Problem med arts (qt/qt-mt-relaterat)

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med arts (qt/qt-mt-relaterat)

Försöker att fixa Sim, en ICQ-klient. Problemet har dock inte med det att göra utan att gentoo av nån jäkla anledning vill installera arts också..? Vad jag förstår så _kan_ man använda KDE, men man måste inte. Jag har för övrigt tänkt att köra det via X-forwarding.

Nåja, till en sak då. Kan man skita i KDE på nåt sätt? Jag tog bort kde ur USE-flagen och körde "env-update && source /etc/profile", men den vill fortfarande köra in arts och lite annat (i mina ögon) "skräp".

exscape jarjar # emerge -p sim

These are the packages that I would merge, in order:

Calculating dependencies ...done!
[ebuild N] kde-base/arts-1.0.5a
[ebuild N] media-libs/audiofile-0.2.3-r1
[ebuild N] app-text/ghostscript-7.05.5
[ebuild N] app-text/sgml-common-0.6.3-r2
[ebuild N] net-nds/portmap-5b-r6
[ebuild N] app-admin/fam-oss-2.6.9
[ebuild N] dev-libs/libxslt-1.0.20
[ebuild N] kde-base/kdelibs-3.0.5a
[ebuild N] net-im/sim-0.8

Nåja, om det inte går att göra något åt, säger vi, så kan jag ta och säga problemet istället.

Det här får jag är den kör ./configure för arts:
checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 3.0.2) (library qt-mt) not found. Please check your installation!
For more details about this problem, look at the end of config.log.
Make sure that you have compiled Qt with thread support!

!!! ERROR: kde-base/arts-1.0.5a failed.
!!! Function kde_src_compile, Line -8828, Exitcode 1
!!! died running ./configure, kde_src_compile:configure

Har för övrigt ingen aning om jag har thread-support för Qt... Gentoo fixade det "av sig självt".
Här är min(a) USE-flags också:
USE="x86 3dnow berkdb crypt encode gif gpm gtk imlib
jpeg libg++ libwww mikmod mmx motif mpeg ncurses nls
oggvorbis pam pdflib png python qt qtmt quicktime readline sdl
slang spell ssl tcpd truetype X xml2 xmms xv"

Nåja, det blev lite långt, men... Jag vill ju ha lite hjälp också

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

USE="-kde"
Den står som standard i den andra filen, kommer in ihåg vilken, så du måste ange specifikt att du inte vill ha med den det räcker inte med att bara ta bort den.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, det gick inte ens med:" USE="-kde" emerge -p sim", så jag antog bara att det inte skulle hjälpa.
Edit: Den vill ha arts hur jag än gör dock. Det krävs för fan inte för ett IM-program? :/
Enligt sims hemsida krävs bara Qt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Om du har en fil som heter qt-mt.so eller något liknande så har du QT med thread-support. Har du inte det så kompilera QT med -thread växeln.

Permalänk
Hedersmedlem

exscape etc # find /lib /usr/lib -name qt*.so
exscape etc #

Hm.
Har ju "qtmt" i min USE så den borde ha fixat -thread automatiskt. Får ta hem sourcen och kolla om jag kan ordna det själv då

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Happ. Nu har jag problem med Qt och sim istället.
Jag "injectade" alla andra jobbiga dependencies som ändå inte behövs, snacka om att vara lat, men jaja.
Fixar det sen

Nu iaf.
checking for Qt... configure: error: Qt (>= Qt 2.0.2) (headers and libraries) not found. Please check your installation!
For more details about this problem, look at the end of config.log.

!!! ERROR: net-im/sim-0.8 failed.
!!! Function src_compile, Line 6, Exitcode 1
!!! (no error message)

exscape portage # find /usr /usr/lib -name qt*.so
exscape portage #

Borde den inte hitta nåt där...? :/
Edit: Förresten, jag installerade Qt såhär...
./configure -no-cups -thread
make
sudo make install
sudo emerge inject x11-libs/qt-3.1.0 (så att alla portage-grejer vet att jag ha Qt sen).

Edit2:

*läsa INSTALL*

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

QT3 är inte kompitabelt med QT2. Du måste ha båda installerade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
exscape portage # find /usr /usr/lib -name qt*.so
exscape portage #

Borde den inte hitta nåt där...? :/

De kanske är installerade någon annanstans.
Prova
ldconfig -v | grep qt
och
locate qt | grep so

Permalänk
Hedersmedlem

Install:
QT 2.3 or 3.0 required (consider KDE 2.2 or 3.0).
..

Ska prova lite saker nu, återkommer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det var en jekla massa problem för dig.
Gick som en dröm att fixa sim för mig på gentoo, körde genom cvs.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh äntligen! Problemet var att den inte ville göra lite fina länkar. Funkar fint nu! Om nån annan har problemet...
Jag kompilerade alltså med -thread, så jag fick libqt-mt.so* istället för libqt.so*. Lösningen var att länka /usr/local/qt/libqt-mt.so* till libqt.so* så att säga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200