TV-n startar inte - nu skall jag lära mig löda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arths:

Bumpar upp denna tråd lite!

Min TV blev igår obrukbar efter att jag skulle glo på film via HDMI från datorn... Precis då jag startade filmen så slocknade bilden och det blev svart, klickljudet som hörs då TV:n sätts på eller stängs av upprepades, liksom den röda lampan.

När jag läste runt lite så kom även jag in på det där med kondensatorerna, vilket resulterade i att jag öppnade upp för att ta en lite närmare titt.
Efter att ha noggrant sökt igenom samtliga kondensatorer på TV:n kom jag fram till att inte en enda såg ut att varken ha svält eller läckt..

Finns det någon som har en förklaring till detta? Kan det vara så att det faktiskt finns kondensatorer som gått sönder trots att de varken svält eller läckt? Eller kan det vara något annat fel?

Kändes mer värt att bumpa denna tråd än att starta en ny!

MVH

Även om kondensatorn inte är svullen så kan den ha tappat värdet det går att mät fram med rätt instrument.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arths:

Skulle uppskatta om du eller någon annan orkar förklara hur man felsöker dem på annat vis!

Beroende på vad som hänt så lär du behöva åtminstone kunskaper i elektronik, en servicemanual och lämpliga mätinstrument och verktyg, allmän felsökning av en tv är inget ämne som passar på ett forum eftersom det är ett alldeles för stort område, det finns en anledning till att det finns yrkesutbildningar med den inriktningen.

Klickljud kan ju betyda nått relä, men varför det inte drar kräver förmodligen att man mäter sig fram till grundproblemet och för att veta vad som är "normalt" krävs ofta att man har en servicemanual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arths:

Skulle uppskatta om du eller någon annan orkar förklara hur man felsöker dem på annat vis!

Den är lite speciell. Det är väll en sak att mäta om den är helt trasig eller om den har de värden den skall ha.
Man använder en ESR-mätare.

Och kan du inte klart se att dina kondensatorer är svettiga då kan det ju vara något annat som är trasigt. Det blir lite dyrt att köpa all utrusning om det inte är något fel alls på Kondensatorerna.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Den är lite speciell. Det är väll en sak att mäta om den är helt trasig eller om den har de värden den skall ha.
Man använder en ESR-mätare.

Och kan du inte klart se att dina kondensatorer är svettiga då kan det ju vara något annat som är trasigt. Det blir lite dyrt att köpa all utrusning om det inte är något fel alls på Kondensatorerna.

Skrivet av mrqaffe:

Beroende på vad som hänt så lär du behöva åtminstone kunskaper i elektronik, en servicemanual och lämpliga mätinstrument och verktyg, allmän felsökning av en tv är inget ämne som passar på ett forum eftersom det är ett alldeles för stort område, det finns en anledning till att det finns yrkesutbildningar med den inriktningen.

Klickljud kan ju betyda nått relä, men varför det inte drar kräver förmodligen att man mäter sig fram till grundproblemet och för att veta vad som är "normalt" krävs ofta att man har en servicemanual.

Så det vettigaste att göra är att antingen försöka hitta en servicemanual med rätt mätvärden, ta hjälp av någon med kunskap?
Detta om jag inte har någon garanti kvar på TV:n d.v.s?

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så tar du tvn till en verkstad och ber om kostnadsförslag på reparationen såvida det är en tv som har ett visst värde, är det nån äldre budgetmodell är det förmodligen inte ekonomiskt försvarbart att laga den. Budgetvarianten är att fråga på nått gymnasium om de kan tänka sig att ta sig an den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.