Surf/bildbehandlings PC till frugan

Permalänk

Surf/bildbehandlings PC till frugan

Hej Sweclockare,

Jag planerar att inom snar framtid bygga en dator till min fru.
Utöver "vanlig" användning (dvs, ordbehandling, internetsurf, youtube osv) så använder hon gärna Adobes bildbehandlingssvit, illustrator, photoshop osv.

Datorn ska vara relativt kraftfull men samtidigt också tyst! Hennes nuvarande dator, en laptop, är olidligt högljudd och vad hjälper det att min dator inte hörs något när oljuden från hennes burk förstör friden.

Jag har plockat ihop en dator som passar budgeten på ca 5000 :- enligt nedan :

Låda: Fractal Design R4
Moderkort: Gigabyte P67A-D3-B3
Processor: Core i3 3240 3,4Ghz socket 1155
Kylare : Cooler Master TX3 EVO
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Green
Grafik: Gigabyte GeForce G210 1024MB Low Profile (* eller kanske den inbyggda gpu'n på processorn räcker?)
Nätagg: be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze

Är det något/några komponenter som bör justeras/bytas ut?

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Hej Sweclockare,

Jag planerar att inom snar framtid bygga en dator till min fru.
Utöver "vanlig" användning (dvs, ordbehandling, internetsurf, youtube osv) så använder hon gärna Adobes bildbehandlingssvit, illustrator, photoshop osv.

Datorn ska vara relativt kraftfull men samtidigt också tyst! Hennes nuvarande dator, en laptop, är olidligt högljudd och vad hjälper det att min dator inte hörs något när oljuden från hennes burk förstör friden.

Jag har plockat ihop en dator som passar budgeten på ca 5000 :- enligt nedan :

Låda: Fractal Design R4
Moderkort: Gigabyte P67A-D3-B3
Processor: Core i3 3240 3,4Ghz socket 1155
Kylare : Cooler Master TX3 EVO
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Green
Grafik: Gigabyte GeForce G210 1024MB Low Profile (* eller kanske den inbyggda gpu'n på processorn räcker?)
Nätagg: be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze

Är det något/några komponenter som bör justeras/bytas ut?

Tack på förhand,

Med tanke på att photoshop och liknande ska användas och att den inte ska användas för spel; borde man inte ha en 6/8-kärnig processor? En Bulldozer eller Phenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Med tanke på att photoshop och liknande ska användas och att den inte ska användas för spel; borde man inte ha en 6/8-kärnig processor? En Bulldozer eller Phenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också funderat lite på det där, men jag ska även tillägga att hon använder Photoshop + Illustrator på en ~3 år gammal laptop och hon tycker att det "fungerar ok" även om väntetiderna måste vara rätt långa. Hon är inte heller van vid "monsterburkar".

Med fyrkärniga processorer så verkar TDP springa upp till 130 C och jag har satt en försiktig gräns vid 65 TDP som optimalt vad gäller balansen processorns prestanda och tysthet och då som blir lagom varm.