Tips och tricks för Google-sökningar
Zap och mrNo kanske borde samarbeta på en guide för hur man identifierar bedragare och skumma affärsupplägg, kunde vara till gagn för många del på det här stället..
kunde bli en vinnartråd.
Ska vi kolla om det stämmer?
Även fast denna guide inte bara är för identifiering av bedragare, utan också allmänna Google tips.
Dock så blir tråden vi postade i, "Guide: Att tjäna pengar över internet", ett bra exempel, så jag vill berätta om den först.
Informationssökning och hur du kan bli avslöjad:
Två frågor ställdes tidigt i den tråden, dessa var "är det vad du har tjänat under 6 månader?" och "Vad är det för filer man laddar upp, lagliga?...".
TS svarade på första frågan med att posta en bild på vad han hade tjänat och på den bilden stod också hans användarnamn för hemsidan.
Han tog bort bilden, men jag repostade den straxt efter.
Som svar på den andra frågan så skrev han "Ja, olagliga filer såsom copyright är inte tillåtet. Vuxet material är inte heller ok."
Men då undrade personer vad för filer just han hade hostat.
Vilket inte blev så svårt att ta reda på då vi har hans användarnamn för både Sweclockers och på den hemsida som betalade honom, då personer ladddade ner de filer han laddat upp.
Så här kommer första tipset då du ska söka med google.
Hans användarnamn på "hemsidan som betalade honom" är "sharehare", använder vi följande sökfras på google:
sharehare, så blir resultatet

men om vi använder samma sökfras inom citationstecken, "sharehare", så får vi följande resultat

Går du in på "Avancerad sökning" i google så står detta
Vilket säger att den andra sökningen vi gjorde, den med sökfrasen inom citationstecken, var en exakt sökning.
Det kan du se om du jämför de två sökningarna vi gjorde, i den första sökningen så ser vi resultat där google delat på sökfrasen "sharehare" till
"share hare", men i den andra sökningen så syns bara de resultat som innehåller den exakta frasen "sharehare".
Exakta sökningar gör nog de flesta av er, men det är till stor hjälp så det skadar inte att ta upp det igen.
Och vi fick svar på frågan "vad är det för filer du delar då? :)"
Men för att bli lite mer säker på att TS (emiln96) och denna "sharehare" är samma person så behöver vi lite söka lite mer. (vi säger att det behövs..)

Hur gör vi det då? Det lättaste är att göra en exakt sökning med de två användarnamnen vi misstänker.
"emiln96" "sharehare"
Här får vi upp ett par sidor som har båda användarnamnen i sig.

Den ena hemsidan är för "Battlefield 3" och den andra är "MMORPG Account Marketplace".
Vi kollar först "Battlefield 3" resultatet.

Där ser vi att ea login(?) "emiln96" spelar Battlefield 3 under namnet "[TiC] ShareHare".
Det andra sökresultatet, "MMORPG Account Marketplace", är mer intressant.
Här har vi en användare vid namn "emiln96", samma namn som TS i tråden vi har som exempel.
Vi ser också en MSN-mail, "sharehare@hotmail.com".
Han avslutar med sitt namn, "Emil".
Vad som är så intressant här är faktiskt det Skype namn han ger oss, "emiln27".

Zaptoit, hade vid denna tidpunkt redan postat ett inlägg, här, till vart vi ska komma.
För söker vi på det Skype namnet, som en exakt sökfras, så hittar vi följande

Nämen, vad ser vi där, sweclockers.com? Jag tror det.
Och tråden heter "Kan man verkligen tjäna pengar på internet ?".

Nu så förväntar man sig se "emiln96" skriva sitt Skype nick här så är det hela löst, häng med, vi kollar.

... det var nästan rätt, en användare vid namn "LeetBoy27" skrev "emiln96"s Skype namn..
(Bilden är nytagen, så han är nu avstängd.)
Och kollar vi denna persons profil så ser vi detta,
namn: emil,
plats borlänge.

