Hej gott folk.
Jag har suttit sedan igår morse och funderat på en sak som jag hoppades att det skulle gå att få lite input på här. Det hela började igår morse då jag behövde köpa en SMS-biljett för bussen här i norrköping. Biljetten fick jag som vanligt, men efter ytterligare ett par minuter så fick jag även ett till sms från "WyWallet".
Citat:
Hej! Du har nyligen gjort ett SMS-köp. För att även i fortsättningen kunna göra SMS-köp måste du skaffa WyWallet, en mobil plånbok från Sveriges ledande mobiloperatörer. Med WyWallet kan du även ladda kontantkort och föra över pengar till andra WyWallet-kunder. Klicka på länken och läs mer! Hälsningar Din mobiloperatör.
Det här vart jag väldigt fundersam till. Jag har ju hört talas om tjänsten, men har aldrig varit intresserad då jag inte ser poängen i det. Och nu får jag meddelande om att jag måste ha det för att kunna göra SMS-köp? Så jag satte mig och läste lite om det och visst fanns det en anledning i det att det kommer bli/är lag på att digitala köp inte får faktureras på mobilfakturan så som tidigare. Att följa lagar är ju en helt ok anledning, men sen satte jag mig och läste avtalet för WyWallet som finns här: http://wywallet.se/wp-content/uploads/2012/06/Allm%C3%A4nna-v....
Här dök det då upp en del frågor:
1. Först och främst, det är inte min mobiloperatör som står bakom detta. Wywallet sköts av ett helt eget aktiebolag. Redan där dök frågan upp om det verkligen kan vara så att jag som kund hos företag A, skall kunna tvingas bli kund hos företag B för att hålla min tjänst fungerande hos förtag A?
2. 4T, företaget bakom WyWallet, kräver tillgång till en hel del information. Punkt 20.1 till 20.4 i de allmänna villkoren säger bland annat att de inte bara ska ha rätt till den information man själv ger dem, utan även all information som finns inom koncernen för "kommunikationstjänster" samt även information de kan få tag i från "annat register". I praktiken så vill de alltså kunna samla in information om även mitt internetabonnemang hos en annan operatör än min mobiloperatör bara för att båda operatörerna tillsammans skapat 4T. Kan detta verkligen vara lagligt?
3. Hur är det tänkt att fungera för de som inte har app-kompatibla telefoner?
4. Om man som jag inte har några tankar på att godkänna dessa absurda villkor för WyWallet, har operatörerna då verkligen rätt att bara stänga av möjligheten att genomföra sms-köp på det vanliga sättet och därigenom helt enkelt ta bort en del av tjänsten man har?
Jag håller även på med en liten diskussion med min operatör där jag bett om klargörande av en del saker, men jag tänkte att jag låter dem svara ordentligt först innan jag drar några slutsatser från det. Men vad säger ni, kan allt det här verkligen vara ok?