Skrivet av buddaz:
Betyder vba=visual basic?
Visual basic application, det språk som används inom office paket. Vilket alla Microsoft Office Pro-users måste kunna utantill. Språket är nära släkt med Visual basic, de största problemen man har att koda är dock de "grafiska komponenterna", vilket varken upplevs vara utvecklad för programmerare eller ens utvecklad av programmerare.
Skrivet av MrMadMan:
Vad gäller funktioner så duger LibreOffice utmärkt för "normala" användare. MS Office har dock betydligt bättre gränssnitt (smaksak förstås, men efter att ha använt båda under en lång period tror jag de flesta skulle hålla med mig.)
Funktioner kanske, men presenterar den all information på samma sätt? Till exexmpel Table of context ? (indexregistret)
Det är just detta som är problemet att Microsoft office inte ens är "kompatibel med sig själv", som gör att folk överger Microsoft office för större och mer komplicerade rapporter.
Skrivet av Ferrat:
Varför skulle du vinna på att köpa Office i längden istället för att köra på senaste Google Docs, Libre eller Open Office? de innehåller alla en variant av excel, båda har en word variant och powerpoint som för 99% av alla användare är mer än dugliga, ska man göra mer advancerade saker så borde man iaf avvika från Office paket iaf och som nämnt ovan köra t.ex. pdf med InDesign eller annat och bara göra drafts i Office.
Därför att man ofta på arbetsplatser och skolor oftast använder Word man kan då enkelt, snabbt skapa en rapport som ser hyfsat bra ut på dessa maskiner. De professionella programvarorna är mer till för när man är beredd på att lägga ner mer tid på sin rapport, man får dessutom problem att man inte kan redigera den var man vill, likaså att man stänger ute en stor skara "redigerare".
De flesta som använder Indesign använder dessutom MS word som ordbehandlare innan, då denna har mycket bättre funktioner för svenska språket. Förutom detta är det superlätt att ha word som ett kladdpapper och sedan montera texten direkt till Indesign. (montera är en funktion där man läser in wordfiler och kopplar dessa till dokumentet)
De som enbart använder Indesign eller liknande utan word är främst personer som enbart arbetar med layout för affischer, bokomslag och liknande.
*edit*
Kort sammanfattning vad Adobe Indesign är för programvara. Det är en av de ledande programvaror för layout, det vill säga att placering av text och bilder är extremt viktiga. Denna programvara används till allt ifrån affischer, tidningar som aftonbladet, större böcker och rapporter, där kanske flera användare samtidigt skriver i denna. Försök och vara 10 personer som skriver i en wordrapport samtidigt på varsin dator...
Men för vanligt rapportskrivning så räcker Word till, man får även fördelen som sagt att "alla" kan redigera rapporten. Det är först när man kommer till examensarbete (högskola) som folk börjar överväga indesign eller Latex.
*edit2*
Lite off-topic.
Men som sagt min åsikt står kvar, TS kan skaffa Libra office för stunden, sedan rekommenderar jag dock MS office, lämpligt är kanske att vänta in 2012an? (jag själv ska självklart köpa professionalversionen av denna förutom Indesign m.m)