Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Win7 utan backup?

Jag har precis gått från Windows XP till Windows 7 och börjar märkar hur mycket utrymme backup-partitionen tar. Jag tycker lite att autorecovery är för rookies, vill jag backa upp något lägger jag det på ett separat usb-minne (annars är det bara skönt att få en nystart när det skiter sig). Kommer funktionen att ställa om datorn till fabriksny finnas kvar om jag tar bort backupen? Också, finns det någon bra guide till hur man tömmer och tar bort partitionen, och lägger den till resten av hårddisken? 273 gb jag gärna skulle vilja kunna använda...

Permalänk
Medlem

Snackar du om systemåterställningen som skapar en ny punkt varje dag som datorn är påslagen även om du inte gjort något?

Den går att stänga av helt. Start / höger klicka på dator / Egenskaper / system skydd.

Vill du inte stänga av den så kan man ta bort alla utom sista punkten.
Höger klicka på C: / egenskaper / diskrensning / fler alternativ

Nu antar jag att det INTE är en märkes dator du snackar om som har en till alldeles egen gömd recovery funktion/partiton.

Permalänk

Datorn är en MSI GE70 (laptop) och det är alltså en partition för säkerhetskopia som körs varje söndag. Inställningarna kring detta kan man förstås ändra på. Men det jag vill försäkra mig om är att det alltid kommer att återställa datorn till fabriksny trots att jag tar bort denna partition.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte hittat nåt inbyggt sätt i MSI verktyg och att ta bort den partitionen.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering
Testa att ta bort den via diskhanteraren eller genom att starta datorn från Windows CD/DVD/USB minnet och ta bort den.

Dock så har jag märkt att det med vissa märkesdatorer inte går att ta bort partitionen på dom sätten. Då får man testa med diverse program. Tex Killdisk som raderar hela hårddisken (även den halvan du redan installerat Win 7) eller andra program.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Snackar du om systemåterställningen som skapar en ny punkt varje dag som datorn är påslagen även om du inte gjort något?

Den går att stänga av helt. Start / höger klicka på dator / Egenskaper / system skydd.

Vill du inte stänga av den så kan man ta bort alla utom sista punkten.
Höger klicka på C: / egenskaper / diskrensning / fler alternativ

Nu antar jag att det INTE är en märkes dator du snackar om som har en till alldeles egen gömd recovery funktion/partiton.

Haha, tänkte skriva ett långt irriterat inlägg om hur det sistnämna ang. diskrensning gjorde något konstigt med min SSD men det var som tur var handhavande-fel och jag vill bara tacka dig för att du delade med dig av tipset!

(Vad som hände var att jag innan hade 59,9GB använt på min 120GB SSD och efter hade 62,7GB (visade sig att det var 59,9 resp. 62,7GB ledigt ))

EDIT: Gick förövrigt precis ifrån ~45GB till 62,7GB genom att följa "Free space on SSD-guider från google".