Problem med kabel med flertrådig ledare i nätverksuttag?

Permalänk

Problem med kabel med flertrådig ledare i nätverksuttag?

Jag har monterat nätverkskabel med flertrådiga ledare (patch-kabel) i ett nätverksuttag. Jag har provat att ansluta en dator i varje ände och de ansluter med 1Gb/s så det verkar funka bra. Nu i efterhand har jag dock läst att man inte skall använda kabel med flertrådiga ledare för nätverksuttag eftersom det kan bli dålig kontakt, antingen från början eller efter ett tag.

Kommer jag att få problem efter hand? Eller kommer det att funka bra ändå?

Detaljer
Kabeln är en DELTACO UTP Cat5e patchkabel 50m som jag klippt av ca 2x12 meter av och dragit kabel från hallen till sovrummet med. Nätverksuttaget är ett Cat. 6 UTP dubbelt nätverksuttag med plintar som jag köpte på Clas Ohlsson som jag monterat kablarna i med krone-verktyg.

I andra änden på kablarna (i hallen) sitter de gjutna originalkontakterna sitta kvar. Ena kabeln kabeln är skarvad med en RJ45 skarvdosa till en annan nätverkskabel som fastighetsägarens installatör har dragit till ett nätverksuttag i vardagsrummet.

Kabeln som installatören har dragit verkar ha solida ledare (ECS Kabel UTP Cat.5E Teldor Siames HFFR). Visserligen står det ingenstans på ECS hemsida att det är solida ledare men jag förutsätter det. I hallen har installatören pressat nätverkskontakter och anslutit kabeln till en fiberomvandlare.

Jag blev lite lurad av att fastigetsägarens installatör pressade en RJ45-kontakt i ena änden på kabeln och anslut den andra änden till ett nätverksuttag och tänkte göra likadant. Men jag antar att installatören har använt en RJ45-kontakt som är särskilt anpassad för solida ledare.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte laga det förrän det gått sönder. Funkar det nu så glöm bara bort det tills något skiter sig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bry mig om jag inte var väldigt kinkig på att det inte får gå ner i framtiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Tack för svaren. Bara att hoppas att det fortsätter att funka bra då med andra ord. Och funkar det inte får jag väl dra ny kabel.