Konstiga telefonsamtal från konstigt nummer.

Permalänk
Medlem

Konstiga telefonsamtal från konstigt nummer.

Hejsan alla SweKlockare!

Jag vet inte var jag skulle lägga denna tråd, så en moderator får gärna flytta den...

Men som sagt, under dagen så har telefonen ringt till och från och när jag tittar på nummer presentatören så står det 000000000000...Alltså 12 stycken nollor, jag lyfter sedan på luren och jag hör någon som andas och sedan efter några sekunder så kommer ett "pling" och en kvinnlig röst med Brittisk dialekt som säger "Good Bye" med en ytterst obehaglig röst.

Första gången fattade jag ingenting, sen så har det ringt 3 gånger efter det, senaste gången för drygt 15 minuter sen.

Jag försöker ringa upp, men det blir enbart "Abbonenten går inte att nå" , alltså numret existerar inte. Men det ringer ju?

Jag tycker det är en aningen läskigt att detta nummer har ringt 4 gånger. Som inte existerar.

Det är samma hela tiden, det är en person som andas sedan en kvinna som säger Good Bye, hur mycket jag en säger Hallå? Det är nog en inspelning men numret då?

Är det nån som har blivit utsatt för samma?
Edit: Har nu under dagen (24 januari 2013) blivit uppringd 3 gånger utav detta nummer, alla gångerna har jag svarat, samt att det har ringt 2 gånger när jag inte var hemma, då kopplades numret över till min mors mobil och hon vågade inte svara. Så totalt 5 gånger idag, men 3 gånger har jag svarat och det enda det ljudar är " Andning,andning,andning- Pling- Goodbye" , så jag har alltså inte fått prata med någon än. Vad fan ska man göra för att inte bli terroriserad?

Dom sket ju i att ingen svarade dom 2 första gångerna och ringde endå 3 gånger till....

Tacksam för svar.

Mvh Axelind.

Permalänk
Medlem

Grundregeln är att INTE ringa tillbaka till konstiga nummer.
Finns massor med scam-företag som har ett betalnummer som kostar typ 999kr att ringa upp.

I ditt fall så har du haft tur att din nummerpresentation inte verkar ha fungerat.

Permalänk
Medlem

usch...kolla med din telefonoperatör så att du inte blir fakturerad för nå dyra samtal. De borde kunna se var dessa samtal kommer från också förmodligen.

Permalänk
Medlem

Jag blir uppringd av något nummer med bara fem siffror. När man lyfter på luren har hen lagt på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag blev nu uppringd av Cellit AB där ingen sa något och bara andades och la på

Jag undrar vad detta är, sjukt läskigt

Permalänk
Medlem

Vad har du för telefon/nummerpresentatör? Kan det vara så att numret är för långt för att visas?

Nu blev man ju väldigt nyfiken på hur det faktiskt låter i luren. Vore intressant om du har möjlighet att spela in nästa gång "det" ringer!

EDIT: http://www.ce***.se/harviringtdig.html
"Vill Ni ej bli kontaktade igen, skicka ett mail till ringinte@ce***.se med Ert namn tillsammans med det telefonnummer som ska tas bort. Ert nummer kommer då att läggas till i vårt spärregister inom tre arbetsdagar och vara spärrat i sex månader."

Visa signatur

Raijintek Metis · 6600K @4.3GHz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 · EVGA GTX 1070 SC · Gigabyte GA-Z270N-WIFI · Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz · Samsung 850 EVO 1TB + 250GB · Corsair SF600 · Asus Xonar Essence STU + Audioengine A2+ + AKG K712 + Samson Meteor · Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Det är bedrägeri. Googla på detta så ser du. Läs t.ex följande länk där andra skriver om liknande samtal.
http://www.missatsamtal.se/00239/

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Det är bedrägeri. Googla på detta så ser du. Läs t.ex följande länk där andra skriver om liknande samtal.
http://www.missatsamtal.se/00239/

Skrivet av Wicktarr:

Vad har du för telefon/nummerpresentatör? Kan det vara så att numret är för långt för att visas?

Nu blev man ju väldigt nyfiken på hur det faktiskt låter i luren. Vore intressant om du har möjlighet att spela in nästa gång "det" ringer!

"Vill Ni ej bli kontaktade igen, skicka ett mail till ringinte@ce***.se med Ert namn tillsammans med det telefonnummer som ska tas bort. Ert nummer kommer då att läggas till i vårt spärregister inom tre arbetsdagar och vara spärrat i sex månader."

Det är tydligen Windows Service Scam centre som ringer, alltså lurendrejare. Då är det en dator som ringer upp 4 stycken abbonenter och den som först svarar får prata med "lurendrejaren" och dom andra 3 får tydligen ett "Good bye" . Dom ringer om "fel i ens dator", hoppas jag får prata med idioterna så ska vi se vem som har fel i sin dator XD

Permalänk
Medlem

Har också blivit utsatt för detta, en engelsk talande person sa att jag hade fel på min dator, då sa jag att jag inte hade någon och då börja han skrika om att jag inte skulle ljuga o.s.v. Tänkte då att jag kunde spela med lite och satte på min dator och jag gick in på en hemsida så han skulle fjärrstyra min dator. Men på något sätt lyckades han välja att JAG skulle styra HANS dator, och detta tyckte jag såklart va väldigt kul och tog bort alla hans ikoner på skrivbordet och började ta bort program. Öppnade sedan word och skrev HELLO. Då blev han skiit arg och la på samtalet och stängde av fjärrstyrningen.
Sedan dess har jag bara hört kvinnan som säger goodbye när dom ringer.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk

Är det någon som vet hur de kan få 12 nollor som telefonnummer?

