Någon som har erfarenhet av läderskor?

Permalänk

Någon som har erfarenhet av läderskor?

Hej!

Jag har hitintills bara använt syntetmaterial till mina vardagliga utomhus skor men så råkade jag trilla in på Timberlandbutiken och såg ett par snygga läderskor. Trots att de inte alls var lika sköna som mina klassiska Salomon 100% plast och dessutom 60% dyrare så köpte jag dem. (Säljaren höll på och snacka om hur eco de var som använder gummi från gamla bildäck trots att läderprodukter är sprängfyllda med miljögifter lol). Vid kassan lägger hon till att de måste smörjas om varje månad vilket efter min misstänksamma min ändrades till varannan månad. Ain't nobody got time for that, eller? Vad händer om man inte smörjer in sina skor? Tar de skada snabbt då och hur ofta måste man byta ut läderskor? Har nämligen sju dagars öppetköp så borde jag lämna tillbaks dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Hej!

Jag har hitintills bara använt syntetmaterial till mina vardagliga utomhus skor men så råkade jag trilla in på Timberlandbutiken och såg ett par snygga läderskor. Trots att de inte alls var lika sköna som mina klassiska Salomon 100% plast och dessutom 60% dyrare så köpte jag dem. (Säljaren höll på och snacka om hur eco de var som använder gummi från gamla bildäck trots att läderprodukter är sprängfyllda med miljögifter lol). Vid kassan lägger hon till att de måste smörjas om varje månad vilket efter min misstänksamma min ändrades till varannan månad. Ain't nobody got time for that, eller? Vad händer om man inte smörjer in sina skor? Tar de skada snabbt då och hur ofta måste man byta ut läderskor? Har nämligen sju dagars öppetköp så borde jag lämna tillbaks dem?

Olika tillverkare har olika rekommendationer jag smörjer in mina skor varje 3/6 månader, jak läder extra starka skor det är bara att fråga expediten, om hon kan sina skor, resten handlar om trivsel/lathet om du trivs med skorna och om du vill underhålla dom månad efter månad.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Vårdar du dina läderskor håller de hur länge som helst. Vårdar du dem inte spricker de efter en säsong.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Allmäna råd för den som inte haft läderskor tidigare:

* Borsta skon efter varje användning för att få bort skit och damm som kan skada lädret, förslagsvis med svinborst. Sömmarna görs med fördel rent av en plastborste, typ en tandborste.

* Putsa skon med skokräm, en gång i veckan eller mer, poleras ner med en trasa. Se till att komma åt sömmarna!

* Använd alltid skoblock och skohorn för att bevara passform och plös.

* Ha inte samma sko på jämt utan ge insidan en chans att torka, annars riskerar du att skon börjar ruttna. Oavsett hur bra du är på att sköta utsidan kommer din sko gå sönder om du inte tar hand om insidan. Helst ska läderskor vila ett dygn om du haft på dem en hel dag. Låt skorna torka om de är fuktiga, men definitivt inte i ett torkskåp eller vid ett element för då torkar du ut lädret snabbt.

* Vid säsongens slut, torka bort gammal skoputs med spritrengöring (vattenbaserad) eller sadeltvål. Använder du det förstnämnda behöver du infetta skorna igen. Typ all skoputs innehåller fett, så du behöver bara ominfetta vid säsongens slut.

Gör du som står ovan håller dina skor i åratal. Verkar det omständigt så tycker jag inte att du ska använda läderskor utan hålla dig till syntetmaterial. Läder kräver omsorg för att hålla och vara fina.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Jag kan verkligen inte se mig själv pyssla om mina skor en mörk söndagskväll och tänka: fan vad kul det här är. Det blir nog så att jag lämnar tillbaks dem. Baserat på er inlägg verkar det som om de är allvarliga när de säger varannan månad. Tack för att ni bidrog. Jag hade nog kunnat leva med att de slets ner snabbt om de kostat <1100kr men inte för det här priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre än ett par redigt välvårdade och ingångna läderskor..

Har ett par "fin-skor" (inte Finskor) som jag haft i ca 6år, det är inga skor längre, det är en förlängning av min kropp!

