Permalänk
Medlem

Bodens Stadsnät [BKO]

Hej, jag funderar på att byta från BBB till BKO (Brinet, T3, AllTele och BDTV finns att välja på). Är det någon som har erfarenhet av detta byte, eller har bredband inom BKO och kan berätta om hur det fungerar? Bredbandsbolaget blir bara sämre och sämre, mycket downtime och väldigt ofta problem med tyska servrar, nu ska priset höjas också, kan få 100/100 i BKO för hälften av vad BBBs 100/10 kostar.

Jag undrar helt enkelt om någon kan komma med lite omdömen av företagen som erbjuder bredband inom BKO, vill verkligen inte byta bara för att få sämre uppkoppling än jag redan har (ping och downtime huvudsakligen, hastighet är av mindre betydelse så länge det inte går under 5/5) trots priset.

Permalänk

Om du har massa strul så tycker jag att du ska byta direkt! Jag har dock ingen erfarenhet av dessa bolag så jag låter er andra så svara.

Permalänk

Jag själv har BDTV och det fungerar bra. Ibland kan det vara nere, t ex när det blev strömavbrott i halva stan. Haft lite problem med DNS servrarna nyligen tror jag, för jag ändrade till googles och då fungerade det direkt. Men priset är helt klart bra.
När jag ringde och skulle säga upp mitt bredband så erbjöd de mig ett betydligt billigare abbonemang, typ 189kr/mån om jag band fast mig i ett år till BBB. Då jag och tjejen börjat titta lite på hus/bostadsrätter så kände inte jag att det var värt att binda upp mig i ett år när man inte vet om man kan använda BBB när man hittat ett hus eller bostadsrätt.

Inga problem de gånger jag spelat online, kan inte säga exakt ping men i SWTOR låg jag väl på ca 40-70 på stora planeter tror jag(enligt ingame mätaren). BF3 har fungerat bra när jag spelat det, dock var det ett tag sedan nu.

Är det något du funderar över så fråga på så ska jag göra mitt bästa för att försöka svara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Hahaha, jag ber om ursäkt men jag fick mig ett gott skratt. Sist jag var i boden (var runt 5 år) så var det en liten byhåla enligt lille mig.

Vad har det med tråden att göra?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Jag själv har BDTV och det fungerar bra. Ibland kan det vara nere, t ex när det blev strömavbrott i halva stan. Haft lite problem med DNS servrarna nyligen tror jag, för jag ändrade till googles och då fungerade det direkt. Men priset är helt klart bra.
När jag ringde och skulle säga upp mitt bredband så erbjöd de mig ett betydligt billigare abbonemang, typ 189kr/mån om jag band fast mig i ett år till BBB. Då jag och tjejen börjat titta lite på hus/bostadsrätter så kände inte jag att det var värt att binda upp mig i ett år när man inte vet om man kan använda BBB när man hittat ett hus eller bostadsrätt.

Inga problem de gånger jag spelat online, kan inte säga exakt ping men i SWTOR låg jag väl på ca 40-70 på stora planeter tror jag(enligt ingame mätaren). BF3 har fungerat bra när jag spelat det, dock var det ett tag sedan nu.

Är det något du funderar över så fråga på så ska jag göra mitt bästa för att försöka svara.

Tack för svaret! När det blev strömavbrott var jag utan internet i 6 dagar. Får man fråga hur ofta du brukar ha DNS-problem, och vad detta brukar innebära?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av VG.:

Tack för svaret! När det blev strömavbrott var jag utan internet i 6 dagar. Får man fråga hur ofta du brukar ha DNS-problem, och vad detta brukar innebära?

Tack på förhand.

DNS betyder Domain Name System, att din router eller dator har svårt att veta vilka ipadresser namnadresser har. Istället för att skriva 145.97.39.155 som går till svenska wikipedia så kan man istället använda sig av http://sv.wikipedia.org pga DNS. Då omdirigeras du till rätt adress. Detta pga det finns många servrar ute i världen som håller reda på dessa namn och kan skicka tillbaka rätt ipadress så att du blir omdirigerad rätt. När det var problem med DNS servern (hade automatisk DNS) så fungerade inte Internet med webbläsare, men jag kunder snacka via Skype med min bror. Då gick jag in i routern och ställde in manuellt DNS servern till 8.8.8.8 och sekundära till 8.8.4.4 som är googles DNS server. Efter bytet och omstart av routern så fungerade Internet igen.

Det var nog första gången tror jag som det var DNS fel. Aldrig hänt under mer än halvåret jag haft BDTV.
Däremot har Internet varit nere några timmar bara under någon dag, som vid jul. Men det åtgärdades ganska fort ändå. Tror inte jag varit utan Internet 24h i sträck utan det har kommit tillbaka antingen på kvällen eller om man tappade Internet på kvällen så var det tillbaka på morgonen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Avstängd

Bor i boden och har kört på BBB 100/10 i 2 år, varit utan internet max 5 gånger och har aldrig haft något annat problem

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <