Permalänk

Dead silent Raider

Tack Arthur för hjälpen och sponsringen

Tack BitFenix för att ni skickar ett helt nytt chassi + ett komplett sett av sleevade kablar eftersom mitt nuvarande chassi var skevt och visade sig ha en defekt fancontroller.

Allt började med att jag såg en bild på Bitfenix ny chassi, Bitfenix Raider. Det var snyggt, stillrent, utan fönster, inte för stort eller för litet och såg ut att ha en del trevliga "moderna" funktioner som mitt gamla chassi helt enkelt saknade.

Samtidigt avskyr jag ljudet från en dator och vill ha det så tyst som möjligt. Som motpol till detta är jag student och lever på studentbudget vilket fick mig att köpa ett väldigt billigt GTX 470 begagnat här på sweclockers när skyrim kom vilket kanske inte var ett genidrag med tanke på ljudet det kortet producerar under load

Nästa steg var att Bitfenix hade en tävling på sweclockers om 3st raider chassin som jag tyvärr inte vann, men jag bestämde mig för att skaffa ett själv ändå! I detta chassit skulle jag sen modda in en custom vattenkylning på ett funktionellt och snyggt sett vilket i princip inte verkar ha gjorts tidigare.

Målet med bygget var att jag skulle få ett snyggt och knäpptyst chassi, jag vill inte höra någonting från det samtidigt som det ska klara av att allt körs i load utan att komponenterna får värmeslag.

Eftersom detta är ett i stort väldigt hårdvarurelaterat forum så kommer här en lista på komponenterna som kommer sitta i det färdiga bygget.

Själva datorn

  • Intel i7 2600k

  • Asus sabertooth p67

  • 16GB Corsair vengance

  • 120GB OCZ agility 3

  • Gtx 470

  • 640GB WD hdd

  • Corsair TX 650W

Vattenkylningen

  • EK-Supreme HF Nickel acetal

  • EK Basic 150

  • Swiftech MCP350

  • Magicool 280 slim

  • EK compresion fittings

  • 3x Gentle Thypoon 1150RPM

  • 3x BitFenix Spectre

För de som är mer intresserade av hur tankarna gick och vilka problem som uppstod på vägen finns här en länk till projektloggen där allt om bygget tas upp.

Dead silent Raider

Permalänk
Medlem

Får jag fråga, sponsringen? varför fick du den? du är knappast nån finlirare när det gäller och modda chassin (no offense), om dom drar in sponsringen måste du väl skicka tillbaka delarna? ^^ (då dom fortfarande äger delarna)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

slangdragningen hade gått att göra mycket bättre dock

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Avstängd

nae gör om gör rätt. stackars Arthur som investerat i detta bygge..

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Får jag fråga, sponsringen? varför fick du den? du är knappast nån finlirare när det gäller och modda chassin (no offense), om dom drar in sponsringen måste du väl skicka tillbaka delarna? ^^ (då dom fortfarande äger delarna)

Var inget jag bad om, utan det kom som en bonus på vägen när de såg iden och tankarna, och nej det är inget som kommer behövas skickas tillbaka då det rör sig om mindre grejer som blivit sponsrade, långt ifrån hela systemet.
Dock är jag glad för det lilla då majoriteten är köpt begagnat för att håla priset nere.

Skrivet av Arne-Mohammed:

slangdragningen hade gått att göra mycket bättre dock

Kom jätte gärna med förslag på alternativa slangdragningsvägar, jag är ny på detta med vattenkylning och detta var i stort ett experiment som inte blev riktigt hundra invändigt men som ser bra ut utvändigt och sköter sitt jobb ljudlöst.

Kommer som sagt eventuellt en v2.0 så jag är helt öppen på förslag till förbättringar

Skrivet av og900turbo:

nae gör om gör rätt. stackars Arthur som investerat i detta bygge..

Tack för en konstruktiv kommentar, ska ta med mig den till v2.0 när jag får det nya chassit på garantin...

Permalänk
Medlem

Fan, jag fick inga kablar som kompensation... Surt.
Kul för dig däremot!
Jag gillar bygget, och chassit.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Loopen från pumpen till tanken tycker jag värkar lite onödigt lågnt? Går det inte sätta den rakt under?:S

Permalänk
Skrivet av ezzu:

Loopen från pumpen till tanken tycker jag värkar lite onödigt lågnt? Går det inte sätta den rakt under?:S

Saknas tyvärr ca 2 cm på höjden (3cm med dämpmattan som jag ser som ett krav) för att pumpen ska få plats rakt under reservoaren, annars håller jag med dig om att det hade kunnat bli en riktigt snygg lösning. Sen lyckades jag inte få slangen jag har att gå med på att böja sig tillräckligt tvärt ens efter flertalet rundor mellan kokande och iskallt vatten för att böjas som ett S från reservoar till pump, kanske går med en annan typ av slang som är bättre på att böja sig? För redan som den är dragen nu i loopen är det precis på gränsen att den börjar vilja platta ut sig lite.

