Origin fråga! Snabba svar uppskattas!

Permalänk

Origin fråga! Snabba svar uppskattas!

Hej! Imorgon ska jag fara till Inet för att köpa lite nya delar (moderkort,processor och RAM) och blir ju tvungen att ominstallera Windows 7. Min mor har tagit ett abonnemang där vi har begränsad internet-användning på 50 GB, vilket omöjliggör nedladdning om vi inte vill att hastigheten ska sjunka till 1 mbit/s (som gör det omöjligt att spela).

Nu till min fråga: Är det möjligt att lägga in Bf3 på en extern hårddisk för att sedan lägga in det i Originmappen efter att jag har omistallerat Windows för att slippa ladda ner det?
Om vet att min kompis har sysslat med det här när det gäller Steam, någon som vet om detta funkar/inte funkar får ni mer än gärna dela med er av det!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du ska lägga det på en ny dator så är det ju bara att ladda ner Origin igen och ge lösen.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Det borde gå. Testa i så fall att starta nerladdningen, stänga ner origin och sen copypastea så tror jag nog att det skulle gå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Ja. Installera origin. Välj var den ska ligga och spelen ska ligga. Kopiera sen in splen till rätt map sen väljer du att installera spelet i origin. Det kommer fortfarande ta ett tag då den ska verifiera att filerna är ok. men det sköts via din dator. Det blir inte så mycket data trafik. samt att den ska kolla efter uppdateringar mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ninjis förlag är bra om du inte vet var du ska lägga in mappen för då kan du söka efter den. Men annar kan du se på mappen du kopierat samt under origins inställningar var spelen installeras om du nu har bytt från standard. Sen kan du välja att ta ner dinna knappar också från målnet. (tycker fortfarande inte det låter bra på sv)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Ninji:

Det borde gå. Testa i så fall att starta nerladdningen, stänga ner origin och sen copypastea så tror jag nog att det skulle gå.

Skrivet av hACmAn:

Ja. Installera origin. Välj var den ska ligga och spelen ska ligga. Kopiera sen in splen till rätt map sen väljer du att installera spelet i origin. Det kommer fortfarande ta ett tag då den ska verifiera att filerna är ok. men det sköts via din dator. Det blir inte så mycket data trafik. samt att den ska kolla efter uppdateringar mm.

Skrivet av hACmAn:

Ninjis förlag är bra om du inte vet var du ska lägga in mappen för då kan du söka efter den. Men annar kan du se på mappen du kopierat samt under origins inställningar var spelen installeras om du nu har bytt från standard. Sen kan du välja att ta ner dinna knappar också från målnet. (tycker fortfarande inte det låter bra på sv)

Tack för hjälpen grabbar!
Upp till bevis imorgon :>

Permalänk
Medlem

bytte prolle, ram, moderkort på min farsas dator....behövde inte installera om windows, jag tror att det där med att behöva installera om OS:et är en myt, nästan som att man måste installera om OSet om man ska byta grafik kort.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

bytte prolle, ram, moderkort på min farsas dator....behövde inte installera om windows, jag tror att det där med att behöva installera om OS:et är en myt, nästan som att man måste installera om OSet om man ska byta grafik kort.....

Nej nej, det är ingen myt!

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ATRmayo:

bytte prolle, ram, moderkort på min farsas dator....behövde inte installera om windows, jag tror att det där med att behöva installera om OS:et är en myt, nästan som att man måste installera om OSet om man ska byta grafik kort.....

Att göra det när man byter grafikkort är lite overkill men det är så f*n heller en myt när det gäller moderkort, jag har provat det och aldrig mer säger jag...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Att göra det när man byter grafikkort är lite overkill men det är så f*n heller en myt när det gäller moderkort, jag har provat det och aldrig mer säger jag...

Värsta är kombinationen CPU+Moderkort. Bluescreenar fort som tusan.

Dock, moderkort till moderkort har jag inte haft _större_ problem med.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Ljusskygg

OEM Operativsystem BINDER sig till ett moderkort. Man kan dock prata med Windows och få en ny WIndows key/skiva OM man byter moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

bytte prolle, ram, moderkort på min farsas dator....behövde inte installera om windows, jag tror att det där med att behöva installera om OS:et är en myt, nästan som att man måste installera om OSet om man ska byta grafik kort.....

