förbättra kvalitet och upplösning på bild

Permalänk

förbättra kvalitet och upplösning på bild

Jag har några bilder på instagram som jag gillar. Jag skulle så gärna vilja skriva ut dessa på canvas.
www.gallerix.se har en sådan tjänst, dvs skriva ut bilder på canvas.

Men tyvärr är instagram bilderna i för låg upplösning och dålig kvalitet för att gallerix ska godkänna dom.

kan jag på något vis komma runt detta? dvs göra bilden bättre och större

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Visst kan du förstora upp de i valfritt program, ex paint, så att de får högre upplösning, men det blir inte bättre bild för det, och det finns troligen en anledning att tjänsten kräver högupplösta bilder, det blir troligen ett ganska dåligt resultat annars...

Permalänk

jo jag förstår det.

jag vet att jag kan ta photoshop och bara dra ut bilden till en stor upplösning.
men kan jag förbättra kvaliteén på den så att jag kan utnyttja denna tjänst ?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

jo jag förstår det.

jag vet att jag kan ta photoshop och bara dra ut bilden till en stor upplösning.
men kan jag förbättra kvaliteén på den så att jag kan utnyttja denna tjänst ?

Nej, kvaliteten på en bild är vad den är och går inte att förbättra så länge du inte hittar en annan mer högupplöst och kvalitativ version utav bilden du vill ha utskriven.

Kvaliteten på en bild är statisk, CSI-metoder fungerar tyvärr inte i verkligheten.

Permalänk
Medlem

har du inte orginalbilderna då? "o-instagramade" så att säga? bara att lägga till liknande filter i photoshop

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTB:

Nej, kvaliteten på en bild är vad den är och går inte att förbättra så länge du inte hittar en annan mer högupplöst och kvalitativ version utav bilden du vill ha utskriven.

Kvaliteten på en bild är statisk, CSI-metoder fungerar tyvärr inte i verkligheten.

haha tänkte direkt på den här

http://9gag.com/gag/1062222

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

haha tänkte direkt på den här

http://9gag.com/gag/1062222

Haha, den var bra!

Permalänk
Medlem

hahaha grym

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Jag har några bilder på instagram som jag gillar. Jag skulle så gärna vilja skriva ut dessa på canvas.

Men tyvärr är instagram bilderna i för låg upplösning och dålig kvalitet för att gallerix ska godkänna dom.

http://www.alienskin.com/blowup/index.aspx

Har prövat det själv och fungerade förvånansvärt bra

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Skulle vilja utfärda en liten brasklapp för Gallerix. Jag försökte lämna in en bild där för canvas, där jag noggrant hade kollat exakt vitbalans etc för det var en tonat gråskalebild, men det visade sig snabbt att de i butiken som skulle ta emot beställninge inte begrep ett skvatt och det förstår definitivt inte vad färghantering är. Efter 15 minuters tjafsande slutade det med att jag tog mitt usb minne och gick därifrån.

Om du inte har för stora krav fungerar det nog, men vill du ha kontroll på utskrifterna så kontaktat något mer seriöst tryckeri som åtminstone vet vad färghantering är, tex http://www.crimson.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Min tjej gjorde en canvas tavla till mig rent själv, utan några "tjänster" från en profilbild som är lågupplöst! Hon är inte hemma nu så jag kan inte fråga exakt hur hon gjorde, men jag vet att hon var noga med att säga att man måste börja med dom ljusa färgerna först!
Om du vill så kan jag be henne beskriva hur hon gjorde!
Det ända du behöver är canvastavla och färg! Billigt, bra och framförallt så är det personligt, du har gjort den rent själv!

Vill bara påpeka att resultatet när den är färdig, är exakt som fotot! (Tavlan hon gjorde är ca 1meter hög och 40 cm bred) Och jag blev väldigt imponerad av den (och det är jag var gång jag tittar på den, än idag)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hur stora är dina instagrambilder?

Har också testat pluginprogrammet Blowup. Den funkar väldigt bra för att förstora extremt mkt. Men det kan uppstå problem ifall bilden i det mindre formatet är överskärp och brusig.

http://www.alienskin.com/blowup/index.aspx

Permalänk
Medlem

Photoshop har en alrogitm som gör att bilderna bibehåller mycket av kvalitén även om du förstorar dom.
Har förstorat upp en del små bilder med photoshop, fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti