Byta gammalt tel.jack mot ett rj45 uttag - vilka färger ska paras?

Permalänk

Byta gammalt tel.jack mot ett rj45 uttag - vilka färger ska paras?

Glatt började jag förbereda telefonkabeln (vit,lila,blå, grön) för att knäppa fast en lexcom UTP RJ45 kontakt tills jag såg att manualen inte nämnde vilka färger man ska paraihop.

I mitt gamla och enda jack (som ska ersättas) så används vit och blå.

När jag läser det jag kan söka mig fram så hänvisas man till olika stift å så, men lexcom är ju en snabbkontakt märkt med färgerna som en nätverkskabel.

Någon som kan i huvudet vilka färger som ska parasihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Glatt började jag förbereda telefonkabeln (vit,lila,blå, grön) för att knäppa fast en lexcom UTP RJ45 kontakt tills jag såg att manualen inte nämnde vilka färger man ska paraihop.

I mitt gamla och enda jack (som ska ersättas) så används vit och blå.

När jag läser det jag kan söka mig fram så hänvisas man till olika stift å så, men lexcom är ju en snabbkontakt märkt med färgerna som en nätverkskabel.

Någon som kan i huvudet vilka färger som ska parasihop?

Om jag fattar dig rätt så ska du bygga ditt egna jack? det borde vara vit och blå. de andra 2 ska nog inte med i ekvationen. Dom är om du ska ha dubbla telefoni abbonemang (väldigt vanligt förr) Kör blåvit, testa.. annars testa de andra eller återkom :3

Permalänk

Jo men var ska vit och blå kopplat på RJ45an

Citat:

Pin (B) - färg
1 - vit / orange
2 - orange
3 - vit / grön
4 - blå
5 - vit / blå
6 - grön
7 - vit / brun
8 - brun

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Ouch soz missförstod dig. Det går utöver det jag kan hittade en bild på google om det kan vara något.

http://www.bb-elec.com/images/EthernetRJ45A.gif

Jag tilläger att jag nu inte vet alls vad jag pratar om. So be carefull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

På de två stiften i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Om jag fattar dig rätt så ska du bygga ditt egna jack? det borde vara vit och blå. de andra 2 ska nog inte med i ekvationen. Dom är om du ska ha dubbla telefoni abbonemang (väldigt vanligt förr) Kör blåvit, testa.. annars testa de andra eller återkom :3

Det var nog inte riktigt så han menade om jag förstått det rätt.

OnT: Jag kan tyvärr inte säga att jag är säker på saken men jag tror dom ska in på vit-blå och blå i lexcom-uttaget. Tror det är ett av dom mittersta paren, om du vill ha ett säkert svar från mig får du vänta tills imorgon, nu ska jag nämligen sova x)

Permalänk

Kruxet är att jag ser ju lixom inte vilka som är de mittersta.

Citat:

Pin (B) - färg
1 - vit / orange
2 - orange
3 - vit / grön
4 - blå
5 - vit / blå
6 - grön
7 - vit / brun
8 - brun

Nu kom jag på nu att jag måste ha ett traditionellt uttag iaf då adslmodemet vill ha sitt filter för att fungera... suck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

Kruxet är att jag ser ju lixom inte vilka som är de mittersta.

Pin 4 och 5 är mitterst precis som du själv skrivit

Permalänk

Jag tänkte ta bort telekablarna i rören och ersätta med Lexcoms grejor, perfekt för att dra LAN utan att gömma bakom lister etc. Vet dock inte vilken dimension VP-röret har om det är 10mm eller 16mm. Är det inte oftast två "tåtar" i varje uttag? Det kan ju inte vara någon fördel att köra på telekablarna eftersom dessa inte är tvinnade?

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

Jo det blev enklare nu när jag hittade tolkningarna vilka färger som var vilka pins.

Men så slog det mig att adsl modem har ju sånt filter för plocka ut just bredbandssignalerna och det filtret är ju med traditionellt uttag så får köra på det ändå då.

VP-rör brukar vara 16 men som i mitt hus från 1980 så är rören någon millimeter mindre faktiskt men använder 16skarvmuffar osv.

Jag har dragit dubbla cat6 till varje rum. Antingen kan jag nyttja ena som telefon, eller båda för nätverk. haha overkill.
Sen Eljos vägguttag och lexcom kontakter i dessa.

Har man ip telefon så ska vanlig switch hantera sammankopplingen men har man gamla hederliga signaler så har jag faktiskt inte fått kläm på hur det är tänkt att sammankoppla. Tror man bara byglar ihop det då annars.

Men jag har inte haft telefon inkopplad på 5år så kommer nog inte ha det i framtiden heller utan de får bli nätverk av allt.

Permalänk
Medlem

Om du inte använder analog telefon så behöver du inte köra med ADSL-filtret, då kan du lika gärna köra en vanlig kabel direkt och använda RJ45 uttag.

Permalänk

Fast det har ju hänt att filtret har gått sönder, då har det ju inte funkat att förbikoppla det?