Funkar nätverkskabel som telefonkabel?

Permalänk
Medlem

Funkar nätverkskabel som telefonkabel?

Hej,

Jag har spenderat de senaste timmarna med att försöka dra telefonkablar genom en vägg i vår lägenhet. Då jag hade långa nätverkskablar hemma tänkte jag, att varför inte använda dem?

Så jag har alltså tagit en 10 meter nätverkskabel, klippt av kontakterna, dragit genom väggen, stoppat in fyra av kablarna i en telefon-kontakt (och slagit ihop med en skruvmejsel och stoppat in motsvarande fyra kablar fast omvänt dårå i andra änden i en kontakt.
Det enda jobbiga är att det fungerar inte!? Jag har tittat mkt noga att kablarna är hela vägen in och att ingenting verkar glappa...
Är det något speciellt med nätverkskablar som gör att de inte fungerar som telefonkablar?

Jag har även försökt se om det går ngn ström genom med hjälp av en multimeter, men jag lyckades inte få ngn kontakt. Då kan man ju tro att jag "hittat" problemet, men när jag testade att göra samma sak med en vanlig nätverkskabel fick jag ingen kontakt heller!? Så jag tror inte "pinnarna" på min multimeter och modularkontakter verkar få kontakt med varandra...

Några förslag? (hoppas ngn orkade läsa hit

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

du sa att du hade 'slagit' ditt kontakten med en skruvmejsel.. *hmm* för att få kontakt måste ju stiften gå igenom kablarna precis i mitten så att det blir kontakt.. och till detta är väl det bästa att använda ett specialverktyg.. detta gäller nätverkskontakter.. vet inte riktigt hur det är med telefonkontakter.. men det borde väl vara samma princip?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Medlem

Men en nätverkskabel/telefonkabel funkar väl även om man inte trycker ner pluggen/plastibten? Man använder väl bara verktyget för att kabeln inte ska lossna? Alltså den där plastbiten som trycks ner håller väl bara fast kabeln...eller?

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Jo, den håller bara fast kabeln, men även om man använder sig av en crimpningstång så är det inte alltid det funkar. Detta brukar kräva ett antal försök, i synnerhet om man inte gjort det tidigare...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Kör själv med nätverkskabel som telekabel..
Körde först med en vanlig tele kabel (20m) men när en telia snubbe va här så sa han att en kat5e nätverkskabel va bättre

Permalänk
Medlem

är du heeelt säker på att du skall korsa kabeln?

Permalänk
Medlem

Ja, någon som vet? Jag antar ju att man ska korsa kablarna...alltså så det blir motsatt ordning i andra kontakten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mig veterligen är en telefonkabel likadan i bägge ändar...

jämför för tusan...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Mm .. tror nog inte att den ska korsas ..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kollat på kablar och de flesta verkade vara korsade!? Fast en av dem jag tittade på var inte det

Men alla kablarna fungerade när jag kopplade in dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har byggt _massa_ nätverkskabel själv och aldrig misslyckats inte ens första gången så e man lite försiktig så går det, jag kör telefon genom en nätverkskabel samtidigt som jag kör data i den, fyra av de åtta trådarna går in i en rj45 kontakt (vanlig näsverkskontakt) och fyra (eller två kommer inte ihåg) går in i en rj12 (vanlig telefonkontakt), till telefon behöver man oftast bara två ledare inte fyra, hemma kör vi två telefonlinjer med två olika nummer i samma telekabel (med 4 ledare i) och det går utmärkt. Men använd krimpverktyg till monteringen, det underlättar.

kommer inte ihåg i vilken ordning och om kablarna ska vara omvända, men jag e ganska säker på att de inte ska vara det, bara att jämföra med en icke hemmagjord sladd.

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]

Permalänk
Medlem

Men visst ska en kontakt fungera, även om man inte använder krimpverktyg/trycker ner plastpiggen? Nu har jag nämligen bara använt 2 kablar, och prövat både rakt och korsat, och inget fungerar!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du ska köra med 2 sladdar och köra rakt

Permalänk
Medlem

Men jag har kollat på två telefonkablar, och båda dem var korsade (alltså att sladdarna var omvända i den andra änden...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Men visst ska en kontakt fungera, även om man inte använder krimpverktyg/trycker ner plastpiggen? Nu har jag nämligen bara använt 2 kablar, och prövat både rakt och korsat, och inget fungerar!?

När du krimpar så trycks inte bara plastbiten ner. Stiften trycks ner också, rakt in i kabeln.

Alltså, du måste ha en tång för att få det att fungera...

Däremot spelar det ingen roll om du växlar stiftens ordning exakt spegelvänt.

Det är nämligen de två yttersta och de två innersta som används i en telefon RJ kontakt.
Så det blir bara fasvänt och det spelar ingen roll...