Dock har jag slarvat med underhållet så de börjar se lite risiga ut, men får väl ge dem en omgång, har inte smörjt o fixat med dem varje år direkt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte se mig själv pyssla om mina skor en mörk söndagskväll och tänka: fan vad kul det här är. Det blir nog så att jag lämnar tillbaks dem. Baserat på er inlägg verkar det som om de är allvarliga när de säger varannan månad. Tack för att ni bidrog. Jag hade nog kunnat leva med att de slets ner snabbt om de kostat <1100kr men inte för det här priset.

Det tar som mest fem minuter att vårda skorna, men orkar man inte med det, ja, då gör du rätt i att lämna tillbaka dem så slipper du kasta pengar i sjön

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att skinnskor håller hyffsat även om man inte tar hand om dem jättenoga. Trots slitage är det oändligt mycket snyggare än traditionellt "funktionella" kängor/skor.

Det man ska akta sig för är mocka. Det är en bitch i väta.

Permalänk
Inaktiv

Måste ha haft enorm tur med mina kängor eller så var det bättre kvalité förr i tiden. Köpte ett par Björn Borg-kängor för över 20 år sedan, läder (och någon mocka-tjosan på överdelen). Smorde in dem några gånger de första åren men tröttnade och har endast borstat dem då och då sedan dess. Visst är lädret slitet men inte alls så farligt mycket, inga sprickor eller dylikt och ingen dålig lukt invändigt. Har använt dem mer eller mindre dagligen varje vinter (sen höst till sen vår).

Lite söm har gått sönder och i vintras lossnade sulan under hälen (lite lim bara så...). Över 20 år med samma vinter-pjucks? Hmm, ja faktiskt, varför köpa nytt när det man har passar och känns bra :).

Permalänk

Slutade med att jag behöll skorna. Det var lättare sagt en gjort att hitta några syntet skor i dagens samhälle. Gick in till Ecco och såg några som jag kunde svurit på var i plast med det visade sig också vara läder. Såg dock ett par mycket snarlika skor från Dinsko eller vad de heter. Kostade endast 900kr men behåller som sagt mina ursprungliga

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men det tar totalt sett kortare tid att hålla skorna i trim under deras livslängd än det tar att köpa nya skor för samma tidsperiod.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mina FD arbetsskor putsades varje dag.

Slitstyrkan sitter i glansen!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

När man t.ex. gör lumpen är skoputs obligatorisk - varje mörk kväll.
Skinnskor "slits" inte fortare än syntet, skillnaden är isf att du INTE kan hjälpa
dina syntetskor att leva längre (väldigt länge) så som du kan med skinnpjuck ..

Permalänk

Har en massa skinnskor, grymt sköna, håller länge och med lite arbete så blir dem som nya. Smörjer dem en gång per kvartal och det går på någon minut.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Hammar:

När man t.ex. gör lumpen är skoputs obligatorisk - varje mörk kväll.

Hade blivit utslängd dag två lol.

Permalänk
Medlem

Hade blivit utslängd dag två lol.

Ja, det är ju bara skit med ungdomen idag :).

Skämt åsido är det t.o.m. så att man sitter eldvakt i skift i ett infanteritält,
hela natten; då putsar man ALLA kängor i tältet för att inte somna under sin vakt.

Permalänk
Medlem

Det tar en minut att smörja skorna. De håller längre. No-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det tar som mest fem minuter att vårda skorna, men orkar man inte med det, ja, då gör du rätt i att lämna tillbaka dem så slipper du kasta pengar i sjön

Skrivet av fesoj:

Det tar en minut att smörja skorna. De håller längre. No-brainer.

Det här är ju dock rätt ordentliga överdrifter. Ser man till att göra det ordentligt genom att först rengöra grundligt och faktiskt arbeta in skokrämen eller vad man nu har, så är en halvtimme närmare sanningen. Fast om man gör det här någon eller några gånger per år är det fortfarande ingen tid att tala om. Vintertid, och om man använder skorna mycket i saltslask, så kan det självklart krävas lite extra. Om man nu vill bibehålla så gott skick som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Vårdar du dina läderskor håller de hur länge som helst. Vårdar du dem inte spricker de efter en säsong.

Skrivet av Valiumballong:

Allmäna råd för den som inte haft läderskor tidigare:

* Borsta skon efter varje användning för att få bort skit och damm som kan skada lädret, förslagsvis med svinborst. Sömmarna görs med fördel rent av en plastborste, typ en tandborste.

