SATA 3gb/s vs SATA 6gb/s kabel - ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

SATA 3gb/s vs SATA 6gb/s kabel - ingen skillnad.

Såg precis en film på youtube om sata 3gb/s vs 6gb/s kablar och där är absolut ingen skillnad.

För er som vill se filmen.

kanske blir mer skillnad när det kommer bättre presterande SSD. men gå inte och slösa pengar på 6gb/s kablar, använd de som följer med!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Samma sak som guldplätna HDMI och DVI kablar, onödigt. Själv kör man sata kablar från en gammal Dell burk från 2004.

Visa signatur

...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KRQKAN:

Såg precis en film på youtube om sata 3gb/s vs 6gb/s kablar och där är absolut ingen skillnad.

För er som vill se filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=CAevDkRvyok&feature=g-u-u&cont...

kanske blir mer skillnad när det kommer bättre presterande SSD. men gå inte och slösa pengar på 6gb/s kablar, använd de som följer med!

Enda skillnaden är kvaliten på kabeln.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

SATA-IO (Serial ATA International Organization) har många gånger sagt att det inte finns någon som helst märkning på kablar, vilken standard de ska klara av. Däremot finns det riktlinjer på kablarna, men detta är inte beroende på standard.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Detta var inget nytt, men tillverkarna vill ju alltid tjäna pengar på nytt så ....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Samma sak som guldplätna HDMI och DVI kablar, onödigt. Själv kör man sata kablar från en gammal Dell burk från 2004.

Men det är lite mer status/idioti att ha guldpläterade kablar. Dock tycker jag det går liiiiite för långt när de försöker sälja guldpläterade optiska kablar...

Visa signatur

|Case| NZXT Tempest EVO |Mobo| ASUS P8P67 LE B3 |CPU| Intel i5-2500K |RAM| 8Gb Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz |GPU| Gigabyte GTX 970 |HDD| SSD |PSU| Antec High Current Gamer 900W | EQ |Display| Triple-monitor setup |Keyboard| Razer BlackWidow |Mouse| Razer DeathAdder |Headset| Astro Gaming A50

Permalänk
Medlem

Kanon, blir att beställa fler SATA kablar med clips från djungelapa för 20kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Kanon, blir att beställa fler SATA kablar med clips från djungelapa för 20kr.

Eller från Dustin för 6 kronor.

Permalänk
Medlem

Detta har varit uppe på swec säkert 100 gånger.
Varit konstaterat för länge sen att det inte är någon skillnad.

Och ja SATA kablar köper man för 6 spänn styck på dustinhome (Dom är dock SATA 6gb/s med clips, bra kablar för övrigt, lätta att böja och sitter bra ;>)

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, kan helt klart vara värt att lägga lite extra på robusta SATA-kablar med fästclips och kontakter som inte går sönder om man råkar vrida lite på dem i kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Var hittar ni dessa 6kr kablar? Jag har precis köpt en begagnad HDD och nu måste ja köpa SATA-kabel å såg denna fina tråd men ingen länk till dessa omtalade kablage så vilka är de? ;I)

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nobbe34:

Var hittar ni dessa 6kr kablar? Jag har precis köpt en begagnad HDD och nu måste ja köpa SATA-kabel å såg denna fina tråd men ingen länk till dessa omtalade kablage så vilka är de? ;I)

Ja vilka är de?

Permalänk
Medlem

jag har skummat genom Dustins sata kablar och finns inga under 25 kr i alla fall

Visa signatur

Fear