Om du tror att det är en myt bör du avstå från att svara på frågor gällande detta ämne då du uppenbarligen inte har tillräcklig med erfarenhet för att förstå vad du säger.

Skrivet av SimonMattila:

OEM Operativsystem BINDER sig till ett moderkort. Man kan dock prata med Windows och få en ny WIndows key/skiva OM man byter moderkort.

Vad ska man med en ny skiva till? Har man redan en OEM-skiva så är det bara att tuta och köra på hur många burkar man vill
Har man dock inte en skiva och kör OEM-os och uppdaterar sin dator i dagsläget bör man nog även fundera på att uppdatera os:et då man förmodligen sitter på Vista lr XP...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

bytte prolle, ram, moderkort på min farsas dator....behövde inte installera om windows, jag tror att det där med att behöva installera om OS:et är en myt, nästan som att man måste installera om OSet om man ska byta grafik kort.....

Som redan konstaterat i tråden, det är ingen myt, det ska till mycket tur för att Windows ska boota utan krångel om du byter moderkort utan att installera om OS:et. Däremot kan man ofta komma runt det genom att avinstallera en del drivers via device managern precis innan man byter grejerna, för att låta Windows installera om motsvarande komponenter vid första booten med den nya hårdvaran.

Skrivet av SimonMattila:

OEM Operativsystem BINDER sig till ett moderkort. Man kan dock prata med Windows och få en ny WIndows key/skiva OM man byter moderkort.

Någon ny skiva får man knappast, men det stämmer bra att man kan ringa telefonaktiveringsnumret och få en aktivationskod om man bytt komponenter, och aktivationen strejkar pga det. Åkte på att göra det efter att ha bytt en cdromspelare mot en dvdspelare för en massa år sedan. Skitlarvigt.
Detta gäller dock inte bara OEM-versionerna, utan även retailversionerna. Eller tänker du kanske på SLP-OEM-releaser för diverse "märkesdatorer", där man inte slår in någon key eller aktiverar Windows manuellt, utan verifikationen att datorn är licensierad att köra windows sker mot en SLP-table?

I övrigt, råkar man ha en märkesdator är det en smal sak att bygga en egen OEM-skiva mha nLite eller liknande programvara. Allt du behöver finns lätt tillgängligt på nätet. Det borde dessutom vara fullt lagligt, då datorn kommer med en Windowslicens från fabrik.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Om du tror att det är en myt bör du avstå från att svara på frågor gällande detta ämne då du uppenbarligen inte har tillräcklig med erfarenhet för att förstå vad du säger. och att säga att jag inte har erfarenhet nog... -.-

som sagt, jag svarade inte utan konstaterade något, jag påpekade att jag TROR att det är en myt inte att det ÄR en myt... du borde inte hålla på och skriva ett språk när du tydligen inte har erfarenhet nog för att förstå vad andra säger.
har byggt 4 datorer, reparerat 9 st, med byte utav mb,gpu,cpu,ram moduler etc etc -.- så utala dig inte om du inte vet om hur mycket en person kan.
detta är ett forum där jag har lika stor rätt att svara på frågor eller ge en tankeställare lika mycket som du, så säg inte åt andra att avstå från saker och ting som kan hjälpa andra, jag har som sagt inte haft problem med detta när jag bytte min fars dators mb,cpu och ram moduler, så please...stfu or stfu. enligt mig är det en myt tills jag sett bevis på att det inte är det.

Skrivet av kaput:

Som redan konstaterat i tråden, det är ingen myt, det ska till mycket tur för att Windows ska boota utan krångel om du byter moderkort utan att installera om OS:et. Däremot kan man ofta komma runt det genom att avinstallera en del drivers via device managern precis innan man byter grejerna, för att låta Windows installera om motsvarande komponenter vid första booten med den nya hårdvaran.

hmm, det borde väll inte vara något problem, jag menar, om du ploppar in en android mobil, låter den installera drivrutinerna för den, sedan ploppa in en annan mobil, då lär ju windows installera de drivrutinerna som passar in på just den mobilen... blir ju inga problem där, borde väll gälla detsamma när det gäller moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

hmm, det borde väll inte vara något problem, jag menar, om du ploppar in en android mobil, låter den installera drivrutinerna för den, sedan ploppa in en annan mobil, då lär ju windows installera de drivrutinerna som passar in på just den mobilen... blir ju inga problem där, borde väll gälla detsamma när det gäller moderkort?

