Permalänk
Medlem

Tipsa om roliga brädspel

Hej jag har tänkt införskaffa något kul spel till en spel och ölkväll jag ska ha tillsammans med ett antal personer i 23-30års åldern.
Jag letar nu efter spel som kan passa. Det behöver inte nödvändigtvis vara brädspel utan kortbaserade spel funkar också bra!

Det ska som sagts spelas av vuxna människor i hyfsad stor grupp (kanske runt 8 personer) det ska inte ha alldeles för hög inlärningskurva och det får gärna vara ganska nytt.
Det skulle också vara bra om det inte kostade en förmögenhet utan <500:- kan vi väl säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://cardsagainsthumanity.com/

Skickas dock inte till Sverige, men man kan ladda ned PDF (http://s3.amazonaws.com/cah/CAH_MainGame.pdf) skriva ut och klippa egna, alternativt ge den till något "tryckeri" som kan fixa det på tjockare papper och fint skuret (Tror det skulle gå på runt 300kr)
(Finns även svensk fan gjord översättning, med mer svenska personligheter och kulturreferenser, nedladdnings länken på flashback verkar inte funka längre men har den på datorn)

Inget för de som är lätt "offended". Är ganska mycket av sjuk humor (eller kan bli). Ex på sådant svar http://postcaption.com/wp-content/uploads/2012/07/this-happen...

Annars brukar vi köra TP eller varianter på det, frågesports spel.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Ett brädspel med låg inlärningskurva och hög OH-NEJ-VARFÖR-GJORDE-JAG-SÅ?! frekvens är helt klart RoboRally enligt mig. Jätteroligt när man förstör för varandra till hälften av misstag och till häften med mening. Har bara spelat det med sex spelare och då var det totalt kaos så 8, vilket är spelets max, är nog galet roligt

http://www.worldofboardgames.com/roborally

Ett annat spel som väl brukar dyka upp i såna här sammanhang är Munchkin vilket är ett kortspel som i princip är ett rpg spel där man går genom olika rum och dödar monster. Mycket humor och enkelt att förstöra för varandra kombinerat med att fusk uppmuntras gör det till en riktigt höjdare. Det är ganska enkelt att lista ut spelet så det är inget som riktigt går att spela systematiskt under en längre tid. Som ett spel man lirar då och då är det dock helt perfekt och brukar leda till vilda diskussioner om hur fuskkorten får användas och hur vissa regler ska tolkas, vilket är en del av spelupplevelsen med Munchkin. Det finns en hel bunt olika versioner beroende på genre och liknande men originalet + 1-2 uppgraderingar till det ger nog den bästa nybörjarupplevelsen tror jag.

http://www.worldofboardgames.com/webshop-sok.php?searchString...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

http://cardsagainsthumanity.com/

Skickas dock inte till Sverige, men man kan ladda ned PDF (http://s3.amazonaws.com/cah/CAH_MainGame.pdf) skriva ut och klippa egna, alternativt ge den till något "tryckeri" som kan fixa det på tjockare papper och fint skuret (Tror det skulle gå på runt 300kr)
(Finns även svensk fan gjord översättning, med mer svenska personligheter och kulturreferenser, nedladdnings länken på flashback verkar inte funka längre men har den på datorn)

Inget för de som är lätt "offended". Är ganska mycket av sjuk humor (eller kan bli). Ex på sådant svar http://postcaption.com/wp-content/uploads/2012/07/this-happen...

Annars brukar vi köra TP eller varianter på det, frågesports spel.

Ju jag har sett Cards Against the Humanity men som sagt är det lite svårt att få tag i om man inte trycker själv, och på vanligt papper blir det nog inte så superbra.

Annars var det väldigt bra tips ni kommer med! Ska nog kolla lite mer på Munchkin!

Visa signatur
Permalänk

Gamla hederliga RISK, kräver väldigt liten inlärning och det gör inget om man inte är med under hela spelet gång. Det finns dessutom mycket taktik i spelet och man kan välja att angripa vissa personer av mer än bara spelreglerstaktik. T.ex. han angrep mig, nu jädrar får han igen..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Ju jag har sett Cards Against the Humanity men som sagt är det lite svårt att få tag i om man inte trycker själv, och på vanligt papper blir det nog inte så superbra.

Annars var det väldigt bra tips ni kommer med! Ska nog kolla lite mer på Munchkin!

Kan ju skicka in pdf till tryckeri och få offert (de brukar ha enkla formulär på deras sida) på vad det kostar att få det printat på 300g/m^2 papper, kostar ju ändå inget att fråga.

Munchkin verkar också passa in bra.
Kolla in tabletop om du inte sett, finns flera spel där som du kan kolla in, (star fluxx, Gloom (måste ha lite RP i sig så blir det roligare))

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Entusiast

Munckin är sjukt kul men grundversionen är lite obalanserad. Köper du vanliga så lägg till de två första expansionerna också så minskar risken att halva gänget sitter fast på lvl 1 resten av kvällen. Första omgången kommer ta tid men reglerna är lätta och hela spelet är ändå gjort av undantag. Så huvudregeln är att man läser på korten så löser sig allt. Hysteriskt roligt spel om man är nördigt lagd. Hela spelet går dessutom ut på att backstabba mycket ofta och länge. För att få ut det mesta av humorn bör man ha lite koll på rollspel och fantasy. Annars finns Star Munchkin för de som är mer åt SciFi. Sen finns det en oändlig mängd olika versioner med olika teman. Har inte testat de andra men det är verkligen löjligt många typer nu.

En annan favorit är Carcassonne som om något är ännu lättare att lära sig och det är väldigt kul. Men det är nog inte designat för 8 pers när jag tänker efter.

Efter en snabb titt i spelhyllan hittade jag även Spank The Monkey so är enkelt och roligt. Inte så dyrt heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Gamla hederliga RISK, kräver väldigt liten inlärning och det gör inget om man inte är med under hela spelet gång. Det finns dessutom mycket taktik i spelet och man kan välja att angripa vissa personer av mer än bara spelreglerstaktik. T.ex. han angrep mig, nu jädrar får han igen..

Risk är bland dom sämre brädspelen likaså monopol. Det är typiska spel man spelar när man är liten. När man väl börjat spela andra brädspel förstår man hur dåliga dom är..

Permalänk
Medlem

Spelet Tales of the Arabian Nights är helt fantastiskt roligt. Inte ett dugg svårt att komma in i heller. Klarar dock "bara" av 6 spelare. Finns för ca 400kr. Storytelling och äventyr så det heter duga. Har haft några av mina absolut roligaste spelsessioner med just detta spel. Att lyckas med sitt mål för att sen falla på mållinjen för att man misslyckas göra en häxa nöjd som sedan byter kön på en. Det är en helt fantastisk känsla så länge det är någon annan än en själv som drabbas.

Här kan du se en recension om spelet:
http://www.youtube.com/watch?v=s158QNGTNBo&feature=player_emb...

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Munchkin är oerhört kul. Tar inte så lång tid att lära sig spela och allt eftersom man spelar går det fortare och fortare. Som Zotamedu säger så är originalspelet inte helt perfekt. Jag rekommenderar Star Munchkins, det är fristående (fast man kan blanda flera lekar om man vill, eller lägga till expansioner), välbalanserat och oerhört kul.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Random-person:

Munchkin är oerhört kul. Tar inte så lång tid att lära sig spela och allt eftersom man spelar går det fortare och fortare. Som Zotamedu säger så är originalspelet inte helt perfekt. Jag rekommenderar Star Munchkins, det är fristående (fast man kan blanda flera lekar om man vill, eller lägga till expansioner), välbalanserat och oerhört kul.

Originalet blir rätt bra med två expansioner. Gör man som jag och köper de första sex-sju expansionerna har man enorma mängder kort... De får knappt plats i lådan längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Rappakalja. Mer ett sällskapsspel dock, men ack så kul det kan vara. Risk att det spårar ur efter ett par öl, men då är det kul att läsa lapparna dagen efter. Har även en tendens att skapa internskämt ;).

"Once upon a time" är ett kul spel som jag dock bara spelat på engelska, men bör kunna fungera på svenska. Utifrån olika kort berättar man en gemensam saga, men varje person får ett kort som berättar hur sagan ska sluta för att just de ska 'vinna'. Ger upphov till sjuka historier och mycket skratt. Finns på SF-bokhandeln i göteborg iaf :). Tror det kostade dryga hundringen.

Skrivet av xilli:

Risk är bland dom sämre brädspelen likaså monopol. Det är typiska spel man spelar när man är liten. När man väl börjat spela andra brädspel förstår man hur dåliga dom är..

