Program för att öppna .doc filer

Permalänk
Medlem

Program för att öppna .doc filer

Tjena sweclockers!
Behöver hjälp med att hitta ett bra program för att kunna öppna .doc filer.
Håller på och skriver ett rätt stort arbete i skolan om katolska kyrkan och inlämmningen stänger på måndag efter sportlovet så har tänkt att skriva hemma för att hinna klart, i skolan använder vi oss av microsoft word men har tyvärr inte det hemma så jag kan öppna det och skriva. Så vilket program är bra för att kunna skriva i och kan öppna word filer? Tack på förhand / J

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Libre Office. Gratis, och bättre än openoffice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Libre Office. Gratis, och bättre än openoffice.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar ska testa det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mitt tips vore att köpa office paket om du har pengar för det som en långsiktig investering. Eftersom office är väldigt bra att ha. Annars om det är akut så är det nog gratis program som gäller.

Permalänk
Medlem

Håller på att skriver nu i Libre office och det fungerar riktigt bra, går ju skaffa office på annat sätt dock men men, är rätt akut då jag vill ha en bra och lång text

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Google docs funkar helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Mitt tips vore att köpa office paket om du har pengar för det som en långsiktig investering. Eftersom office är väldigt bra att ha. Annars om det är akut så är det nog gratis program som gäller.

Vilka funktioner i kommersiella kontorsprogram är det som är värda att betala 800+ kr för? LibreOffice duger utmärkt för en normalanvändare.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Libreoffice om det finns en viss behov av bilder och formatering. Det skulle nog även gå att använda sig av Microsoft's Skydrive:
skydrive.live.com

Dock så kan Wordpad (inkluderat i Windows) hantera enklare *.doc och *.docx filer, vilket fungerar dugligt om du bara behöver få in text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Vilka funktioner i kommersiella kontorsprogram är det som är värda att betala 800+ kr för? LibreOffice duger utmärkt för en normalanvändare.

Finns en hel del avancerade funktioner. Varför klagar alla på att en programvara är för dyr när folk har råd att lägga flera tusen på "prylar". Så du tycker excel, word och powepoint är onödiga. Om man studerar kan man inte vara utan vissa program som används till vardag inom till exempel skolmiljö. Tänker inte klanka ner på dem fria program varorna. Det är bara det att vissa program som är "bäst" kostar.

Permalänk
Skrivet av Gramner:

Vilka funktioner i kommersiella kontorsprogram är det som är värda att betala 800+ kr för? LibreOffice duger utmärkt för en normalanvändare.

Man kan även köpa en licens för 3 datorer för runt 1000kr och microsoft office varar mycket länge. Det kommer i och för sig en ny version till slutet av året.

Angående funktioner, så fungerar Microsoft office typ som en webbläsare. Den presenterar informationen som den just för stunden tycker är lämpligt, då med hänsyn till olika faktorer som den tror resulterar i bästa resultat för den som läser.
Om man då vill att dokument ska se så lika ut för den som läser dokumentet, så bör man använda samma programvara som denna när man skriver. Och de flesta idag för vanlig ordbehandling och mindre och enklare rapporter använder Microsoft word. Programvarorna adobe Indesign och Pagemaker samt Latex är till för lite mer större och mer avancerade rapporter.

Nå om TS snabbt ska arbeta med en rapport där layouten inte är så viktig, så rekommenderar jag som flera libra office. Skapa därefter en pdf-fil och lämna in.
Sedan bör alla pröva på och skriva en teknisk rapport i Adobe Indesign helt från grunden (skapa varenda Paragraph style, samt master page m.m), det ingår i den allmänna datorkunskapen som "alla" bör ha. (detta är dock inget man lär sig i panik inför en rapport)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Om man skriver uppsatser eller PM så är word väldigt bra att ha i sin arsenal. Excel är nästintill nödvändigt om man jobbar med tabeller. Powerpoint är rena guldgruvan för den som håller på med presentationer.

Office 2007 som man själv använder sig av. Är väldigt gammal och ändå håller den fortfarande. Javisst kostar office en hel del däremot vinner du på det i längden. Bara för att det kommer nyare versioner innebär det inte att dem gamla versionerna är dåliga. Eftersom det som ofta förändras är UI:et och lite nya smidigare funktioner medan grundfuktionerna är dem samma.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Om man skriver uppsatser eller PM så är word väldigt bra att ha i sin arsenal. Excel är nästintill nödvändigt om man jobbar med tabeller. Powerpoint är rena guldgruvan för den som håller på med presentationer.

Office 2007 som man själv använder sig av. Är väldigt gammal och ändå håller den fortfarande. Javisst kostar office en hel del däremot vinner du på det i längden. Bara för att det kommer nyare versioner innebär det inte att dem gamla versionerna är dåliga. Eftersom det som ofta förändras är UI:et och lite nya smidigare funktioner medan grundfuktionerna är dem samma.

Precis. Och det är egentligen skitsamma om det finns ett bättre program för presentation än Microsoft Powerpoint, när man i princip alltid ska visa presentationen i Microsoft Powerpoint. Det är ju då så mycket enklare att se att det ser bra ut, när man använder samma programvara.

