Nytt datorbygge, klarar jag mig på ett 450w nätagg?

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge, klarar jag mig på ett 450w nätagg?

Tjena,

Har köpt följande delar och sitter på jobbet, jag hoppas på att slippa åka och köpa ett nytt nätagg men risken är ju stor att jag ändå behöver göra det.

Prylarna jag har köpt är:

ASUS P8Z77-V LX
Intel Core i7-3770K
Creative SoundBlaster X-fi Titanium HD
G.Skill RipjawsZ 32GB DDR3 PC-14900 1866MHz (F3-14900CL10Q-32GBZL) (4x8GB)
Gigabyte GeForce GTX 660 Ti 2GB Windforce (GV-N66TWF2-2GD)
Kingston 120GB HyperX SSD SATA3 2.5" (SH100S3/120G)

Jag har redan nätagg och chassi sedan tidigare, nu är frågan, klarar jag mig på mitt gamla 450w? Har även ett 500w som är nyare i min server som troligtvis skulle funka bra med 450w om jag nu måste plocka ut det, vad tror ni?

Läste något om att 660ti drar mindre ström än mitt gamla 8800gt kort så det låter ju bra, jag har inte mkt övrigt junk i datorn, har en filserver där jag håller alla filer etc, kommer bara ha ssd i datorn.

Permalänk
Medlem

Inga problem gubben.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är TOTALT meningslöst att bara babbla antal watt hit och ditt.
Vad är det för nätagg och hur gammal är dem?

Det finns BRA 400W agg som är starkare/klarar av mer än ett DÅLIGT 650W agg.
Det finns BRA 550W agg som är lika starka/klarar lika mycket som ett DÅLIGT 1000W agg.
osv

Om ditt agg är av budget eller dålig kvalite som kanske även är jättegammal så är det ren självmord att köra ett sånt med nått av de bättre grafikkortet oavsett antal watt.

Siffrorna i grafikkort testerna som Mansion visade gäller alltid om man har ett nätagg av BRA kvalite och bruka i de flesta fall gälla hela testdatorn.

Permalänk
Medlem

450w är ett Corsair inköpt förra året tror jag, 500W är nått annat "Gaming Edition" minns inte köpt detta året, inget av dom är "super budget" men inte heller hög kvalitet.

EDIT: hittade vad det andra som sitter i min server är: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134982-ocz_powersuppl...

Permalänk
Medlem

Ditt Corsair 450W är av bra kvalite. Frågan är bara om den har strömkontakterna som grafikkortet behöver.

Ditt OCZ agg har jag ingen koll på hur bra kvalite de bruka vara.

Edit:
Ditt Corsair har inte strömkontakterna grafikkortet behöver. Annars hade den varit ok.

Jag tror att:
660 behöver 2 st 6 pin.
Corsair agget har bara 1 st 6 pin.
8 pin kontakten som agget här är till moderkortet (vissa ny modeller). Dåliga saker händer om man försöker sätta tvinga in den 8 pin på ett grafikkort.

Edit 2:
OCZ agg verka åtminstone ha strömkablarna som grafikkortet behöver men jag vet som sagt inte hur bra kvalite OCZ agg är.
1 st 6pin
1 st 6+2 pin = 8 pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ditt Corsair 450W är av bra kvalite. Frågan är bara om den har strömkontakterna som grafikkortet behöver.

Ditt OCZ agg har jag ingen koll på hur bra kvalite de bruka vara.

Edit:
Ditt Corsair har inte strömkontakterna grafikkortet behöver. Annars hade den varit ok.

Jag tror att:
660 behöver 2 st 6 pin.
Corsair agget har bara 1 st 6 pin.
8 pin kontakten som agget här är till moderkortet (vissa ny modeller). Dåliga saker händer om man försöker sätta tvinga in den 8 pin på ett grafikkort.

Edit 2:
OCZ agg verka åtminstone ha strömkablarna som grafikkortet behöver men jag vet som sagt inte hur bra kvalite OCZ agg är.
1 st 6pin
1 st 6+2 pin = 8 pin

Tack för hjälpen, får se när jag kommer hem hur det ser ut, i värsta fall får jag väll skruva isär servern plocka där, ville helst slippa det men vill inte heller ha massa PSU'n liggandes "på lager"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Tack för hjälpen, får se när jag kommer hem hur det ser ut, i värsta fall får jag väll skruva isär servern plocka där, ville helst slippa det men vill inte heller ha massa PSU'n liggandes "på lager"

Ja tror visst det är ett gigabyte kort brukar dom skicka med 6pin till molex som burkar fungera prima! Hade det till mina gamla 460s!

