Sirap-segt system trots stark hårdvara. Hjälp!

Permalänk

Sirap-segt system trots stark hårdvara. Hjälp!

Hej alla!

Usch, det här är en sån där tråd man drar sig för att skapa.
Jag har drabbats av TSS (Tokigt Segt System) och kan för mitt liv inte hitta anledningen.
Ett enkelt högerklick på skrivbordet tar en sekund att ladda och detta trots att det knappt finns några processer igång. Det hände inte från en dag till nästa, utan har smugit sig på över ett par veckor till den grad att det är en plåga att använda datorn.

Jag har nu ägnat nästan ett helt dygn åt att putsa upp drivrutiner, scanna, rensa mm utan förbättring.
Gjorde en clean installation av Win7 för bara ca 3-4 månader sedan i samband med att jag bytte till SSD.

Speccs
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Intel Core i5 2500K (klockad till ca 4 Ghz), Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 (2x2 stickor), Gigabyte Radeon HD 7870 2GB GDDR5, Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdisk), Samsung Syncmaster SA350. Chassi: Corsair Graphite 600T
Kör Win7 Home Edition 64-bit.

Vad har jag kollat hittills?
- CPU'n är endast belastad till fåtal procent, temperaturer är överlag normala (under 40 i idle på både CPU och GPU). Mobo registrerar 60°C på CPUTIN, men det värdet har jag fått lära mig är en sk "dummy".
- Prime 95 stresstest på RAM och CPU löpte en hel natt utan varningslampor.
- Drivrutiner är överlag up-to-date. Använder programmet "DriverMax" för att uppdatera regelbundet (även om vissa drivrutiner ibland känns underliga).
- Samtliga diskar är defragmenterade och har kört vanlig Disk Scan utan problem.
- Gjort virusscan med Norton internet security och Lavasoft Adaware. 1 litet fynd (vanlig spyware). Annars rent.
- Följt denna lista (http://www.sevenforums.com/tutorials/11728-optimize-windows-7-a.html) utan förbättring.
- Rensat i msconfig's startup, rensat överflödiga program.
- Gjort rent fläktar och filter med tryckluft, dock ej extra ingående.
- Power Options står på "High Performance"

Övrig info ("Vad fan har du utsatt datorn för på sistone?")
- Jag har nyligen bytt grafikkort från Geforce 640 GTX till Radeon HD 7870. Tog bort gamla drivrutiner från nvidia innan jag installerade nya.
- Har endast använt gratisversioner av virusskydd/spyware protection, men är i regel inte inne på alltför skumma sidor av internet.
- Klockat CPU+RAM via ASUS AI Suite II (inbyggt verktyg till ASUS P8Z68). Får erkänna att jag var för lat för att manuellt optimera klocken, men har samtidigt inte pressat upp den extremt högt. Om du vill ha exakta speccs inkl. volt mm är det bara att säga till.
- Har en 120GB's SSD som systemdisk med >50 GB utrymme ledigt.
- Har 2 andra hårddiskar (ca 1TB + 2TB, Western Digital Caviar) som inte ens är halvfulla.

Egen teori
Om jag måste gissa skulle jag satsa mina pengar på konflikterande drivrutiner eller virus.
Nästa planerade steg är just att ta bort alla drivrutiner och börja om från början, samt att virusscanna med fler olika program.

Ärligt talat kan jag dock inte säga närmre än så. Känner mig väldigt rådlös. Därav detta skri efter hjälp
Så snälla, skjut idéer på mig! Vad tror du att det kan vara? Vad bör jag kolla härnäst?

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Har du kollat att allt går i de hastigheter du har klockat dem till? På min går det att sänka massor med inställnignar utan att man märker nåt.

Du kan ju iaf börja med att ta tillbaka till standardklock först.
Sen hade jag provat med en ny installation med samma inställningar på hårdvara, se om det är nån skillnad!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Right away! Just nu kör jag på alla tips jag får, då min hjärna uppenbarligen var för dum för att lösa detta själv!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har Asus EPU inställt på Power Save eller något liknande?
Prova att ställa EPU på läget High Performance

Permalänk

Redan gjort! Skall lägga till det i orig.-posten. Tack ändå

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Testa att köra stock igen, och se om det blir bättre. Annars skadar det ju aldrig att formatera SSDn och ominstallera windows

Permalänk
Medlem

Har du kanske två eller fler virusprogram/spyware installerade och aktiva. Kanske blir konflikt där?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk

Tog bort Norton innan jag installarade Adaware etc. Bör inte vara någon konflikt, såvida det inte ligger kvar i registry.
För att utesluta drivrutinskonflikter etc gör jag som MmattisS rekommenderar: Blåser SSDn och installerar om Win7.
Ska bara exportera/backupa bokmärken, adressbok etc osv först...

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Har nu blåst systemdisken och installerat om Windows.
Upplever en marginell förbättring, men inte alls den känsla av "crisp" som man förväntar sig vid en ren ominstallation.

