hur gör jag för att bränna en film till DVD?

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner en film som är i formatet mp4. Jag vill bränna den till en dvd så att jag kan se den på TVn. hur ska jag göra? jag använder vlc för att titta på videorna på datorn, och jag brukar bränna saker med power2go(kom med datorn). jag såg att man kan convertera med vlc med det är krångligt och jag vet inte hur. varje gång jag försöker föra över filmen till brännprogrammet står det att filtypen inte stödjs (mp4)

vill helst inte ladda ner något program

Permalänk

Det är ett konstigt program om du inte bränna vilka filer som helst. PowerISO är gratis och går och bränna med. Har du senaste versionen av Windows Media Player bör du kunna bränna DVD med den med media filer.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Inaktiv

När du stoppar in en tom skiva så får du ett alternativ, står ngt med bränna dvd. Gör du så får du även välja meny och allt

"The guy above me... was faster then me : /"

Permalänk

Det går väll inte att bränna avi. mp4 filer osv...? Går gör det säkert men det är jävulskt krångligt har jag för mig...
Enklast är att ladda ner något i iso. format och bränna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Det går väll inte att bränna avi. mp4 filer osv...? Går gör det säkert men det är jävulskt krångligt har jag för mig...
Enklast är att ladda ner något i iso. format och bränna.

vart hittar man filmer i iso format då?

Permalänk
Medlem

Ladda ner Freemake. Sen bränner du bara med Windows inbyggda skivprogram eller drar ner Nero 7.

Permalänk
Medlem

ytrewqc:
Blir det inte jobbit för dig att hålla på med DVD hela tiden?

Mycket enklare att koppla datorn till TV eller ersätta DVD spelaren helt med en extra dator kopplad till TVn om du inte kan flytta din nuvarande. Finns flera alternativ. Glömt vad de heter men vanliga media butiker har små enklare media lådor som är tänkt för att kopplas till TV. Man kan förstås köpa en bärbara dator med rätt bild portar som man kopplar till TVn.

Nu antar jag att du har en platt TV

Permalänk
Medlem

Om din dvd-spelare har stöd för mp4 så kan du ju bara bränna mp4 filen till en DVD som data skiva... Men jag kan gissa att det inte är alltför många dvd:er som har det stödet ännu.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Jag hoppas TS köper lagliga filmer och bränner...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Du måste konvertera mp4-filen till ISO format. sök på google efter lämplig programvara. Använd inte windows verktyg för att bränna ut skivan, det kommer inte fungera. Använg IMGburn för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ladda ner Freemake. Sen bränner du bara med Windows inbyggda skivprogram eller drar ner Nero 7.

Provade freemake och det var väldigt enkelt och bra, tills jag börjadekolla på filmen. Filmen avbryts ungefär på mitten och jag läste att fler har haft det problemet med freemake. Ska prova Convertxtodvd nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

ytrewqc:
Blir det inte jobbit för dig att hålla på med DVD hela tiden?

Mycket enklare att koppla datorn till TV eller ersätta DVD spelaren helt med en extra dator kopplad till TVn om du inte kan flytta din nuvarande. Finns flera alternativ. Glömt vad de heter men vanliga media butiker har små enklare media lådor som är tänkt för att kopplas till TV. Man kan förstås köpa en bärbara dator med rätt bild portar som man kopplar till TVn.

Nu antar jag att du har en platt TV

Nope har ingen platt TV. Mina föräldrar vägrar byta. Om man vill ha en sladd som går att koppla till vår tv får man nog gå till en antikaffär:). De flesta platt TVar har väll usb port så man kan väll bara använda ett usb fullt med film?(om jag nu skulle skaffa platt tv)

Permalänk
Medlem

Har alltid använt IMGburn, men då jag inte bränt något på länge kommer jag inte ihåg vilka format det klarade av förutom ISO

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ytrewqc:

Nope har ingen platt TV. Mina föräldrar vägrar byta. Om man vill ha en sladd som går att koppla till vår tv får man nog gå till en antikaffär:). De flesta platt TVar har väll usb port så man kan väll bara använda ett usb fullt med film?(om jag nu skulle skaffa platt tv)

HDMI är väl det man använder idag på TVs

Men S-video kablar hade jag på min förra tjock TV. Bilden blir ju inte lika bra men den är nog bra för att det ska vara helt ok att se på tycker jag personligen. Så har du S-video eller HDMI utgång på din tjockare TV så rekommenderar jag dig att testa det.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ytrewqc:

Jag har laddat ner en film som är i formatet mp4. Jag vill bränna den till en dvd så att jag kan se den på TVn. hur ska jag göra? jag använder vlc för att titta på videorna på datorn, och jag brukar bränna saker med power2go(kom med datorn). jag såg att man kan convertera med vlc med det är krångligt och jag vet inte hur. varje gång jag försöker föra över filmen till brännprogrammet står det att filtypen inte stödjs (mp4)

vill helst inte ladda ner något program

'

har du en dvd spelare som spelar divx och andra format så ska det inte vara problem.

Kör windows 7 inbyggda när du bränner skivor. funkar utmärkt. ska du skapa en dvd skiva med menyval och sånt kanske du bör köra på nero.. men bara bränna en datadisk med filmen på så din dvd spelare kan spela den funkar oxo.

obs.. du behöver inte bränna dvd skivs.. då ska du ha en iso fil typ.. du ska bränna dataskiva för dina avi filer och mp4 filer sen ha en dvd spelare som stödjer dom filformaten..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Om man har en film på 6,17 GB och vill bränna den på DVD+R DL skiva.
Vilket format skall man då andvända ?
Måste man formatera om MP4 då och till vilket format då ?
Meningen är att det ska kunna spela upp på en DVD spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickeolsson:

Om man har en film på 6,17 GB och vill bränna den på DVD+R DL skiva.
Vilket format skall man då andvända ?
Måste man formatera om MP4 då och till vilket format då ?
Meningen är att det ska kunna spela upp på en DVD spelare.

Beror ju mycket på vad filmen är i för format. Först och främst har DVD maxinal upplösning på 720x576 (Pal) eller 720x480 (NTSC), är filmen du har där större måste den skalas ner. En DVD rymmer dessutom bara 4.2GB så den måste krympas på något sätt oavsett.

DVD är för övrigt Mpeg2 så den bör kodas om för att du ska vara säker på att det ska fungera. Dock är vissa DVD-spelare känsliga och accepterar inte skrivbara skivor så inte alls säkert det fungerar ändå.

Varför spela upp med DVD-spelare när du lika gärna kan koppla en dator direkt till skärmen och spela upp med den istället?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Det är skillnad på att bränna en data-dvd med en filmfil på och att bränna en film-dvd som går att se på en klassisk dvd-spelare. Det är det första man måste ha koll på.

För att skapa en film-dvd för dvd-spelare används ett så kallat "DVD authoring software" t.ex. https://www.dvdstyler.org/en/