//mrd33jay

Permalänk
Medlem

Du ska använda de två nedre stiften i gris-trynet och det ska INTE vara korsade!!

EDIT: kanske missförstod dig lite... använder du rj-kontakter? isåf vet jag inte...

//Sune

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

Om det är en sladd från en telefon till nästa (mellan två telejack) används bara två av ledarna (det innersta paret).
Två par används mellan telefon och jack, då telefonen (om luren är på) "skickar tillbaka" samma signal genom ytterparet (på samma sätt funkar det också med förlängningskablar och mellanproppar).
Ordningen på kablarna inom paret spelar ingen som helst roll (precis som ethernet, faktiskt).

Dessutom: Skala aldrig en inkopplad telekabel med tänderna. 36V (eller vad det nu är i telefånen) in i huvudet är inte skönt.

Utan tång går det aldrig väl. Om man mot förmodan lyckas få kontakt och fastsättning genom att hamra på stiften, så blir det säkerligen glappkontakt.
En tång för både RJ-12 och RJ-45 kostar inte mer än 250 spänn. Köp en, den räcker en livstid.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Dessutom: Skala aldrig en inkopplad telekabel med tänderna. 36V (eller vad det nu är i telefånen) in i huvudet är inte skönt.

Eller ännu skönare om det ringer...
80-120V??

Permalänk
Medlem

okaj lite offtopic men om man ska använda telefonkabel som nätverkskabel vilka stift ska man sätta dom 4 kablarna i då ? Förstår att det kommer att bli 10Mbit men det får man leva med när man endå har 10Mbits hubb.

Visa signatur

hmmmpffff

Permalänk
Medlem

fox.zip kjell har en bra beskrivning.

http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag hänger med...men jag ska iaf försöka få tag på en sådan där tång.

Räcker alltså om jag bara tar två kablar (och inte fyra?) och sätter dem i mitten? Ska de vara korsade (alltså spegelvända) eller ska jag göra så att båda kontakterna ser likadana ut?
När jag kollade på två telekablar jag hade hemma så hade de bara 2 kablar och kablarna var korsade (alltså kontakterna var "spegelvända")...

Hur ska jag göra? Får gärna svar från ngn som har gjort det själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har koplat in 4 stift från tpsladden, blå, blå/vit, brun o brun/vit, om kontakten ligger som 6/4 på bilden

så har jag, räknat från vänster:

1 brun
2 brun/vit
3 blå
4 blå/vit

och jag har likadant i båda ändarna.

Visa signatur

Permalänk

Se bara till att det är samma sladd till samma pol på båda kontakterna. Kolla vilka som är jord och vilka som är signal så att du kan använda de tvistade paren i kabeln korrekt.
En trevlig sak att tänka på är att 10mbit nätverkskabel bara behöver fyra ledare och att en Cat5 kabel har åtta stycken. Det är mao fulllt möjligt att halvera sina kabelkostnader om man bara har 10mbit nätverk.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

är inte så haj på det här men, jag tror att om man ska ha en telefonförbindelse, kräver det partvinning mellan stift 3-6 och 5-4

(3=grön/vit)
(6=grön)
(5=blå/vit)
(4=blå)

Visa signatur

Io, cerevisia! = Oj, öl!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fox.zip
okaj lite offtopic men om man ska använda telefonkabel som nätverkskabel vilka stift ska man sätta dom 4 kablarna i då ? Förstår att det kommer att bli 10Mbit men det får man leva med när man endå har 10Mbits hubb.

Närå, det går aldeles utmärkt att köra 100Mbit på två par.

I en nätverkskabel är det fyra trådpar, men bara två av dom används. De andra två är oanvända. Oavsett om du kör 10 eller 100Mbit.

Däremot, CAT5E kabel är specad för att även klara 1Gbit halv duplex, och i det fallet så används alla fyra paren.

Telefon-nissarna:
Koppla två trådar från de två nedre stiften i "gristrynet" på det ena jacket och koppla dom till samma pinnar på det andra jacket så funkar det. Ska det vara så svårt?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Avstängd

AmPz: macar och vissa andra system andvänder väll alla fyra paren om jag inte har helt fel?
skulle vara kul och få veta om jag hört rätt.

Visa signatur

[NF7-S 2.0]-[XP2400+ @ 200x10]-[2x Twinmos Winbond 256Mb @ 400Mhz]-[PoV Gf4 4200 8x 128Mb @ 290/610]-[Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8Mb Sata]-[Atx Fulltower]-[ICQ:62744082]-[Http://sYph.ath.cx]

Permalänk
Medlem

okej tack för länken till kjell och infon om 10/100/1000 Mbit

Nu blir det att dra telefonkabel istället för nätverkskabel

Visa signatur

hmmmpffff