Permalänk

Finns ju en adapter så du monterar pump & tanken ihop med adapter som är gängad i båda ändarna. Ser ut som kattskit det där......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Finns ju en adapter så du monterar pump & tanken ihop med adapter som är gängad i båda ändarna. Ser ut som kattskit det där......

http://www.coolingstuff.se/p/528/sli-cf-1-2-3-slot-g1-4-svart
Antar att det var något sånt du menade? skulle nog kunna gå in på höjden om man använder den kortaste varianten. Tack för att du fick in ett väldigt vettigt förslag i din förövrigt väldigt konstruktiva kommentar.

Permalänk
Medlem

Solklar femma från mig, gillar dina smarta lösningar på en budget (: Gillar även att du låter utsidan vara i original och bara fixar med insidan, har exakt samma vision för mitt 650D, kraftiga förbättringar inuti men original på utsidan, chassit ska tala för sig själv imo

Det är inte bara SR2brädor med quad sli som får femmor, jag gillar ett bra och framförallt effektivt genomförande mer än dyr utrustning. Din vision var en tyst och kall burk, och det är vad du fick ju (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Saknas tyvärr ca 2 cm på höjden (3cm med dämpmattan som jag ser som ett krav) för att pumpen ska få plats rakt under reservoaren, annars håller jag med dig om att det hade kunnat bli en riktigt snygg lösning. Sen lyckades jag inte få slangen jag har att gå med på att böja sig tillräckligt tvärt ens efter flertalet rundor mellan kokande och iskallt vatten för att böjas som ett S från reservoar till pump, kanske går med en annan typ av slang som är bättre på att böja sig? För redan som den är dragen nu i loopen är det precis på gränsen att den börjar vilja platta ut sig lite.

Kan ju finnas tjockare slangar som är lättare att böja:)

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Solklar femma från mig, gillar dina smarta lösningar på en budget (: Gillar även att du låter utsidan vara i original och bara fixar med insidan, har exakt samma vision för mitt 650D, kraftiga förbättringar inuti men original på utsidan, chassit ska tala för sig själv imo

Det är inte bara SR2brädor med quad sli som får femmor, jag gillar ett bra och framförallt effektivt genomförande mer än dyr utrustning. Din vision var en tyst och kall burk, och det är vad du fick ju (:

Trevligt med en likatänkande Visst hade det varit trevligt med sleevade kablar mm, men känns inte riktigt värt jobbet i och med att jag inte har något fönster i lådan så det syns. Jag vill helt enkelt ha en tyst och diskret dator istället för en bullrande o blinkande julgran.

Skrivet av ezzu:

Kan ju finnas tjockare slangar som är lättare att böja:)

Rätta mig gärna om jag har fel eftersom jag inte testat, men borde inte en tjockare slang vara svårare att böja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tack BitFenix för att ni skickar ett helt nytt chassi + ett komplett sett av sleevade kablar eftersom mitt nuvarande chassi var skevt och visade sig ha en defekt fancontroller.

Dead silent Raider

Var inte ditt chassi lite skevt också? Så att man inte kunde få in instickskort utan våld?
Har för mig det iaf.

Jag kontaktade Thomas på BitFenix, eftersom du fick lite kompensation för ditt trasiga chassi, och jag fick inte det. Så jag var tvungen att kolla.
Han kom fram till att jag också borde också få kompensation för mitt trasiga chassi. Jag var trots allt den första (enligt BitFenix själva) som hade det problemet. Det visade ju sig att jag inte var ensam heller.
Jag kommer alltså också få ett helt set med sleevade kablar. Älskar de som jobbar på BitFenix. De verkar alltid sätta kunderna först.
Ville bara dela med mig av den lilla historian. Hoppas att det inte stör någon.¨

Edit:Jag slängde ihop en bakgrundsbild till de som är intresserade!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Var inte ditt chassi lite skevt också? Så att man inte kunde få in instickskort utan våld?
Har för mig det iaf.