Upplever fortfarande en stark känsla av... well, seghet bara vid navigation genom desktop/mappar/webläsare etc.
Filmer rullar på smärtfritt, men all form av interaktion är kort och get seg. Särskilt i spel.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt för mig på min laptop i Windows, att det gradvis blivit rejält "långsamt" (program/filer tar evigheter att starta, men när de väl är öppna är det inga problem) utan egentlig anledning. Hårddisken har kollats, och den är det inga fel på. Jag dualbootar även med Ubuntu, och där har dessa problem ej märkts av än i alla fall.

Lycka till för dig!

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Tack!
Då fick man således ett fredagskvällsprojekt...

Är det någon som läser detta som
1. Är duktig på att felsöka hårdvara?
eller
2. Sitter på samma rigg (funderar i banorna "är komponenterna kompatibla med varandra?")

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjoern_87:

Tack!
Då fick man således ett fredagskvällsprojekt...

Är det någon som läser detta som
1. Är duktig på att felsöka hårdvara?
eller
2. Sitter på samma rigg (funderar i banorna "är komponenterna kompatibla med varandra?")

Nu kan jag ha missat detta, men har du benchmarkat din SSD?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Nu kan jag ha missat detta, men har du benchmarkat din SSD?

Hej!
Nej det har jag inte. Vad använder du för program till det?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjoern_87:

Hej!
Nej det har jag inte. Vad använder du för program till det?

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Alright. Körde programmet och fick fram lite siffror, men de säger mig inget.
Har du lus att förklara det hela lite kort för en icke-insatt?
Jag förstår att jag ser skriv/läs-hastigheter.
Ligger på 463,2 mb/s i läs och 157,7 mb/s i skriv för "seq", 412,5 resp 150,2 i "512k", 25,59 resp. 58,03 i "4k".

Dock har jag ingen vettig referensram för att säga om dessa värden är bra eller inte.
Googlat lite på det och det förefaller relativt normalt. Vad är din åsikt?

Edit: Vid närmre granskning ser jag att jag borde ha över 500 mb/s i writespeed.
Fick dock just kring 500 mb/s write när jag körde Atto Disk Benchmark vilket rekommenderades av Intel.
Hur är det med drivrutiner för SSD? Har installerat Intel Toolbox för detta och har AHCI enabled - annars inte gjort något särskilt.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

En helg senare och här sitter jag fortfarande och kliar mig i huvvet.
Har under helgen gjort det mesta jag kan komma på, inklusive komplett formatering och ominsallation av win7, rensning/ominstallation av alla drivrutiner; ändringar i BIOS angående power saving settings (inkl enable/disable på Intel SpeedStep Technology, C-states (C1, C3, C6), Automatic Power Savings etc osv...)
Har ändrat upplösning på bild, sänkt/höjt refresh rate på skärmen, kollat ACHI-inställningar (enabled), kört Orthos och Prime95 (utan critical errors).

Känns fortfarande som att vada genom knähög lera vid vanlig navigation genom explorer/chrome/skrivbord mm.

Jag har tyvärr inte reservkomponenter att byta/felsöka med. Är det någon här som är duktig att felsöka hårdvara så vore jag ytterligt tacksam?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Prova kör windows på en annan disk. Kanske är din ssd som är boven i dramat. Inte råkat ut för det på en Intel, men liknande problem några gånger på andra sandforce-diskar..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Prova kör windows på en annan disk. Kanske är din ssd som är boven i dramat. Inte råkat ut för det på en Intel, men liknande problem några gånger på andra sandforce-diskar..

Hej! Jag lägger det på min att-göra-hög.
Vill först utesluta en del enklare saker innan jag gör den, men om inget annat hjälpt innan dagens slut...

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Det jag kom att tänka på är om du har senaste BIOSet för ditt moderkort? Har du senaste firmware för din SSD?
Testa byta port på moderkortet för dina hårddiskar, alternativt prova med andra kablar eller endast med SSDn inkopplad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
99:e percentilen

Prova att testa med endast ett minne åt gången och i olika platser. Nu har du fyra stickor, så det blir högst 16 olika kombinationer att testa med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Basketigge:

Det jag kom att tänka på är om du har senaste BIOSet för ditt moderkort? Har du senaste firmware för din SSD?
Testa byta port på moderkortet för dina hårddiskar, alternativt prova med andra kablar eller endast med SSDn inkopplad.

Yes, detta är kollat

Skrivet av Zuggmate:

Prova att testa med endast ett minne åt gången och i olika platser. Nu har du fyra stickor, så det blir högst 16 olika kombinationer att testa med.

Detta skall jag testa direkt!
Borde dock inte något ha dykt upp på stresstesterna om någon av stickorna strulade?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nu är detta testat också.
Bytt alla stickor in/ut/arrangerat om.
Även kört memtest86 över natten. Inga fel.

Suck.
Vad blir nästa steg?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Nu är detta testat också.
Bytt alla stickor in/ut/arrangerat om.
Även kört memtest86 över natten. Inga fel.

Suck.
Vad blir nästa steg?

