Slö programmerare fick brilljant ide, eller ?

Permalänk
Rekordmedlem

Slö programmerare fick brilljant ide, eller ?

Outsourcade sitt eget jobb till Kina och slötittade på Youtube istället för att jobba. Ja vad säger man om det här http://www.bbc.co.uk/news/technology-21043693 originellt var det iallafall, synd att han torskade när säkerhetsavdelningen verkade tro att Kineserna hackat servern.
Vart är världen på väg?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

lulz, skitsmart. Fast jag hade nog föredragit att göra arbetet själv, blir tråkigt i längden att hänga på Reddit och Youtube ^^

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tycker han borde fått en management-position hos företaget med tanke på hur bra och länge han hanterade outsourcingen.

Han lär ju dock ha lagt en del tid på att kolla så att koden är rätt, samt snygga till den.

Permalänk
Sötast

Haha ja, lite väl vårdslöst var det väl att ge det asiastiska företaget direkt access till företagets VPN, men utöver det så tyckte jag att det var riktigt finurligt gjort

Permalänk
Medlem

Jag undrar, kan han bli straffad för detta ? , annars så är han väl antagligen rik för livet =O

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xenoz:

Jag undrar, kan han bli straffad för detta ? , annars så är han väl antagligen rik för livet =O

Jo det kan man nog bli, speciellt om man släpper in obehöriga i företagets nät.
"Authentication was no problem. He physically FedExed his RSA [security] token to China so that the third-party contractor could log-in under his credentials during the workday. It would appear that he was working an average nine-to-five work day,"

Jag förmodar att det där inte är "helt ok" på de flesta ställen, det är ju som att bjuda in okända som om de vill säkert har oerhört mycket lättare att spionera än om de måste utföra en komplett attack från utsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det var verkligen briljant gjort av honom. Det verkade inte som att han hade så stor rädsla för att det skulle gå fel heller, satt och surfade på dagarna medan pengarna rullade in.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag rädd för det hela overall. Hur mycket kommer asiaterna ta över av programmeringsmarknaden? Att uppmuntra till det hela själv för att få ta det lugnt om dagarna... visst, men skulle denna typ av outsourcing bli standard skulle han inte haft så mycket jobb från början att outsourca ut.
Så om vi vill kunna jobba med programmering i svea rike/EU så tycker jag inte man ska uppmuntra sånt här beteende.

Permalänk
Medlem

Skrattade rätt mycket på jobbet åt detta snubbe!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Personligen är jag rädd för det hela overall. Hur mycket kommer asiaterna ta över av programmeringsmarknaden? Att uppmuntra till det hela själv för att få ta det lugnt om dagarna... visst, men skulle denna typ av outsourcing bli standard skulle han inte haft så mycket jobb från början att outsourca ut.
Så om vi vill kunna jobba med programmering i svea rike/EU så tycker jag inte man ska uppmuntra sånt här beteende.

Jag känner mig inte orolig och tycker inte du borde oroa dig för mycket heller.

Jag tror att storyn är ganska överdriven eller att han hade ett väldigt slött jobb till att börja med.

Det är inte helt lätt att att outsourcea saker, det krävs en stor insats om man vill lyckas och tjäna på det, speciellt om det är något mer avancerat som ska skickas utomlands. En bra programmerare kostar relativt mycket även i Kina. Dessutom kommer det till en massa extra-kostnader att ha utveckling utomlands. Ta bara tidszonerna, det blir inte lätt med agil utveckling när utvecklarna sover under tiden beställaren är på kontoret. Kulturkrockar är ett annat exempel som kan kosta mycket pengar.

Därmed inte sagt att det inte blir tuff konkurrens när Kinesiska företag blivit lika "bra" som tex japanska, men samtidigt finns det då flera "normalrika" kinesiska konsumenter så att det blir större efterfrågan.

(jag jobbar som utvecklare och har varit med o satt upp och jobbat med utvecklingsteam i Ukraina o Filippinerna, visserligen har båda projekten varit framgångsrika, men det krävdes en rejäl insats)