tidigare.
https://www.youtube.com/c/IndustryDestroyer/videos

Det var han som lade ut en video "Sennheiser HD 560S brought out the DMS trash" som togs bort efter ett tag.

Han har ju varit ganska underhållande senaste dygnet, någon skulle säkert tycka han spårat ur totalt.
Någon beundrare av Sennheiser generellt verkar han ju inte vara. Vågat att såga hörlurar på det sättet utan att ens lyssnat på dom. Mätningar i all ära, men det säger verkligen inte allt om en hörlur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Han har ju varit ganska underhållande senaste dygnet, någon skulle säkert tycka han spårat ur totalt.
Någon beundrare av Sennheiser generellt verkar han ju inte vara. Vågat att såga hörlurar på det sättet utan att ens lyssnat på dom. Mätningar i all ära, men det säger verkligen inte allt om en hörlur.

Den där killen verkar inte helt frisk.
Colin Robinson i verkligheten. Han sög all energi ur mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Open box via Hifiman går väl bara att köpa om du bor i USA/Canada.

Låter bra för min ekonomi

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hittade honom på Youtube av en ren tillfällighet när jag vill läsa om Sennheiser HD 560s

Ja, orkar inte heller med honom men man undrar ju lite... va f-n... fast man kan ju bara spekulera (vilket kanske är dumt). Han kanske givit sig sjutton på att försöka få en extrainkomst via Youtube och fullkomligt öser ut sig videos just nu för att totalt sett få lite mera visningar även om det är mycket lågt antal visningar per video. Han kan ha varit (eller är) sjuk eller vad som helst och har hittat något som intresserar/driver honom? Eller helt enkelt att han är så här, vi är ju alla olika och det är ju bra. Men det är ett ständigt sågande av Sennheiser och hyllande av Beyerdynamic. Det som stör mig allra mest är att han upprepar sig ofattbart ofta i sina videos. Han har väl gjort 100 videos enbart om "the Sennheiser veil". Han älskar också provocerande slutsatser, uttryck och försöker verkligen få uppmärksamhet. Ja, man får ofta intrycket av att han bara sitter och tittar på EQ kurvor från nätet samt läser specs vilket åtminstone lyckas provocera mig. Han verkar försöka bli en reviewer trots att han inte har så mycket gear att testa. Frågan är dock vilka (förutom Beyerdynamic) som skulle vilja skicka prylar till honom. Mikrofoner verkar han också rikta in sig på.

Permalänk
Medlem

Graph Comparison Tool (For Headphones)
https://crinacle.com/graphs/headphones/graphtool/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tycker Sennheiser 650 var rätt ljus (men inte lika ljus som beyerdynamic dt 990) så kanske är bara lite ljus allergisk haha

Kan möjligen vara så att du förväxlar det ljusa med mid-punchen som HD650 ger, vet ej. Den här EQ kurvan från metal571 (Youtube) gör dock HD650/HD6XX ännu mera smooth med lite extra bas och mindre mid punch om du nu önskar det.
https://github.com/metal571/metal571-eq/blob/master/Equalizer...

Underlättar dock om du installerar EqualizerAPO & Peace först vilka du säkert har koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Emellanåt är det trevligt med en provokatör. Dom flesta blir ju inte alltför långlivade.

Permalänk
Fyndjägare

Ligger en Audioquest Dragonfly Black begagnat på Amazon UK för 52,49£

Blir detta med frakt och Svensk moms
Items: GBP 54.68
Postage & Packing: GBP 5.81
Order Total: GBP 60.49 = 704kr

Jag tror det är en DragonFly Black 1.5 med guldkontakten

Prisjakt

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Hmmm, mitt intryck är att HiFiMAN Sun­dara är en kraftig kandidat till årets lur hittills (när nu den släpptes?), åtminstone inom "Mid-Fi" segmentet / mellanprisklass eller vad man ska kalla det. Exceptionellt många positiva reviews och många verkar köpt den, en hype helt enkelt men kanske med rätta? Tex Audeze LCD 1 verkar kommit helt i skymundan i jämförelse som väl ändå är en konkurrent i hyfsad lik prisklass.

Fråga: Ni som köpt den här i tråden, vad tycker ni, era erfarenheter av luren hittills?

Möjligen kan den nu få stenhård konkurrens som årets lur från HD 560S, vi får väl se. Lite osäker på hur den låter men i jämförelse med tex HD 650/HD6XX så tror jag den har mera bas, lite mindre mid punch men relativt lik i highs (kanske något mer highs/treble vs HD 650 dock...). Jag gissar att man relativt enkelt bör kunna EQa sin HD 650/HD6XX till att låta ganska HD 560S lik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Nu är detta kanske lite en tråd för mer premium grejer, men beställt Bowers & Wilkins PX7 med nya färgen "Carbon". Har Sennheister px550 version 1 just nu och är inte nöjd med passformen, ljudet eller designen. Var egentligen mellan PX och XM4, men XM4 är så sjukt plastiga och fula, är väldigt spänd på att testa dem, 4000 är ganska dyrt för ett par trådlösa hörlurar men förstår att folk med diverse DAC:ar och AMps osv ofta spelar i en annan liga. Någon som har Bowers & Wilkins PX7 och har några omdömmen?