Vi kan redan här säga att "LeetBoy27" och "emiln96" är samma person, men vi gör följande sökning endå:
"emiln96" "borlänge"

Och går vi in på första resultatet så ser vi:

Så förutom att TS post bröt mot regel § 9 Marknadsföring och försäljning, vilket gjorde att tråden låstes, så var
Zaptoit misstankar om att "LeetBoy27" och "emiln96" skulle vara samma person korrekt.
TS hade då också brytit mot §10.1 "En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto ...", båda kontona nu är avstängda.
Så vad ville jag säga med denna berättelse?
I huvudsak två saker:
1. Schrimp skrev det i tråden innan den låstes.
Jag hoppas folk fattar att man ska tänka en och två gånger på vad man skriver på nätet..
2. Använd exakta sökfraser! Gå lös med citationstecken, det hjälper dig att hitta vad du söker efter!
-----------------------------------------------------------------------
Med det sagt så kommer här en lista med lite hjälp i ditt googl'ande.
En av mina favoriter: "&tbs=qdr:n5&tbo=1"
Då du använder google så kan du få resultat från (rödmarkerat), Senaste timmen, Senaste dygnet osv.
Men klistar du in "&tbs=qdr:n5&tbo=1" i slutet i din URL på den senaste sökningen så kommer du endast se resultat för de
Senaste 5 Minuterna. Det är "n5" som är tiden, vill du ha för de senaste 50 minuterna så skriver du istället "n50".
Klista in i slutet på URL'en, sök en gång först, jag sökte på sweclockers.
Du ser här efter jag sökt en gång men inte klickat enter efter att ha klistrat in det markerade "&tbs=qdr:n5&tbo=1"
Här är då jag klickat enter efter att ha lagt till "&tbs=qdr:n5&tbo=1" i URL'en.
Här har jag ändrat n5 till n50, dvs till Senaste 50 Minuterna.
Sen har vi att bara få resultat från en viss sida.
Det kan du skriva in i "Avancerad sökning" när du googlar, men du behöver bara skriva: "site:[hemsida]"
"filetype:[ändelse]", kan också vara trevligt att kunna.
"inurl:[text]", här vill jag som exempel se alla sidor på sweclockers.com som har "fredagspanelen" i sin URL.
Sen har vi "intext:[text]", jag försöker visa skillnaden i bilderna.
Är det någonting du inte vill ha med i ditt sökresultat? Använd minus("-").
Det fungerar med "inurl:[text]", "site:[hemsida]" och de andra.
####################
## Update01 2012-07-30 ##
####################
Vill du få information om en hemsida, så som liknar [hemsida], länkar till [hemsida].
Skriv då "info:[hemsida]".
Då du klickar in på "webbsidor som liknar" eller "webbsidor som länkar till" (se bilden över)
så använder du egentligen "related:[hemsida]" respektive "link:[hemsida]".
"webbsidor från sajten" är "site:[hemsida]" och
"webbsidor som innehåller ordet" är [hemsidan] inom citationstecken.
Förutom intext: och inurl: som vi tagit ovan så har vi också
"intitle:[text]" som gör att texten måste finnas i titeln, och
"inanchor:[text]" gör att man bara söker i texten man kan klicka på i en hyperlänk.
Liknande ord kan du söka med, sätt ett Tilde-tecken "~" framför. Fungerar bättre med Engelska.
Du kan använda jokertecken (wildcard) också, dvs är det något ord du saknar så kan du använda en asterisk (*) isället.
#####################
## BonusUpdate 2012-08-01 ##
### Updated 2012-08-09 ###
#####################
Edit, se tråd under Programmering och digitalt skapande: [Release: SweC-Like] Håll koll på alla trådar i Guide Tävlingen.
Här har ni nu, programmet som kollar alla trådar i forumdelen "Guider" och visar första postens "Gilla" antal.
Alla får använda programmet, men gillar du programmet och denna post så uppskattar jag om du kan klicka på "Gilla" för denna post.
Version 1.1.
Se till att du har Microsoft .NET Framework 4.5 RC installerat: Microsoft .NET Framework 4.5 RC
Sen kan du hämta och använda SweC-Like: Mirror01 - Direct Link [fileden.com] Mirror02[sendspace.com]
Så här ser det ut innan du laddat trådarna, du ser också alternativen vid högerklick.
Efter att du klickat "Load" så börjar den ladda trådarna. Du kan, efter att de laddat klart, dubbelklicka på en cell för att gå till den radens tråd.
Markera flera celler och kopiera deras innehåll(ctr+c) funkar också.

version 1.0. (old)
Då du startar programmet:

Efter du klickat "Hämta Guide Trådar." så låser sig fönstret, du kan då inte flytta fönstret förens programmet har laddat alla sidor.

Resultaten visas automatiskt då all data har hämtats. (Ja du kan sortera efter antalet Gilla)

Knappen "Gå till min Google tråd." tar dig hit.