Visa signatur

||Chassi - Corsair Obsidian 650D ||Motherboard - Asus P7P55D Deluxe ||PSU Corsair TX650v2
||Grafikkort Gigabyte GTX460oc SLI ||Corsair 16GB DDR3 XMS3 1333MHZ ||Steelseries Sibira V1
||Prosessor Intel I5 760 3.8GHZ + Transformer 4 ||Corsair Force 60gb ||Logitech G11

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ditt Corsair 450W är av bra kvalite. Frågan är bara om den har strömkontakterna som grafikkortet behöver.

Ditt OCZ agg har jag ingen koll på hur bra kvalite de bruka vara.

Edit:
Ditt Corsair har inte strömkontakterna grafikkortet behöver. Annars hade den varit ok.

Jag tror att:
660 behöver 2 st 6 pin.
Corsair agget har bara 1 st 6 pin.
8 pin kontakten som agget här är till moderkortet (vissa ny modeller). Dåliga saker händer om man försöker sätta tvinga in den 8 pin på ett grafikkort.

Edit 2:
OCZ agg verka åtminstone ha strömkablarna som grafikkortet behöver men jag vet som sagt inte hur bra kvalite OCZ agg är.
1 st 6pin
1 st 6+2 pin = 8 pin

Du vet även att vissa grafikkort får med en 6pin - molex adapter? Annars går det att köpa också.

edit: Det specifika grafikkortet i det här fallet har två molex till 6-pins adaptrar med i paketet.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ditt Corsair 450W är av bra kvalite. Frågan är bara om den har strömkontakterna som grafikkortet behöver.

Ditt OCZ agg har jag ingen koll på hur bra kvalite de bruka vara.

Edit:
Ditt Corsair har inte strömkontakterna grafikkortet behöver. Annars hade den varit ok.

Jag tror att:
660 behöver 2 st 6 pin.
Corsair agget har bara 1 st 6 pin.
8 pin kontakten som agget här är till moderkortet (vissa ny modeller). Dåliga saker händer om man försöker sätta tvinga in den 8 pin på ett grafikkort.

Edit 2:
OCZ agg verka åtminstone ha strömkablarna som grafikkortet behöver men jag vet som sagt inte hur bra kvalite OCZ agg är.
1 st 6pin
1 st 6+2 pin = 8 pin

Hade ett sånt OCZ agg i mitt förr förra bygge! bra grejer faktiskt

Byggt av Sirtec, mitt var f.ö tyst och levererade stabil ström både i idle och under stress test!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ditt Corsair 450W är av bra kvalite. Frågan är bara om den har strömkontakterna som grafikkortet behöver.

Ditt OCZ agg har jag ingen koll på hur bra kvalite de bruka vara.

Edit:
Ditt Corsair har inte strömkontakterna grafikkortet behöver. Annars hade den varit ok.

Jag tror att:
660 behöver 2 st 6 pin.
Corsair agget har bara 1 st 6 pin.
8 pin kontakten som agget här är till moderkortet (vissa ny modeller). Dåliga saker händer om man försöker sätta tvinga in den 8 pin på ett grafikkort.

Edit 2:
OCZ agg verka åtminstone ha strömkablarna som grafikkortet behöver men jag vet som sagt inte hur bra kvalite OCZ agg är.
1 st 6pin
1 st 6+2 pin = 8 pin

660 behöver 1st 6pin så det är lugnt.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mansion:

660 behöver 1st 6pin så det är lugnt.

Jo, men det var Ti modellen TS köpte så

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

660 behöver 1st 6pin så det är lugnt.

Och TS har köpt ett 660ti så det är inte ens relevant. Och den kräver 2 6pin.

edit: fan vad jag är efter idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbsen5:

Ja tror visst det är ett gigabyte kort brukar dom skicka med 6pin till molex som burkar fungera prima! Hade det till mina gamla 460s!

Hoppsan, glömde bort att man kunde göra så.

Glöm inte att strömadapter måste kopplas till 2 separata strömkablar. Anledningen är att varje kabel bara kan leverera en viss mängd ström trots att varje kabel har flera strömkontakter.

Permalänk
Medlem

Okej har byggt ihop datorn och installerat lite, tänkte börja kolla på att köra turbo läget, dock vill inte datorn posta rätt ofta, verkar som den har tungt att "dra igång" grafikkortet vid post, men när det väl snurrar verkar det funka bra.

Är detta relaterat till mitt svaga nätagg eller kan det vara ett annat problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

Okej har byggt ihop datorn och installerat lite, tänkte börja kolla på att köra turbo läget, dock vill inte datorn posta rätt ofta, verkar som den har tungt att "dra igång" grafikkortet vid post, men när det väl snurrar verkar det funka bra.

Är detta relaterat till mitt svaga nätagg eller kan det vara ett annat problem?

Hur beter den sig då? Ominstallerat hela windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag bytte PSUn igår mot serverns och nu funkar det klockrent, det var alltså lite för klent för att orka med ändå.