* Putsa skon med skokräm, en gång i veckan eller mer, poleras ner med en trasa. Se till att komma åt sömmarna!

* Använd alltid skoblock och skohorn för att bevara passform och plös.

* Ha inte samma sko på jämt utan ge insidan en chans att torka, annars riskerar du att skon börjar ruttna. Oavsett hur bra du är på att sköta utsidan kommer din sko gå sönder om du inte tar hand om insidan. Helst ska läderskor vila ett dygn om du haft på dem en hel dag. Låt skorna torka om de är fuktiga, men definitivt inte i ett torkskåp eller vid ett element för då torkar du ut lädret snabbt.

* Vid säsongens slut, torka bort gammal skoputs med spritrengöring (vattenbaserad) eller sadeltvål. Använder du det förstnämnda behöver du infetta skorna igen. Typ all skoputs innehåller fett, så du behöver bara ominfetta vid säsongens slut.

Gör du som står ovan håller dina skor i åratal. Verkar det omständigt så tycker jag inte att du ska använda läderskor utan hålla dig till syntetmaterial. Läder kräver omsorg för att hålla och vara fina.

Trams... Haft samma läderkängor i fem år, tusentals promenader i regn, snö och lera, och har aldrig putsat/smort/spritat/tvålat eller ens rengjort mer än vid extremfall, innersula och snören bytta vid behov bara. De är varken spruckna eller särskilt slitna för sin ålder, tror nog att terrängsulan kommer slitas såpass att skruvarna lossnar innan slitaget blir såpass hårt att man ens ser det tydligt från ögonhöjd, eller märker av minskad funktionalitet. Skorna kostade runt 1000:-, vad kostar fem årsförbrukningar av allt putsmedel och sadeltvål och svampar och det ena och det andra som "behövs"? Gissar på att jag hade kunnat köpa ett nytt par varje år för samma pengar och sparat såväl pengar som tid, om jag hade behövt det. Pengar i sjön sa du...

Men hade jag velat hålla dem kliniskt rena och tvångsmässigt blankputsade varje dag så hade det väl varit mer aktuellt. Beror väl mycket på vad för skor det handlar om också och vad man använder dem till. "Läderskor" kan ju vara allt från låga delikata designer-finskor att ha till kostym på formella tillställningar, till militärkängor för mer "riktigt bruk" i hårt väder. Men den senare sorten kräver i min erfarenhet inte alls någon omsorg för annat än marginella estetiska fördelar och en ekonomiskt oförsvarbar ökad livslängd genom massa krämer och rengöring. Men each to his own, gillar man finputs och minutös skötsel så Trådstartaren verkade dock inte vara en sådan person...

Permalänk
Medlem

Inne på 5e året med mina Tiger finskor. Dom har fått stå ut med en helvetes massa saker.
Ser ut som nya fortfarande, dock har jag skött om dom ordentligt.
Fast dom kostade ju över 3000kr så man vill ju att skiten ska hålla

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Det som bäst sammanfattade ditt inlägg.
Ja du, vad kan det kosta med skovårdsprodukter? 2-300 och då får du bra saker som du dessutom kan använda till annat också, tex smörjmedel för läderackor, bälten, andra skor etc.
Jag har lagt den summan, men då har jag skött om skinnställ till MCn, handskarna, skorna tre par skinnskor och ett par handskar. Totala kostnaden på sakerna som jag investerat dessa 300 kronorna på hamnar på ca 25 000. Lätt värt det när det innebär att jag kan ha sakerna i flera år.

Räcker att man gör rent skorna när de skitas ner och gör rent dem ordentligt ett par gånger per år. Gör man det bra så går det lättare gångerna efter. Skinn ska åldras och nötas och slitas för att passa helt perfekt, det är inte samma sak som att låta dem förfalla.

Vård av läder, skinn och mockaprodukter är inte ett måste, vill man dock ha kvar sina saker i fint skick länge så ska man ta hand om dem, precis som allt annat. Tänker du likadant när det gäller yllekläder, kostymer etc? Bara köra skiten i tvättmaskinen med allt annat eller använder du dig av andra metoder jämfört med när du tvättar kalsonger och strumpor? Varför skulle det vara skillnad på skorna helt plötsligt?