Hmmm, dock läst en negativ kommentar om B&W PX7 nu och det är att de ska vara små men vet ej om det stämmer (ej provat dem själv).

Permalänk
Fyndjägare

Haha Josh toksågar Fidelio X3. Avslutar med köp HE-400i 2020 om du vill ha liknande ljudsignatur som X3 men bättre genomförd. Eller köp X2 om du vill ha X2 ljudet, X3 låter tydligen väldigt annorlunda. Synd.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Haha Josh toksågar Fidelio X3. Avslutar med köp HE-400i 2020 om du vill ha liknande ljudsignatur som X3 men bättre genomförd. Eller köp X2 om du vill ha X2 ljudet, X3 låter tydligen väldigt annorlunda. Synd.

Jag blir inte riktigt klok på HiFiMAN dock.

Hur mycket kvalitetsissues har de kvar egentligen (?), man blir fortfarande rädd av en del trådar. Eller är det som så att de börjar få ordning på det, sakta men säkert? Läste någonstans att kablarna som följer med Sundara är dåliga också.

Hmmm, ibland blir det lite "intressanta" upplevelser av dessa premium produkter made in China kan jag tycka men det kanske är mina fördomar som spökar.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av makatech:

Hur mycket kvalitetsissues har de kvar egentligen (?), man blir fortfarande rädd av en del trådar. Eller är det som så att de börjar få ordning på det, sakta men säkert? Läste någonstans att kablarna som följer med Sundara är dåliga också.

Hmmm, ibland blir det lite "intressanta" upplevelser av dessa premium produkter made in China kan jag tycka men det kanske är mina fördomar som spökar.

Jag har haft totalt 4st Hifiman, varav 1 såld. Inga kvalitetsproblem för mig. Men det verkar variera tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

Någon som kokat ihop eller testat en WHAMMY?
Funderar på att löda ihop en med OPA627 och kanske lite andra modifieringar.

https://diyaudiostore.com/products/whammy
https://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/317803-whammy-pass-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Made in China har ingenting med saken att göra, även om amerikaner gillar att påpeka det. Det är snarare en slapp företagare som inte ställer strikta kvalitetskrav på sin tillverkare. Det har nog blivit bättre men är ännu inte helt bra. Varken finish eller kvalitet på de dyrare lurarna (HE1000 och uppåt) är i klass med någon av sina konkurrenter. Du får väl läsa vad folk på headfi och reddit tycker om HE400 2020 kvalitetsmässigt i och med att det är det senaste som släppts.

Permalänk
Medlem

Det är inte så lätt för mindre aktörer att få plats i de bästa fabrikslinorna. Mycket lättare om man är stor aktör som Logitech. Såg inga direkta problem med min Hifiman Ananda väl ihopsatt vad jag såg. Dock så 3.5 anslutningar är jag alltid rädd ska börja glappa i förtid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare

Intervju med Jason på Schiit. Mycket snack om mätningar vs ljudkvalitet. Tycker den var intressant.

"Dead easy to design a well measuring amplifier. Put a bunch of opamps in a box and have a clean power supply, then you are done."

Visa signatur

Permalänk

Håller med, samtidigt har kravet på mätning och följande diskussion fullkomligt exploderat senaste året. Jag har i alla fall en subjektiv känsla av att kurvan inte alltid matchar lyssnarupplevelsen.

Skrivet av Mumu55:

Intervju med Jason på Schiit. Mycket snack om mätningar vs ljudkvalitet. Tycker den var intressant.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

"Dead easy to design a well measuring amplifier. Put a bunch of opamps in a box and have a clean power supply, then you are done."

https://www.youtube.com/watch?v=Lh4nUaMPgs0

Det försvårar ju då att sälja förstärkare om alla låter likadant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Roade mig med en sökning av "HD 560S" och garvar åt sökträff nr 3, jösses vad han håller på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Håller med, samtidigt har kravet på mätning och följande diskussion fullkomligt exploderat senaste året. Jag har i alla fall en subjektiv känsla av att kurvan inte alltid matchar lyssnarupplevelsen.

Jag stör mig lite ibland på en viss amirm på audiosciencereview som mest (åtminstone i huvudsak) verkar dra slutsatser grundat på just hur de mäter. Tror väl för övrigt att hela sajten är hans egen. När han sedan i vissa fall spär på hans slutsatser genom egna kommentarer på tex Amazon tycker jag han går lite väl långt. Däremot är forumet på audiosciencereview ypperligt bra.

Permalänk
Medlem

Den ganska populära reviewern Currawong tar verkligen i när han kommenterar MQA formatet.

