Kommer Windows 7 sakta ner datorn?

Permalänk

Kommer Windows 7 sakta ner datorn?

Tja!

En kompis sitter just nu på en stationär med Windows Vista, kommer den fungera sämre (långsammare osv) om man installerar Windows 7 på den? (Om det skulle vara mer krävande eller så).
Han har 2gb RAM.

Permalänk
Medlem

Nej, Windows 7 är mindre resurskrävande och bör fungera bättre.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Nej, Windows 7 är mindre resurskrävande och bör fungera bättre.

Ska han installera 32- eller 64-bit?

Permalänk
Hedersmedlem

7 är bättre, tycker t o m det fungerar smidigare än XP även på hyfsat gamla datorer. Dock bör du använda 32bit pga 2GB är lite och 64bit drar mer minne för drivrutiner och program. Det är iaf min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

64-bit för då kan han få ut mer minne om han överskrider 4 GB

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

7 är bättre, tycker t o m det fungerar smidigare än XP även på hyfsat gamla datorer. Dock bör du använda 32bit pga 2GB är lite och 64bit drar mer minne för drivrutiner och program. Det är iaf min erfarenhet.

Skrivet av Åkan:

64-bit för då kan han få ut mer minne om han överskrider 4 GB

Vart kluven nu.. Han har 2gb minne och troligtvis inga större planer på att köpa mer, kan ni komma överens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Ska han installera 32- eller 64-bit?

Uppgradera till 4GB och installera 64-bit

Edit: Om han absolut inte kan tänka sig uppgradera så välj 32-bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Vart kluven nu.. Han har 2gb minne och troligtvis inga större planer på att köpa mer, kan ni komma överens?

Med endast 2GB och inga andra planer är vi väl överens?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Oneinalifetime:

Vart kluven nu.. Han har 2gb minne och troligtvis inga större planer på att köpa mer, kan ni komma överens?

64bit är bara ifall man ska ha 4GB eller mer.
Inte 4gb?
Ta 32bit. Tar man 64bit med mindre än 4gb är man dum i mina ögon ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

64-bit är bra nog för att man alltid ska välja det nuförtiden.
är bara vissa undantagsfall med äldre hårdvara skrivare/scanners etc inte har drivrutiner till 64-bit.
men verkar en bra ide att uppgradera till 4GB annars.. 2GB är ganska litet i dag

Skrivet av SimonMattila:

Ta 32bit. Tar man 64bit med mindre än 4gb är man dum i mina ögon ^^

Varför ?? om du har 64-bit så kan du köpa till extra RAM och installera 4/8/16GB etc när du har råd/behöver/känner för det.
utan att behöva installera om till *rätt* windows version för att kunna använda allt ram-minne.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

64-bit är bra nog för att man alltid ska välja det nuförtiden.
är bara vissa undantagsfall med äldre hårdvara skrivare/scanners etc inte har drivrutiner till 64-bit.
men verkar en bra ide att uppgradera till 4GB annars.. 2GB är ganska litet i dag

Vad menar du är fördelen med 64bit på datorer med begränsat minne, förutom att det snabbare tar slut? Eventuella bättre hastigheter äts upp flera gånger om när swapfilen måste användas flitigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har man mindre än 4 GB minne så är det bara dumt att köra x64, då systemet äter mer minne. Det är ju bara att installera om till 64 bit om han köper mer minne.

Permalänk
Medlem

Var nog så att jag trodde nycklarna på OEM licenser var låsta till antingen 32-bit eller 64-bit.
Är det så, då får man köpa windows 2ggr om man i frammtiden faktiskt behöver stöd för mer minne som 64-bit versionen har.
men kanske inte är så ?? Retail så får man med båda versionerna men får bara ha en i taget installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Vart kluven nu.. Han har 2gb minne och troligtvis inga större planer på att köpa mer, kan ni komma överens?

Skrivet av MultiMan:

Med endast 2GB och inga andra planer är vi väl överens?

Vi är överens, tänkte bara på om han i framtiden skulle skaffa mer ram och överskrida 4GB så får han ju ut mer ram om han skaffar 64-bitars, men eftersom du sa att inte troligtvis kommer göra det kör på 32-bitars.:D

Permalänk
Medlem

är det bara jag som är borta, eller krävs det inte en 64bit-processor för att kunna installera windows i 64 bit?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Utifrån den uppfattning jag får så är det ingen superdator vi snackar om, då kan Windows 8 vara något att kolla på.

Hade en äldre Dell dator där jag testade olika operativsystem.
Det jag kom fram till var att Windows 8 flöt på mycket bättre än vad Windows 7 gjorde och använde datorns resurser mer sparsamt. Skillnaden mellan Vista och dessa ovanstående var riktig stor. Mycket snabbare och skönare flyt.

Men hursomhelst, Windows Vista till Windows 7 kommer få datorn att kännas snabbare

Permalänk

Sweclockers i ett nötskal, både kvalitet och kvantitet på hjälpen!
Tack så mycket, det blir 32-bit!