Permalänk
Medlem

virusprogram

Hej

Jag behöver tips på bra free virusprogram. Jag har formaterat om datorn p g a trojan.

Jag har tidigare haft windows barndvägg, defender (som jag har för mig att jag var tvungen att bocka av när jag hade ett ytterliggare virusprogram, ad aware?!), microsoft samt typ Ad aware som var tanken att det skulle fånga upp det som inte windows och microsoft klara av.

Tips någon!

Permalänk
Medlem

Ad aware är inget antivirusprogram... Du kanske bör köra ett sådant. AVG eller Avast fungerar.

Permalänk

avast

Permalänk
Medlem

Virusprogram vill man inte ha i datorn, och ett antivirus kan förhindra att virusprogram kommer in.

Har kört med Microsoft Security Essentials sedan prenumerationen på NOD32 gick ut för 2 år sedan. Har inte gett mig något bekymmer. Resurssnålt men ligger inte i topp på detekteringstester. Det beror ju på surfvanor om det räcker till.

Dubbla antivirus rekommenderas inte. När ett program fångar upp ett virus och vill radera så kan det andra programmet stoppa det första då det tycker att spontan radering inte ska tillåtas, och viruset kan överleva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok, vad är ad aware för något?

Skrivet av HerrNilsson30:

Ad aware är inget antivirusprogram... Du kanske bör köra ett sådant. AVG eller Avast fungerar.

Permalänk
Medlem

Ok, fick höra att ad aware inte är något virusprogram men då kan man ju köra det.

Skrivet av Hardware guy:

Virusprogram vill man inte ha i datorn, och ett antivirus kan förhindra att virusprogram kommer in.

Har kört med Microsoft Security Essentials sedan prenumerationen på NOD32 gick ut för 2 år sedan. Har inte gett mig något bekymmer. Resurssnålt men ligger inte i topp på detekteringstester. Det beror ju på surfvanor om det räcker till.

Dubbla antivirus rekommenderas inte. När ett program fångar upp ett virus och vill radera så kan det andra programmet stoppa det första då det tycker att spontan radering inte ska tillåtas, och viruset kan överleva.

Permalänk
Medlem

Du måste skilja på virusprogram = det du vill förhindra, och anti-virusprogram = det du vill använda för att förhindra virusprogram. Annars blir det förvillande.

Anti-virusprogram kan du antingen köpa eller ladda ner gratis. Exempel på de du kan köpa är Norton Antivirus: http://www.siba.se/product/10895135/symantec-norton-antivirus.... Exempel på gratis är Microsoft Security Essentials: http://windows.microsoft.com/en-US/windows/security-essential...

Det viktigaste är att du har en brandvägg och ett anti-virusprogram. Ad aware är i princip överflödigt.

Permalänk
Medlem

Microsoft är det ett antispionprogram också?

Skrivet av Hardware guy:

Permalänk
Medlem

Avast!

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag har windows brandvägg och windows defender samt microsoft så räcker det som virusskydd?! Ok, skyddar det mot trojander och virus?! Ska jag ha någor mer? Typ något mot spionprogram?

Skrivet av Blofeld:

Du måste skilja på virusprogram = det du vill förhindra, och anti-virusprogram = det du vill använda för att förhindra virusprogram. Annars blir det förvillande.

Anti-virusprogram kan du antingen köpa eller ladda ner gratis. Exempel på de du kan köpa är Norton Antivirus: http://www.siba.se/product/10895135/symantec-norton-antivirus.... Exempel på gratis är Microsoft Security Essentials: http://windows.microsoft.com/en-US/windows/security-essential...

Det viktigaste är att du har en brandvägg och ett anti-virusprogram. Ad aware är i princip överflödigt.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite osäker på om gratis programmet Ad-Aware även fungerade som ett vanligt antivirus program och enligt denna sida fungerar nya Ad-Aware Free Antivirus+ även som ett vanligt antivirus program med Real-Time Protection http://www.lavasoft.com/products/ad_aware_free.php

Jag har själv använt äldre versioner av Ad-Aware och dom hade inte Real-Time Protection för virus.

