Permalänk
Medlem

Kondensator till hemma gjort nätagg?

Ska bygga ihop ett nätagg snart och det enda jag inte riktigt har klart för mig är vilken kondensator jag ska ha. Går man tillexempel in på elfa här
http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pics=&2012461
så finns det ju en massa olika sortes kondensatorer. Så vilken passar bäst till att driva ett 226W pelt?

Permalänk
Medlem

beror på hur du har tänkt att bygga det hela.. och hur stabil späning du vill ha.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Okey handen på hjärtat är det min farsa som ska fixa ihop agget och det ända han undra var vilken sort av dessa kondensatorer han ska använda... Ska han allså ha en Polyesterkondensatorer en Avstörningskondensatorer en Tantalkondensatorer osv osv eller?

Permalänk
El-nisse

Elektrolytkondensator hade jag andvänt iaf

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
Elektrolytkondensator hade jag andvänt iaf

håller med dig.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

jo, det är väll bara att klämma på en lagom överdimensionerad elektrolytkondensator och sedan kontrollera hur vacker utspänningen är i ett ocilloskop (varning för grov felstavning)

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
jo, det är väll bara att klämma på en lagom överdimensionerad elektrolytkondensator och sedan kontrollera hur vacker utspänningen är i ett ocilloskop (varning för grov felstavning)

Glöm inte att koppla på den belastningen som du ska ha också. så att du verkligen ser om Kondingen gör nån nytta eller om du behöver en större.
du kanske kan pröva med en konding på 470µF. med tanke på att ett pelletri element drar ganska mycket ström.

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Permalänk

fabban: tack för att du fyllde i att man ska ha belastning, det är oftast därför jag svär när jag simulerar och kommer sedan på mitt fatala misstag

Värt att tänka på är spänningsfallet över likriktarbryggan, och en peltier kommer orsaka ytterliggare spänningsfall om transformatorn är underdimensionerad.
Se till att skärma ordentligt och försök bli av med så mycket rippel som möjligt.
Ibland kan en torid göra underverk, detta är dock inte en allt för vacker lösning.

Halv OnTopic: nån som vet var man kan få tag i data för de transformatorer som Elfa säljer? Speciellt de från Toroid och Hahn.

[EDIT] Fel på namn, skyller på influensan

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Någon som har en ritning på ett agg??

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk

Håller på med ett stabiliserat ITX-aggregat, dock är jag långt ifrån klar. Det svävar en del mer eller mindra bra ritningar på nätet. Gör en sökning på forumet då detta varit uppe en hel del gången.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Halv OnTopic: nån som vet var man kan få tag i data för de transformatorer som Elfa säljer? Speciellt de från Toroid och Hahn.

borde inte elfa ha teknisk data för dom trafos som dom själva säljer?

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!