Njaee. För det första är en UMS-ansluten telefon inte det minsta systemkritisk, vilket moderkortets komponenter till en stor del är. Systemet lirar vidare även om telefonen ballar ur, vilket inte kan sägas om många av moderkortets komponenter. För det andra använder väl varenda androidlur samma UMS-driver, det är väl bara metadatan som identifierar luren för OS:et som skiljer sig åt mellan olika lurar, och det har inget med själva drivern att göra, utan kommer från telefonen. Och för det tredje jobbar rimligtvis inte UMS-drivern direkt mot någon hårdvara, utan kan väl närmast jämföras med exempelvis TCP/IP-drivern eller något liknande som bara tillhandahåller ett protokoll.

Det går liksom inte ens att jämföra ett moderkort med en UMS-ansluten telefon i den aspekten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Njaee. För det första är en UMS-ansluten telefon inte det minsta systemkritisk, vilket moderkortets komponenter till en stor del är. Systemet lirar vidare även om telefonen ballar ur, vilket inte kan sägas om många av moderkortets komponenter. För det andra använder väl varenda androidlur samma UMS-driver, det är väl bara metadatan som identifierar luren för OS:et som skiljer sig åt mellan olika lurar, och det har inget med själva drivern att göra, utan kommer från telefonen. Och för det tredje jobbar rimligtvis inte UMS-drivern direkt mot någon hårdvara, utan kan väl närmast jämföras med exempelvis TCP/IP-drivern eller något liknande som bara tillhandahåller ett protokoll.

Det går liksom inte ens att jämföra ett moderkort med en UMS-ansluten telefon i den aspekten

jaha ah ok låter rimligt tack för upplysningen tillskillnad, från vissa andra här...

Permalänk
Medlem

Huruvida installationen kommer starta eller inte beror mycket på vilket os det är och vilken sydbrygga som moderkortet använder. Försök starta en windows xp installation på ett nytt 990fx om det vart installerat på ett x68 moderkort eller tvärt om. Det är ingen myt. Det är rena fakta och desto mer man lär sig om os och dator inser man när man kan byta eller inte. Och även då gör man det oftast för att snabbt komma åt något. Data, spela en kväll med polarna innan man installerar om, eller vad det nu kan vara.
Sen en känga också. Då man hänvisar till sina erfarenheter så skriv gärna vilka os och hårdvara du pratar om, även om du inte behöver vara speciellt utförlig. Det hjälper oss alla. Om man vet hur många datorer man har reparerat och byggt så blir det desto viktigare, delvis för att det är intressant att se vilka delar ni valt och för att många som mig här tappade räkningen för mer en ett decennium sedan.

Edit: Stavning

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Ninji:

Det borde gå. Testa i så fall att starta nerladdningen, stänga ner origin och sen copypastea så tror jag nog att det skulle gå.

Skrivet av hACmAn:

Ja. Installera origin. Välj var den ska ligga och spelen ska ligga. Kopiera sen in splen till rätt map sen väljer du att installera spelet i origin. Det kommer fortfarande ta ett tag då den ska verifiera att filerna är ok. men det sköts via din dator. Det blir inte så mycket data trafik. samt att den ska kolla efter uppdateringar mm.

Skrivet av hACmAn:

Ninjis förlag är bra om du inte vet var du ska lägga in mappen för då kan du söka efter den. Men annar kan du se på mappen du kopierat samt under origins inställningar var spelen installeras om du nu har bytt från standard. Sen kan du välja att ta ner dinna knappar också från målnet. (tycker fortfarande inte det låter bra på sv)

Det funkade, tackar för dom snabba svaren