"it's both lossy and has audibly higher distortion on all the TIDAL albums I have tried"

hmmmm, MQA debatten bland audiofiler är ganska intressant och roande kan jag tycka

Något måste vara något allvarligt fel med mina öron för jag tycker att master tracks i Tidal låter jättebra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Roade mig med en sökning av "HD 560S" och garvar åt sökträff nr 3, jösses vad han håller på...
https://i.imgur.com/Hlxbw0S.png

Kollade på nån video han sprutat ur sig och han är nog mer produktiv än vetenskaplig, innehållet spretar åt alla håll så personligen har jag svårt att ta det på allvar för han verkar ju inte ha konsekventa åsikter om så mycket annat än om att andra har/gör fel.
Sättet att göra en massa jättekorta videos är väl ett sätt att synas mer på Youtube för jag förstår annars inte varför han gör det så där och dessutom blandar en massa ämnen på ett rätt underligt sätt, han verkar ju i vart fall tycka illa om datorspelare och Sennheiser, dessutom frågar han Googleassistenten om saker (och det kan man väl göra) men det är ju bra om man utvecklar det lite mer än så för det blir ju ganska tramsigt att göra en video av det.

Han klagar ju dessutom på att han tjänar för lite på kanalen för att köpa nya hörlurar "Channel Didn't Earn Enough For DT880 250 Ohm" och det kanske sammanfattar varför han spottar ur sig en sån massa underliga videos, jag tror då inte att jag ska hjälpa honom mera genom att se på nått mer innehåll men han lurade mig att se på några videos

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Istället för att starta en ny tråd frågar jag här.

En enkel fråga.
För att få bäst ljud när man spelar med hörlurar, ska man koppla in dom i gamingskärmen eller ska man koppla in dom i datorburken?

Kanske inte spelar roll, om man nu inte har ett köpt ljudkort till datorn, eller?

Mvh J

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JexxitS:

Istället för att starta en ny tråd frågar jag här.

En enkel fråga.
För att få bäst ljud när man spelar med hörlurar, ska man koppla in dom i gamingskärmen eller ska man koppla in dom i datorburken?

Kanske inte spelar roll, om man nu inte har ett köpt ljudkort till datorn, eller?

Mvh J

Det går inte att svara nått säkert på det för skärmen kan ha ljudkretsar som är bättre än datorns så du bör prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går inte att svara nått säkert på det för skärmen kan ha ljudkretsar som är bättre än datorns så du bör prova.

Ah okej i see.
Skärmen är iaf en AOC 27G2U.
Vet du om den har en bra ljudkrets?
Själva datorn har jag inte köpt än dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JexxitS:

Ah okej i see.
Skärmen är iaf en AOC 27G2U.
Vet du om den har en bra ljudkrets?
Själva datorn har jag inte köpt än dock.

Ingen anning om kvaliten på ljudkretsarna i skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Den ganska populära reviewern Currawong tar verkligen i när han kommenterar MQA formatet.

"it's both lossy and has audibly higher distortion on all the TIDAL albums I have tried"
https://i.imgur.com/Wuc3mp3.png

hmmmm, MQA debatten bland audiofiler är ganska intressant och roande kan jag tycka

Något måste vara något allvarligt fel med mina öron för jag tycker att master tracks i Tidal låter jättebra.

Om du är nöjd spelar det väl ingen roll vad någon annan tycker? MQA är lossy och det kan kanske vara så att det är mer distorsion på pappret, men låter det bra i dina öron så gör det. Det jag har emot MQA är att Meridian (och numera även ljudbutiker och vissa tillverkare) säljer in det som något bättre när det på pappret inte är så, så det känns lite som att ta ett steg bakåt. Som tur är så är det bara Tidal som hoppat på MQA-tåget, så förhoppningsvis följer inte de andra förlustfria tjänsterna efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

https://i.imgur.com/Hlxbw0S.png

Skrivet av mrqaffe:

Kollade på nån video han sprutat ur sig och han är nog mer produktiv än vetenskaplig, innehållet spretar åt alla håll så personligen har jag svårt att ta det på allvar för han verkar ju inte ha konsekventa åsikter om så mycket annat än om att andra har/gör fel.
Sättet att göra en massa jättekorta videos är väl ett sätt att synas mer på Youtube för jag förstår annars inte varför han gör det så där och dessutom blandar en massa ämnen på ett rätt underligt sätt, han verkar ju i vart fall tycka illa om datorspelare och Sennheiser, dessutom frågar han Googleassistenten om saker (och det kan man väl göra) men det är ju bra om man utvecklar det lite mer än så för det blir ju ganska tramsigt att göra en video av det.

Han klagar ju dessutom på att han tjänar för lite på kanalen för att köpa nya hörlurar "Channel Didn't Earn Enough For DT880 250 Ohm" och det kanske sammanfattar varför han spottar ur sig en sån massa underliga videos, jag tror då inte att jag ska hjälpa honom mera genom att se på nått mer innehåll men han lurade mig att se på några videos

Kan vi inte sluta uppmärksamma sånt här skräpcontent? Det tillför inget till tråden.