Bara för att man spelar det när man är liten behöver det inte vara dåligt. En fördel med sådana spel är att alla har spelat det någon gång, och om det bara är en enstaka spelkväll så kan det vara skönt att bara kunna sätta sig och spela. Är det däremot återkommande spelkvällar så finns det så klart en hel del mycket roligare spel att engagera sig i.

Skrivet av Zotamedu:

En annan favorit är Carcassonne som om något är ännu lättare att lära sig och det är väldigt kul. Men det är nog inte designat för 8 pers när jag tänker efter.

Kul spel absolut! Dock max fyra (eller är det sex?) spelare.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nightcrawl:

Rappakalja. Mer ett sällskapsspel dock, men ack så kul det kan vara. Risk att det spårar ur efter ett par öl, men då är det kul att läsa lapparna dagen efter. Har även en tendens att skapa internskämt ;).

"Once upon a time" är ett kul spel som jag dock bara spelat på engelska, men bör kunna fungera på svenska. Utifrån olika kort berättar man en gemensam saga, men varje person får ett kort som berättar hur sagan ska sluta för att just de ska 'vinna'. Ger upphov till sjuka historier och mycket skratt. Finns på SF-bokhandeln i göteborg iaf :). Tror det kostade dryga hundringen.

Bara för att man spelar det när man är liten behöver det inte vara dåligt. En fördel med sådana spel är att alla har spelat det någon gång, och om det bara är en enstaka spelkväll så kan det vara skönt att bara kunna sätta sig och spela. Är det däremot återkommande spelkvällar så finns det så klart en hel del mycket roligare spel att engagera sig i.

Kul spel absolut! Dock max fyra (eller är det sex?) spelare.

Håller med om att Risk och Monopol är helt ok spel. Relativt enkla och alla har spelat dem. Sen är det ju ingen direkt strategi i någon av dem. Risk är mest slump och är därför hatat av alla som gillar strategi. Monopol är ännu mindre strategi då det bara går ut på att ha tur med tärningen och sedan köpa allt man har chansen till. Men det är ändå kul att spela Risk om man är ett gång kompisar som dricker öl. Det är ju tillfredsställande att mosa en polare totalt med en gigantisk armé som marcherar fram. Eller att ha tur med tärningarna så två gubbar lyckas ha ihjäl ett stort anfall. Skadeglädje är ju den enda sanna glädjen Dock viktigt att köra med uppdrag i Risk för annars är risken stor att man blir sittande hela natten.

Nu är jag inte hemma så jag kan inte kolla men har för mig att det är fem spelare (röd, grön, blå, gul, svart) som standard och i en av expansionerna får man med en extra uppsättning gråa gubbar som egentligen är till för reserv men som funkar lika bra att spela med. Jag kommer inte ihåg om det var Inns and Cathedrals eller Builders and Traders man fick med den i. Det är för övrigt de två expansionerna som är mest intressanta. Resten är mest konstiga men kan vara bra om man vill ha mer brickor. Med många spelare blir spelet rätt kort annars. Själv har jag de två expansionerna och en dubbel uppsättning av grundspelet så en omgång tar ett par timmar och täcker ett helt bord vilket är kul. Med bara grunspelet är det ju aldrig någon som vågar bygga några större städer vilket är tråkigt.

Om pengar är ett problem så finns det ju massa roliga kortspel med vanliga klassiska kortlekar. Jag har kört lite Canasta med kompisar och det är riktigt kul. Man kan ju faktiskt göra mer med en kortlek än att spela poker som nog de flesta tröttnat på vid det här laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Games Workshop Blood Bowl. Finns att köpa på följande länk och kostar ca 600kr. Finns dessutom i form av kortspel nu också på sfbok.se

Permalänk
Medlem

Settlers of catan är fantastiskt roligt. 3-6 spelare (med en expansion) och en runda tar 1-2 timmar ungefär. Har man lite mer tid och gillar mer avancerade saker kan jag rekomerndera Cid Meiers Civilization. Det är lite att lära sig men sjukt välbalanserat och roligt spel. Dock tar en omgång typ 4 timmar och kräver en del yta att breda ut sig på, samt att det bara går att spela 4 personer.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Dessa spel är GRYMMA!!

Twilight Imperium (third edition) (2005)
Twilight Imperium (third edition): Shattered Empire (2006)
Twilight Imperium (third edition): Shards of the Throne (2011)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iTcx...

Visa signatur

Where is my 3080?!