Samma är det med övriga office funktioner, det är störst chans att man får nytta av Microsoft office när man kommer ut på arbetsmarknaden.
T.ex. pivotdiagram ihop med vba och Word automation etc är saker som man inte lär sig på en dag. -Ju mer man lär sig av Microsoft office, ju mer upptäcker man hur otroligt avancerat det är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Betyder vba=visual basic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Vilka funktioner i kommersiella kontorsprogram är det som är värda att betala 800+ kr för? LibreOffice duger utmärkt för en normalanvändare.

Vad gäller funktioner så duger LibreOffice utmärkt för "normala" användare. MS Office har dock betydligt bättre gränssnitt (smaksak förstås, men efter att ha använt båda under en lång period tror jag de flesta skulle hålla med mig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Om man skriver uppsatser eller PM så är word väldigt bra att ha i sin arsenal. Excel är nästintill nödvändigt om man jobbar med tabeller. Powerpoint är rena guldgruvan för den som håller på med presentationer.

Office 2007 som man själv använder sig av. Är väldigt gammal och ändå håller den fortfarande. Javisst kostar office en hel del däremot vinner du på det i längden. Bara för att det kommer nyare versioner innebär det inte att dem gamla versionerna är dåliga. Eftersom det som ofta förändras är UI:et och lite nya smidigare funktioner medan grundfuktionerna är dem samma.

Varför skulle du vinna på att köpa Office i längden istället för att köra på senaste Google Docs, Libre eller Open Office? de innehåller alla en variant av excel, båda har en word variant och powerpoint som för 99% av alla användare är mer än dugliga, ska man göra mer advancerade saker så borde man iaf avvika från Office paket iaf och som nämnt ovan köra t.ex. pdf med InDesign eller annat och bara göra drafts i Office.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Betyder vba=visual basic?

Visual basic application, det språk som används inom office paket. Vilket alla Microsoft Office Pro-users måste kunna utantill. Språket är nära släkt med Visual basic, de största problemen man har att koda är dock de "grafiska komponenterna", vilket varken upplevs vara utvecklad för programmerare eller ens utvecklad av programmerare.

Skrivet av MrMadMan:

Vad gäller funktioner så duger LibreOffice utmärkt för "normala" användare. MS Office har dock betydligt bättre gränssnitt (smaksak förstås, men efter att ha använt båda under en lång period tror jag de flesta skulle hålla med mig.)

Funktioner kanske, men presenterar den all information på samma sätt? Till exexmpel Table of context ? (indexregistret)
Det är just detta som är problemet att Microsoft office inte ens är "kompatibel med sig själv", som gör att folk överger Microsoft office för större och mer komplicerade rapporter.

Skrivet av Ferrat:

Varför skulle du vinna på att köpa Office i längden istället för att köra på senaste Google Docs, Libre eller Open Office? de innehåller alla en variant av excel, båda har en word variant och powerpoint som för 99% av alla användare är mer än dugliga, ska man göra mer advancerade saker så borde man iaf avvika från Office paket iaf och som nämnt ovan köra t.ex. pdf med InDesign eller annat och bara göra drafts i Office.

Därför att man ofta på arbetsplatser och skolor oftast använder Word man kan då enkelt, snabbt skapa en rapport som ser hyfsat bra ut på dessa maskiner. De professionella programvarorna är mer till för när man är beredd på att lägga ner mer tid på sin rapport, man får dessutom problem att man inte kan redigera den var man vill, likaså att man stänger ute en stor skara "redigerare".
De flesta som använder Indesign använder dessutom MS word som ordbehandlare innan, då denna har mycket bättre funktioner för svenska språket. Förutom detta är det superlätt att ha word som ett kladdpapper och sedan montera texten direkt till Indesign. (montera är en funktion där man läser in wordfiler och kopplar dessa till dokumentet)

De som enbart använder Indesign eller liknande utan word är främst personer som enbart arbetar med layout för affischer, bokomslag och liknande.

*edit*
Kort sammanfattning vad Adobe Indesign är för programvara. Det är en av de ledande programvaror för layout, det vill säga att placering av text och bilder är extremt viktiga. Denna programvara används till allt ifrån affischer, tidningar som aftonbladet, större böcker och rapporter, där kanske flera användare samtidigt skriver i denna. Försök och vara 10 personer som skriver i en wordrapport samtidigt på varsin dator...
Men för vanligt rapportskrivning så räcker Word till, man får även fördelen som sagt att "alla" kan redigera rapporten. Det är först när man kommer till examensarbete (högskola) som folk börjar överväga indesign eller Latex.

*edit2*
Lite off-topic.
Men som sagt min åsikt står kvar, TS kan skaffa Libra office för stunden, sedan rekommenderar jag dock MS office, lämpligt är kanske att vänta in 2012an? (jag själv ska självklart köpa professionalversionen av denna förutom Indesign m.m)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Som bud_bundy säger. Det används överallt inom skolor med mera. Är mer kommersiellt medan hemma kan du i princip använda vad fan du än vill. Ingen som bryr sig.