Vad beträffar finskor och riktiga bruskängor så skulle jag vilja se dig använda militärkängona i fält utan att göra rent dem regelbundet. Handlar inte om pedantiskt skötsel ute i fält, utan att få bort smuts, vatten, salt (från dina fötter som svettas) etc och lägga på ett lager med fett för att få dem något mer vattenmotståndiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det som bäst sammanfattade ditt inlägg.
Ja du, vad kan det kosta med skovårdsprodukter? 2-300 och då får du bra saker som du dessutom kan använda till annat också, tex smörjmedel för läderackor, bälten, andra skor etc.
Jag har lagt den summan, men då har jag skött om skinnställ till MCn, handskarna, skorna tre par skinnskor och ett par handskar. Totala kostnaden på sakerna som jag investerat dessa 300 kronorna på hamnar på ca 25 000. Lätt värt det när det innebär att jag kan ha sakerna i flera år.

Räcker att man gör rent skorna när de skitas ner och gör rent dem ordentligt ett par gånger per år. Gör man det bra så går det lättare gångerna efter. Skinn ska åldras och nötas och slitas för att passa helt perfekt, det är inte samma sak som att låta dem förfalla.

Vård av läder, skinn och mockaprodukter är inte ett måste, vill man dock ha kvar sina saker i fint skick länge så ska man ta hand om dem, precis som allt annat. Tänker du likadant när det gäller yllekläder, kostymer etc? Bara köra skiten i tvättmaskinen med allt annat eller använder du dig av andra metoder jämfört med när du tvättar kalsonger och strumpor? Varför skulle det vara skillnad på skorna helt plötsligt?

Vad beträffar finskor och riktiga bruskängor så skulle jag vilja se dig använda militärkängona i fält utan att göra rent dem regelbundet. Handlar inte om pedantiskt skötsel ute i fält, utan att få bort smuts, vatten, salt (från dina fötter som svettas) etc och lägga på ett lager med fett för att få dem något mer vattenmotståndiga.

Hahaha, vaknat på fel sida? Jag skrev ju att det beror på och att mina 1000kr-kängor inte gått sönder eller "förfallit" trots att jag aldrig borstat med tandborste eller putsat minst en gång i veckan eller sadeltvålat osv. Förstår inte riktigt vad dina MC-ställ och jackor och handskar och skärp för 25.000:- har med saken att göra, och: "Beror väl mycket på vad för skor det handlar om också" "Men each to his own, gillar man finputs och minutös skötsel så Trådstartaren verkade dock inte vara en sådan person...". Yllekläder och kostymer och "ute i fält"? Köra kängor i tvättmaskinen? Ta några djupa andetag, läs om tråden och fundera på vad den handlar om mr. läderführer. Du får väl sitta och putsa skinn dagarna långa bäst fan du vill, mina oputsade billiga utomhusskor är fortfarande sen fem år tillbaka hela och täta och tjänar sitt syfte vilket är att gå i. Förstår att du gillar ditt läder men du behöver väl inte bli så upprörd, känsligt ämne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Hahaha, vaknat på fel sida? Jag skrev ju att det beror på och att mina 1000kr-kängor inte gått sönder eller "förfallit" trots att jag aldrig borstat med tandborste eller putsat minst en gång i veckan eller sadeltvålat osv. Förstår inte riktigt vad dina MC-ställ och jackor och handskar och skärp för 25.000:- har med saken att göra, och: "Beror väl mycket på vad för skor det handlar om också" "Men each to his own, gillar man finputs och minutös skötsel så Trådstartaren verkade dock inte vara en sådan person...". Yllekläder och kostymer och "ute i fält"? Köra kängor i tvättmaskinen? Ta några djupa andetag, läs om tråden och fundera på vad den handlar om mr. läderführer. Du får väl sitta och putsa skinn dagarna långa bäst fan du vill, mina oputsade billiga utomhusskor är fortfarande sen fem år tillbaka hela och täta och tjänar sitt syfte vilket är att gå i. Förstår att du gillar ditt läder men du behöver väl inte bli så upprörd, känsligt ämne?

Kan ha varit aningen grinig, men bara aningen

Läser du mitt inlägg så finns allt att utläsa där, inte så svårt att förstå varför jag drog upp andra skinnprodukter när vi pratar om lädervård och hur dyrt det ska vara med produkterna man rengör med.
Ylle o kostymer för att exemplifiera att det finns gott om andra saker som man ägnar speciell omvårdnad för.