Jag kontaktade Thomas på BitFenix, eftersom du fick lite kompensation för ditt trasiga chassi, och jag fick inte det. Så jag var tvungen att kolla.
Han kom fram till att jag också borde också få kompensation för mitt trasiga chassi. Jag var trots allt den första (enligt BitFenix själva) som hade det problemet. Det visade ju sig att jag inte var ensam heller.
Jag kommer alltså också få ett helt set med sleevade kablar. Älskar de som jobbar på BitFenix. De verkar alltid sätta kunderna först.
Ville bara dela med mig av den lilla historian. Hoppas att det inte stör någon.¨

Edit:Jag slängde ihop en bakgrundsbild till de som är intresserade!
http://i.imgur.com/pH1eK.jpg

Helt korrekt att jag hade problem med att mitt chassi var skevt. De skulle skicka det nya 30e mars men har inte hört något än så börjar undra var det blir av. Hade varit roligt att få börja igen nu när jag har tillgång till en "komplett" verkstad istället för vad jag kunde låna på min studentkorridor ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Helt korrekt att jag hade problem med att mitt chassi var skevt. De skulle skicka det nya 30e mars men har inte hört något än så börjar undra var det blir av. Hade varit roligt att få börja igen nu när jag har tillgång till en "komplett" verkstad istället för vad jag kunde låna på min studentkorridor ^^

Dra iväg ett mail till. När jag hade skickat sista mailet så tog det två dagar innan jag kunde hämta ut chassit!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Dra iväg ett mail till. När jag hade skickat sista mailet så tog det två dagar innan jag kunde hämta ut chassit!

Det är på väg, ska få det tidigt nästa vecka

Sen hände det något mycket märkligt idag när jag satt och surfa, jag hörde hur fläktarna varvade upp så kolla på lådan där fan-controllern stod på max, testade sänka hastigheten på den och den fungerade! Fråga mig inte hur det gick till med tanke på att den inte fungerat tidigare sen jag fick hem lådan men nu fungerar den perfekt, enda nackdelen med detta är att min på fläktkontrollern ger högre hastighet än vad den gav ut som defekt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det är på väg, ska få det tidigt nästa vecka

Sen hände det något mycket märkligt idag när jag satt och surfa, jag hörde hur fläktarna varvade upp så kolla på lådan där fan-controllern stod på max, testade sänka hastigheten på den och den fungerade! Fråga mig inte hur det gick till med tanke på att den inte fungerat tidigare sen jag fick hem lådan men nu fungerar den perfekt, enda nackdelen med detta är att min på fläktkontrollern ger högre hastighet än vad den gav ut som defekt..

Märkligt var ordet.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Bra bygge Men är nu inte rädd att buntbanden till grafikkortet kommer att ge med sig när det blir varmt?

Visa signatur

Moderkort: ROG STRIX Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900k @ 5.2Ghz
RAM: G.Skill Trident Z 32GB 3200MHz GPU: Gigabyte 2080Ti 11GB Gaming OC
M.2: Samsung EVO 960 M.2 250GB M.2: Samsung 970 EVO 500GB SSD: OCZ TR150 480GB PSU: Seasonic PRIME 1300W Gold
Kylare: ASUS ROG Ryujin 360mm Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Skärmar: 2x Asus VN247h | x1 Predator xb1 27

Permalänk

Sjysst bygge! själv är jag inte personen som förespråkar sleeve och fönster och sånna grejer. Jag gillar när det funktionellt och det är detta!

Gillart

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av PheriX:

Bra bygge Men är nu inte rädd att buntbanden till grafikkortet kommer att ge med sig när det blir varmt?

Buntband är generellt speccade till runt 80-100 grader C max temp, om pcb eller luften runt vattenblocket blir så varmt så har jag nog större problem än att buntbanden skulle ge upp

Skrivet av roykio:

Sjysst bygge! själv är jag inte personen som förespråkar sleeve och fönster och sånna grejer. Jag gillar när det funktionellt och det är detta!

Gillart

Har fått hem den nya lådan (den jag fick först var skev så kunde inte skruva fast korten där bak i chassit) så version 2 av lådan kommer påbörjas om ett par dagar när tentorna är klara för denna terminen.

Har införskaffat en extra 360 radiator till bygget så kommer bli klart större modifieringar invändigt denna gången och förhoppningsvis ett snyggare resultat då jag kommer ha tillgång till en riktig verkstad nu under sommaren!

Passar även på att lägga in lite smygreklam då jag letar efter ett vattenblock till ett rev2 69X0 referenskort, så om någon har ett sådant att sälja hör gärna av dig!

Permalänk
Medlem

Snyggt gort! Det märks verkligen att du tänkt till vid valet av komponenter etc! Inte speciellt stadig på handen när det gällde vinkelslipen dock, men men det syntes ju inte på slutresultatet. En dremel kanske hade kanske suttit fint?

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |