Permalänk
Medlem

Fläktar konstiga efter power loss

Hej,
Min dator är kopplad till vägguttaget via en smartplug som kan läsa av elförbrukning osv och som kan stängas av och på via en app. Igår satt jag och ändrade lite inställningar i appen när jag råkade komma åt knappen för att stänga av smartplugen när datorn var påslagen.

När jag sedan startar upp datorn så märker jag att alla fläktar beter sig konstigt, det är fläktar för CPU, GPU och chassi. Innan detta så hade jag ställt in fläktkurvor för alla fläktar förutom GPU, den var på auto. Men efter att jag startade datorn så började fläktarna att snurra orimligt högt och snabbt och jag misstänkte direkt att de kurvorna jag hade ställt in manuellt hade blivit nollställda så jag kontrollerade det och såg att så var inte fallet, alla kurvor var kvar.
Det jag gjorde var att ställa tillbaka alla kurvor som default och sen ställa in custom kurvor igen så började fläktarna att fungera som vanligt.

Men problemet som återstår är fläktarna på min GPU, de har jag aldrig rört och de har alltid varit på auto. Tidigare när jag har spelat något så har fläktarna gått ner till 0 RPM några sekunder efter att jag stängt av spelet. Nu så tar det minst 2 minuter för fläktarna att gå ner till 0 RPM efter att jag stängt ner ett spel.

Vad kan ha hänt här? Jag är inne i programmet för GPUn och allt är inställt på Auto, precis som tidigare.

Permalänk

Jag kanske tolkar dig fel men åtminstone under uppstarten när BIOS laddar upp brukar ofta fläktar gå upp på 100% som en test fas (osäker på om det finns inställningar i BIOS för detta)

Gällande GPU så kan det ju helt enkelt vara för att det tar lite längre tid för GPU att komma ner i temp, kan ju t.ex bero på temperaturen i ditt rum så här under sommarmånaderna om du har varmt i rummet, kan ju även bero på vilket spel du spelat gällande hur tungt belastat GPU varit.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX