Permalänk
Medlem

Router blockerar spel etc

Hej, jag har precis köpt en ny router dit där jag bor och internet funkar jätte bra, förutom att jag tror routern blockerar vissa sidor och spel eftersom jag inte kan nå vissa internet sidor. Jag brukar spela League of legends och det går att logga in där men det tar runt 10 försök innan jag kommer in, och i diablo och starcraft kommer jag inte alls in. Jag kommer in på google men det kan ta ett bra tag innan den laddar klart, och det är förmodligen någonting som jag inte vet hur man fixar. Har en macbook på samma uppkoppling, och där funkar allting jag testat. Webbläsaren, alla hemsidor jag varit inne på, men inga online spel har jag testat.
Så, nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med detta, väldigt jobbigt när man inte kan nå vissa hemsidor och spel. Och juste, routerlogin.com där man loggar in för att konfiguera routern funkar IBLAND. Annars laddar den bara i en evighet och kommer aldrig in. Det jag måste göra som funkar ibland är att dra ut och sätta in ethernet kabeln, då kan det funka.
Tack i förväg.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är troligen din router som inte orkar med, helt enkelt. Jag vågar misstänka att det är en av de billigare modellerna. Under hög belastning, vilket inte behöver vara så högt idag med tanke på de anslutningshastigheter mot internet som gäller, så "dör" de lätt.

Se tråden [FAQ] Vilken router är det som gäller? i forumet för förslag på bättre modeller.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Lättare om du säger vilket märke routern har. Det kan vara en del faktorer som sätta på UPnP, DMZ, öppna speciella portar, öppna IPv6 o dyl.

Permalänk
Medlem

Nej nej nej! Min router är Netgear n600 som kan klara av upp mot 300 mbit /s det är absolut inte routern som inte klarar av det

Permalänk
Medlem

Gå in på nätverks- och delningscenter > ändra inställningar för nätverkskort, högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk", klicka på "Konfigurera" och klicka på fliken "Avancerat". Där i listan ska det stå "Hastighet & duplex. Klicka på den och se till att "Automatisk förhandling" är valt.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Skrivet av sebbe111:

Nej nej nej! Min router är Netgear n600 som kan klara av upp mot 300 mbit /s det är absolut inte routern som inte klarar av det

Då är det troligtvis en Netgear WNDR3700/3800, kolla några av mina tips ovan och kolla även senaste firmwaren till router.

Permalänk
Testpilot

Testa följande;

1. starta om routern(+ modem?) medan du har stationära avstängd, på det sättet resettar du eve. IP konflikter som kan ha uppstått(har haft det problemet hemma med tex. stationära, laptop och mobil som krockar).
2. Stäng av Windows FireWall, den är värdelös ändå eftersom du förmodligen har brandvägg i routern och ett antivirus program på datorn.
3. Port Forwarding; Öppna upp portarna för de nämnda spelen i routern - Här har du hur!
4. Byt internet kabel mellan datorn och routern, kan vara så att den har fått sig en smäll!

Edit: Kolla även proxy inställningar i den webbläsaren du använder och stäng av allt sådant (om du inte behöver det pga. någon anledning).

Hoppas detta hjälper, citera mig om detta funkat eller inte funkat så hittar jag tillbaka! ;>

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

300mbit i teorin i luften eller?
Det säger ingenting om hur stark processor den har och hur många öppna anslutningar den pallar före den säckar ihop.

En router med låg prestenda kan resultera i de fel du beskriver. Stäng av torrent-klienten och se ifall det blir bättre

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i det här med data uttryck osv, skulle vara hjälpsamt om du kunde förklara då jag inte har någon aning om vad jag ska göra

Permalänk
Hedersmedlem

Frågor att svara på för att kunna få hjälp

• Vad är det för router? Svarat: Netgear N600

• Vad har du för uppkoppling mot internet? Ned- och uppströmshastighet, ADSL/fiber/etc?

• Kör du eller någon annan i nätverket t ex en torrentklient som belastar linan? Om du inte riktigt vet, försök hitta något program som mäter hur mycket nätverkstrafik din dator genererar - skulle kunna vara frågan om en trojan el dyl också (inte mest sannolikt, men konstigare saker har hänt).

När linan belastas mycket av främst uppströmstrafik, och än mer främst om man har asymmetrisk hastighet som 8/1 Mbps eller liknande, så kan fenomen som du nämner uppstå. Just torrents skapar även många samtidiga anslutningar vilket får vissa routrar att gå på knäna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Frågor att svara på för att kunna få hjälp

• Vad är det för router? Svarat: Netgear N600

• Vad har du för uppkoppling mot internet? Ned- och uppströmshastighet, ADSL/fiber/etc?

• Kör du eller någon annan i nätverket t ex en torrentklient som belastar linan? Om du inte riktigt vet, försök hitta något program som mäter hur mycket nätverkstrafik din dator genererar - skulle kunna vara frågan om en trojan el dyl också (inte mest sannolikt, men konstigare saker har hänt).

När linan belastas mycket av främst uppströmstrafik, och än mer främst om man har asymmetrisk hastighet som 8/1 Mbps eller liknande, så kan fenomen som du nämner uppstå. Just torrents skapar även många samtidiga anslutningar vilket får vissa routrar att gå på knäna.

Vi har ju 100 mbit ned och ungefär 80 mbit upp fiber.
En torrentklient, har ingen aning men förmodligen inte, menar du något som laddar upp till t.ex piratebay?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbe111:

Vi har ju 100 mbit ned och ungefär 80 mbit upp fiber.
En torrentklient, har ingen aning men förmodligen inte, menar du något som laddar upp till t.ex piratebay?

Exempelvis, ja.

Testa tidigare nämnda förslag om firmware och dylikt. Det låter väldigt mycket som att det är routern som inte riktigt orkar med.

Ansluter du med kabel från alla datorer eller är det vissa som kör trådlöst? Funkar det bättre/sämre för de trådlösa klienterna? Det brukar gå lite långsammare för dem, så om det funkar bra då pekar det än mer på att routern inte "orkar med" maxhastigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Exempelvis, ja.

Testa tidigare nämnda förslag om firmware och dylikt. Det låter väldigt mycket som att det är routern som inte riktigt orkar med.

Ansluter du med kabel från alla datorer eller är det vissa som kör trådlöst? Funkar det bättre/sämre för de trådlösa klienterna? Det brukar gå lite långsammare för dem, så om det funkar bra då pekar det än mer på att routern inte "orkar med" maxhastigheten.

Till att börja med så är routern splitter ny, inköpt för ungefär 2 -3 veckor sedan.
Jag har mätt på bredbandskollen.se och fått ungefär 94 upp på den stationära och ungefär 90 upp på laptopen. Har ju både laddat ner på stationära och laptopen och det gick ju snabbare på stationära.
Vi har 2 laptops och 1 xbox som går genom wireless och sedan min stationära och mitt ps3 genom wired. Notera att bara min stationära är igång när jag försökt komma in i spel och websidor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Då är det troligtvis en Netgear WNDR3700/3800, kolla några av mina tips ovan och kolla även senaste firmwaren till router.

Skulle du kunna förklara hur jag gör det där med, fan jag vet inte ens vad dem heter, men dem där uttrycken du skrev ovan, hur jag exakt ska göra?

Permalänk
Medlem

http://www.netgear.se/home/products/wirelessrouters/high-perf... Det är alltså den routern jag har, ni kan ju gå in och kika och kolla om den håller måttet så att säga.

Permalänk

Låter ju som om routern inte är inställd på att använda uPnP, logga in i routern (står i manualen om hur du gör)
klicka på fliken Advanced/Avancerad, (ja sedan kommer jag inte ihåg under vilken flik som uPnP ligger det får du leta reda på själv) klicka i rutan brevid uPnP så den blir Enable/Aktiv sedan klickar du på Apply/Utför så kommer routern starta om.

Permalänk
Skrivet av sebbe111:

Skulle du kunna förklara hur jag gör det där med, fan jag vet inte ens vad dem heter, men dem där uttrycken du skrev ovan, hur jag exakt ska göra?

Logga in på routern och gå till Router Uppgrade för att se om du har senaste firmware. Sen går du ner i menyn till UPnP och ser till att den är på.

Har du problem med att logga in på routerlogin.net så skriv 192.168.1.1 istället och logga in.
Om ditt spel behöver ha specifika portar öppna så kolla in denna guide. http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgea...

Permalänk
Medlem

Om det fungerar från den bärbara men inte från den stationära bör väl felet ligga på den stationära datorn? Att routern inte ska orka med att ladda några websidor från en dator kopplad med kabel låter ju inte troligt.

Prova att ansluta macbooken med samma sladd som du har till den stationära för att utesluta fel på sladden.

Har du kontrollerat detta på din stationära:

Citat:

Gå in på nätverks- och delningscenter > ändra inställningar för nätverkskort, högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk", klicka på "Konfigurera" och klicka på fliken "Avancerat". Där i listan ska det stå "Hastighet & duplex. Klicka på den och se till att "Automatisk förhandling" är valt.

Visa signatur

OSX och Linux är mina favoriter.
Appleprodukter är mitt förstaval.

Twitter: @SimonArledal
http://simonarledal.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonox:

Om det fungerar från den bärbara men inte från den stationära bör väl felet ligga på den stationära datorn? Att routern inte ska orka med att ladda några websidor från en dator kopplad med kabel låter ju inte troligt.

Prova att ansluta macbooken med samma sladd som du har till den stationära för att utesluta fel på sladden.

Har du kontrollerat detta på din stationära:

EDIT: Det kan vara något med QoS i routern.

Visa signatur

OSX och Linux är mina favoriter.
Appleprodukter är mitt förstaval.

Twitter: @SimonArledal
http://simonarledal.com

Permalänk
Skrivet av simonox:

EDIT: Det kan vara något med QoS i routern.

Den brukar väl vara avstängd som standard har jag för mig.

Jag tror felet ligger i UPnP som påverkar Windows mer en i OS X.

Permalänk
Medlem

Har nu kollat och uPnP är på. Dessutom har jag bytt internet sladd till macbooken och det funkade utmärkt. Alltså det måste vara något med stationära datorn misstänker jag, någon som har något råd?

Permalänk
Skrivet av sebbe111:

Har nu kollat och uPnP är på. Dessutom har jag bytt internet sladd till macbooken och det funkade utmärkt. Alltså det måste vara något med stationära datorn misstänker jag, någon som har något råd?

Har du kollat så ingen brandvägg eller antivirus blockerar i den stationära datorn ? Testa isåfall och stäng av dom tillfälligt för att se om det är felet, stäng av både windows egna brandvägg och externt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har du kollat så ingen brandvägg eller antivirus blockerar i den stationära datorn ? Testa isåfall och stäng av dom tillfälligt för att se om det är felet, stäng av både windows egna brandvägg och externt program.

Stängde av Windows firewall och sedan antivirus och andra funktion i AVG, funkade dock inte att gå in på sidan jag sökte. Brukar kolla battle.net och Apple.com men ingen funkade. Har också kollat det där med internet kortet och startat om routern, kollat internet sladd osv.

Permalänk
Medlem

Strömsparläge för nätverkskort ska vara av.
Hard Reset på routern, antar du kör default.
Kan du nå routerlogin.com i annan webbläsare?
Kan du pinga din default gateway, 8.8.8.8 och google.com?
Mjukvarubrandvägg/antivirus som blockerar?
Testa ändra DNS till 8.8.8.8
Avinstallera insticksmoduler till webbläsaren
Testat att köra statisk ip?
Testat Reset Internet Explorer Settings (om du nu kör det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecece:

Pröva avinstallera/installera insticksmoduler

Jag kan inte nå routerlogin någonstans.
Dem andra punkterna förstår jag inte riktigt, jag är ingen high tech på nätverksfraser, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe111:

Ok, vad heter din router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecece:

Ok, vad heter din router?

Netgear n600 eller WNDR 3700

Permalänk
Skrivet av cecece:

Avinstallera insticksmoduler till webbläsaren
Testat att köra statisk ip?
Testat Reset Internet Explorer Settings (om du nu kör det)?

vrf kör man internet explorer om man har en mac?:P känns mer som en safari användare!:P

EDIT: jag läste inte riktigt, srry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invalid28:

vrf kör man internet explorer om man har en mac?:P känns mer som en safari användare!:P

Jag har aldrig kört internet explorer på mac! Jag kör med safari!!

Permalänk
Skrivet av sebbe111:

Jag har aldrig kört internet explorer på mac! Jag kör med safari!!

är lite på lyset, ska nog inte svara på trådar då!:P

Editerade inlägget innan. skippa de jag skrev!