Visa signatur

janee

Permalänk

Körde Microsoft Security Essentials innan men det är inte riktigt att lita på. Kör numera med ZoneAlarm free och är mycket nöjd med det.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Körde Microsoft Security Essentials innan men det är inte riktigt att lita på. Kör numera med ZoneAlarm free och är mycket nöjd med det.

Om du byter ut ett anti-virusprogram mot en brandvägg så är du illa ute.

Vad får dig att tycka att MSE inte är att lita på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felicia1:

Ok, så om jag har windows brandvägg och windows defender samt microsoft så räcker det som virusskydd?! Ok, skyddar det mot trojander och virus?! Ska jag ha någor mer? Typ något mot spionprogram?

Kör med Windows brandvägg + Microsoft Security Essentials så är du tillräckligt skyddad mot både virus och trojaner.

Anti-spionprogram är överflödigt i min mening.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials (MSSE) är inte direkt ett bra antivirusprogram. På senaste testerna visar det sämst i allt utom GUI, vilket spelar ingen som helst roll. Välj ett annat om du vill vara skyddad.

Permalänk
Medlem

Hej, har Ni något bra tips på antispionprogram? Ok, nu läste jag mig till att windows defender är mot spion.....

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst mig till att Både windows och microsoft - defender har antispionprogram inbyggt. Kan man ha båda två igång eller krockar de med varandra då?

Permalänk
Medlem

Ska jag klicka i windows defender också?

Skrivet av Blofeld:

Kör med Windows brandvägg + Microsoft Security Essentials så är du tillräckligt skyddad mot både virus och trojaner.

Anti-spionprogram är överflödigt i min mening.

Permalänk
Medlem

1. Ladda ner Avast
2. Installera
3. Drick glögg och invänta tomten!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Använder själv Comodo Internet Security (Gratis) och det fungerar hur bra som helst. Tycker det är bättre än alla andra jag testat vilket är Norton 360, PC Tools Internet Security, G data Internet Security, Avast, AVG, Microsoft Security Essentials, F-secure, McAfee.

Edit: Måste dock säga att det tog lite konfigurering att få det att fungera som jag vill, fast det är rätt så enkelt när man lärt sig vad de olika inställningarna gör.

Permalänk
Medlem

Jag använder Norton 360 och det har det mesta och har aldrig krånglat å lätt att använda.
Har kör det i flera år nu å som sagt jag har aldrig vattt nöjdare.
Rekomenderas starkt

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Medlem

Fick den i gratisversion?

Skrivet av Meckley:

Jag använder Norton 360 och det har det mesta och har aldrig krånglat å lätt att använda.
Har kör det i flera år nu å som sagt jag har aldrig vattt nöjdare.
Rekomenderas starkt

Permalänk
Medlem

Comodo Internet security som brandvägg, sen Avira som antivirus.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Nod 32 !Grymt

Permalänk

Har du inte råd med Kaspersky så är Microsoft Security Essentials det bästa du kan använda AVG mfl fyller din PC med skit och ta bort sånt du kanske vill spara typ keyg*en

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Har du inte råd med Kaspersky så är Microsoft Security Essentials det bästa du kan använda AVG mfl fyller din PC med skit och ta bort sånt du kanske vill spara typ keyg*en

Du har stenkoll märker jag.
MSSE är inte det bästa du kan ha. Det är apdåligt. Läs tester.
AVG fyller din dator med skit? Njae. Installerar en toolbar om du inte bockar ur det under installationen dock.

Permalänk
Medlem

Det finns ett program som heter ad aware från Lavasoft som har fungerat att fånga upp sådana typer av elakheter.

Du skall få en step by step guide av mig så kommer din dator vara säker så länge du själv inte laddar ner skräp utan att först läsa.