Dum fråga kanske men...
Du har inte någon "mjuk övergång mellan att byta fönster som ser flashigt ut"??
Aero junk som ska göra att det ser snyggt ut mao...

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till det gamla grafikkortet, för att testa om problemet kvarstår om du byter tillbaka?

Du kan inte pinpointa när problematiken började?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Luddtuss:

Dum fråga kanske men...
Du har inte någon "mjuk övergång mellan att byta fönster som ser flashigt ut"??
Aero junk som ska göra att det ser snyggt ut mao...

Har stängt av nästan samtliga dessa funktioner. Märkte ingen skillnad :S

Skrivet av MoNkeY-05:

Har du tillgång till det gamla grafikkortet, för att testa om problemet kvarstår om du byter tillbaka?

Du kan inte pinpointa när problematiken började?

Inte riktigt. Det var inget givet tillfälle.
Det känns som om det gradvis har smugit sin i bilden över senaste månaden.
Jag kan dock säga att bytet av grafikkort för ca 1 vecka sedan inte förbättrade situationen.
Kan absolut plugga in mitt gamla kort och testa med det.
Kör Furmark just nu på nya kortet för att kolla eventuella fel.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

En dum fråga kanske men vad för skärm använder du? Har inte riktigt greppat hur segt du tycker ditt system är men de kan ju va ett glapp i skärmen som ger dig input lag? Är ingen expert och vaknade för 10 minuter sen men de va det ända jag kunde komma fram till? Rullar det på bra i spel och filmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Appelclocker:

En dum fråga kanske men vad för skärm använder du? Har inte riktigt greppat hur segt du tycker ditt system är men de kan ju va ett glapp i skärmen som ger dig input lag? Är ingen expert och vaknade för 10 minuter sen men de va det ända jag kunde komma fram till? Rullar det på bra i spel och filmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ingen fara
Det är inte massivt. Jag kan bevisligen använda datorn. Det är drygt en sekunds responstime på ett enkelt högerklick på skrivbordet och saker och ting beter sig generellt non-responsivt. I spel är det än värre.
Jag har en Samsung Syncmaster SA350 (27''). Kopplar via HDMI från Radeon HD 7870.

Det jag just nu försöker kolla är huruvida det ligger rester av gamla drivrutiner från mitt gamla Geforce 640GTX kvar.
Avinstallerade dessa via control panel, men ibland ligger det skit kvar i registry mm.
Finns det något smart sätt att dubbelkolla detta?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Bjoern_87:

Hehe ingen fara
Det är inte massivt. Jag kan bevisligen använda datorn. Det är drygt en sekunds responstime på ett enkelt högerklick på skrivbordet och saker och ting beter sig generellt non-responsivt. I spel är det än värre.
Jag har en Samsung Syncmaster SA350 (27''). Kopplar via HDMI från Radeon HD 7870.

Det jag just nu försöker kolla är huruvida det ligger rester av gamla drivrutiner från mitt gamla Geforce 640GTX kvar.
Avinstallerade dessa via control panel, men ibland ligger det skit kvar i registry mm.
Finns det något smart sätt att dubbelkolla detta?

Jag har för mig man antingen går in i "Regedit" jag gjorde det hos min kompiss hade idiotiskt nog tagit bort det manuellt och inte via kontrolpanelen tog bort några nycklar eller något om jag kommer ihåg rätt. Fast försök hitta en guide på youtube eller något liknande för som sagt det var ett tag sedan. Men hade du inte gjort en fresh installation av Windows? Då ska väll alla drivisar va borta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Appelclocker:

Jag har för mig man antingen går in i "Regedit" jag gjorde det hos min kompiss hade idiotiskt nog tagit bort det manuellt och inte via kontrolpanelen tog bort några nycklar eller något om jag kommer ihåg rätt. Fast försök hitta en guide på youtube eller något liknande för som sagt det var ett tag sedan. Men hade du inte gjort en fresh installation av Windows? Då ska väll alla drivisar va borta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade jag. Så ja, det bör de vara.
Du anar kanske nu hur desperat/förvirrad jag börjar bli...
Usch.
Får inget grepp om det här.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

En helg senare och här sitter jag fortfarande och kliar mig i huvvet.
Har under helgen gjort det mesta jag kan komma på, inklusive komplett formatering och ominsallation av win7, rensning/ominstallation av alla drivrutiner; ändringar i BIOS angående power saving settings (inkl enable/disable på Intel SpeedStep Technology, C-states (C1, C3, C6), Automatic Power Savings etc osv...)

Skrivet av Bjoern_87:

Det jag just nu försöker kolla är huruvida det ligger rester av gamla drivrutiner från mitt gamla Geforce 640GTX kvar.
Avinstallerade dessa via control panel, men ibland ligger det skit kvar i registry mm.
Finns det något smart sätt att dubbelkolla detta?

Där tappade du mig. Har du nyligen formaterat din systemdisk och installerat Win 7 på nytt så finns det inga spår av dina Nvidia drivrutiner kvar...?