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

Jag skulle gissa på att dem ringde dig från en dator kanske från ett skype liknande program då dem valt fram vilket synligt nummer dem vill.

denna berättelsen gav mig lite 1408 känsla ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicktarr:

Då är det bättre att registrera dig hos
http://www.nix.nu/

När du är reggad där får ingen ringa och sälja något till dig om du inte redan är kund.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Jag drev med en "microsoft supporter" för relativt längesedan och spelade med en stund för att ge lite hopp sen sa jag lite opassande hån mot han och så blev han förbannad och avslutade med "I will come and rape your wife" och la på luren och efter det har ingen ringt eller fått oväntat besök (har Gevalia hemma för oväntade besök) ;), önskar dem skulle ringa igen då jag vill testa spela med och ge dem fjärranslutning på en virtuell box med Windows XP bara för att se vad dem gör

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_lyl:

Njae, "de" ska det vara.

Precis vad jag tänkte, eller "vederbörande".

ONT: Om du har en mobil med Android, använd truecaller för att blocka numret i mjukvaran så slipper du någonsin höra från dem i gen förutsatt att det alltid är lika många nollor i numret

Permalänk
Medlem

En släkting har fått samtal från det här numret flera gånger, men har inte svarat.
Skönt nu när man rönt ut vad det är för några som ringer, så man vet att man ska låta bli att svara.

Ser ut som man ska fortsätta med att inte svara då.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Jag drev med en "microsoft supporter" för relativt längesedan och spelade med en stund för att ge lite hopp[...]

En arbetskollega blev uppringd utav en sådan här. Han lät det hela pågå en bra bit(kollegan är pratglad). Uppringaren la på luren när kollegan sa att han körde Linux. Tanken var tydligen att ladda ner något Windows program.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En arbetskollega blev uppringd utav en sådan här. Han lät det hela pågå en bra bit(kollegan är pratglad). Uppringaren la på luren när kollegan sa att han körde Linux. Tanken var tydligen att ladda ner något Windows program.

Jo självfallet är det ett bra sätt om dem förstår så det tycker jag folk kan prova, jag har haft samtal tidigare och ett av dem sa jag att jag hade enbart Linux maskiner men han som ringde då hade mer begränsad engelska och förstog inte så efter försök att förklara fick jag lägga på

Dock efter det sista samtalet har ingen ringt igen, kan tillägga att dem enbart ringt på min hemtelefon.

Men som jag sa tidigare hoppas jag på samtal igen då jag vill installera fjärranslutnings programvaran på en virtuell box för att driva vidare med dem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Då är det bättre att registrera dig hos
http://www.nix.nu/

När du är reggad där får ingen ringa och sälja något till dig om du inte redan är kund.

Kan påpeka att fattiga indierna inte vet vad NIX är. De ringer iallafall ändå.

Permalänk
Medlem

Fick nu 3 nya samtal utav 12 nollor numret, ännu en gång ingen mangoplockare fick jag tala med.....

MANGO.

Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimpa95:

Kan påpeka att fattiga indierna inte vet vad NIX är. De ringer iallafall ändå.

Givet men det stoppar alla svenska teleförsäljare, rätt skön början.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Wow, 40 skräpinlägg i en tråd med 60 svar, hur gick det till? Den här tråden handlar inte ens lite om eventuella könsneutrala uttryck, så de ska inte heller diskuteras här. Skärpning! Folk måste bli bättre på att läsa topic, och hålla sig till den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Fick nu 3 nya samtal utav 12 nollor numret, ännu en gång ingen mangoplockare fick jag tala med.....

MANGO.

Vad ska man göra?

Kontakta din tele-operatör och fråga om det går att blockera numret, om det inte skulle gå vägen så polisanmäl. Kom ihåg att det är polisen som ska rubricera brottet och inte du, men tanken är väl trakasseri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

*Tråd rensad*

Wow, 40 skräpinlägg i en tråd med 60 svar, hur gick det till? Den här tråden handlar inte ens lite om eventuella könsneutrala uttryck, så de ska inte heller diskuteras här. Skärpning! Folk måste bli bättre på att läsa topic, och hålla sig till den.

Tackar

Permalänk
Medlem

Fick just ett samtal från polen. Såg jävligt skumt ut. Ringde inte upp.
Kan det ha och göra med att dom kollar om folk i villa är hemma?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Fick just ett samtal från polen. Såg jävligt skumt ut. Ringde inte upp.
Kan det ha och göra med att dom kollar om folk i villa är hemma?

Det är inte omöjligt, googla så hittar du flera sidor som skriver att vissa tjuvar gör så.

Permalänk
Medlem

Jag blev precis uppringd från USA enligt min telefon, stod endast +1(1)(76), svarade inte. Hur kan det ens vara ett telefonnr?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Givet men det stoppar alla svenska teleförsäljare, rätt skön början.

NIX verkar ju inte fungera. Trots byte till nytt "oregistrerat" nummer så ringer telefonförsäljare. Värre än förut till och med.

Permalänk
Medlem

12 Nollor

@Axelind: Jag har också fått såna samtal tre tror jag efter andra gången strax efter så ringde ett okänt nummer .Svarade inte då heller. Men det är ju surt för svarar min son i min mobil då vet man inte. jag önskar att man kunde få veta vem det är som håller på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

Telefonväxlar fungerar på de vis att de säger till operatören vilket nummer de vill ringa med.
Använder sig den växeln av ett nummer den inte får på det kontot den har hos operatören kommer den operatören att neka samtalet.

Vissa operatörer kontrollerar inte detta så noga och släpper igenom samtalet ändå. (eftersom de litar på sina kunder)
Nedan ser du ett exempel när vi testar detta på jobbet

Dold text
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H