Antar att du kör Vista/W7, W8 vet jag inte riktigt hur man gör eftersom jag ej har använt programmet. Borde fungera lika dant ifall man vill ha väck windows egna spionskydd och antivirusprogram. Eftersom att följande antivirusprogram från Avast kan även installeras på W8.

Aktivera windows egna brandvägg om den inte är aktiverad.

Installera Avast http://www.avast.com/en-se/index
När du trycker på länken kommer du hänvisas vidare till CNET eftersom det agerar som nerladdnings mirror.
Följ instruktionerna. Bocka ur att du vill ha Google Chrome och sedan installerar man programmet. När det hela är klart måste man registrera med en e-post adress och sedan kan man använda programmet i ett helt år.
Nu går vi vidare och stänger av windows defender eftersom den är överflödig på grund av att Avast har eget skydd i sig för att hitta spionprogram. Öppna startmeny och i sökfältet skriv windows defender. Öppna windows defender och välj avancerade alternativ, har för mig att man skall välja administratör och här i bockar man ur att använda programmet. Om du har gjort rätt kommer det stå att du har stängt av windows defender.
Nu öppnar vi upp Avast och här i skall vi ändra känsligheten. Det gör man genom att välja realtidssystem - expertinställningar-känslighet. Nu ställer vi in mätaren på max. Vissa av skydden går inte att ändra känslighet. När man är klart med det kan man ändra om man vill ha ljud och hur länge meddelanden skall visas. Genom att välja inställningar som finns högst upp i högra hörnet. Innan vill lämnar Avast helt och hållet så skall vi även ställa in en expert funktion som är själva huvudvapnet och gör Avast till en av dem bästa fria antivirusprogrammet på marknaden. Under kategori scanna dator finns det något som heter uppstartsscanning. Den här funktionen utförs manuellt och skall även den ställas på högsta möjliga känslighet. För att utföra en sådan scanning trycker man på start och sedan vid nästa uppstartning av datorn kommer Avast leta igenom din dator på djupet innan windows har startat. Med den här metoden kan man hitta alla möjliga elakheter. Som sagt uppstartsscanning är en manuell funktion och behövs inte utföras varje dag utan gör det åtminstone minst 1 gång i månaden.
Glömde nämna att du skall även aktivera Webrep som är ett tillägg för att fånga upp nätfiske som du kan hitta under kategori ytterligare skydd - webbläsarskydd.

Nu är det bara att surfa vidare utan några bekymmer och du har nu sparat in en hel del pengar. Som du kan använda till att köpa julklappar eller något annat roligt.

Over and out

Permalänk
Medlem

Skyddet mot oväntade hot kan också bli bättre om du väljer en säkrare webbläsare än Internet Explorer. Själv har jag använt Firefox under ett par år. Firefox ger stor flexibilitet då det finns mkt gratis plugins att välja till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Öppna startmeny och i sökfältet skriv windows defender. Öppna windows defender och välj avancerade alternativ, har för mig att man skall välja administratör och här i bockar man ur att använda programmet. Om du har gjort rätt kommer det stå att du har stängt av windows defender.

För egen del har jag Avast och Windows Defender, men på vilket sätt skulle windows egna brandvägg vara sämre än det som Avast har?
Första gången jag hör någon säga att man ska stänga av den, om man har Avast. Eller jobbar dom samtidigt och det blir sämre effekt?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

För egen del har jag Avast och Windows Defender, men på vilket sätt skulle windows egna brandvägg vara sämre än det som Avast har?
Första gången jag hör någon säga att man ska stänga av den, om man har Avast. Eller jobbar dom samtidigt och det blir sämre effekt?

För min del kör jag hellre utan windows defender och jag får som sagt en varning utav windows om jag har båda igång. Så länge det inte ger några problem är det lugnt. Det är bara det att jag litar inte så himla mycket på antivirus och spionskydd från MS. Därför tycker jag man kan stänga ner det hela och låta Avast ta hand om alla elakheter.