Hjälp med kom igång programmering. Applikation..

Permalänk
Medlem

Hjälp med kom igång programmering. Applikation..

God kväll!
Jag har nu fått för mig att jag vill programmera ett program.
Det jag vill göra är troligtvis allt för avancerat i början, men jag vill ändå ha tips om vilket språk jag bör lära mig för att kunna nå mitt mål.

Programmet jag vill bygga ska göra följande.
Synca ihop med en databas på nätet.
Den ska sedan kunna fylla i och skapa eventuella tabeller i databasen.

Kort och gott.
Har en webshop, och jag vill kunna ha ett program lokalt där man ska kunna lägga in fler produkter via.
Skriva in pris, text, saldo, lägga till bild, etc etc..

Har lite erfarenhet av php, html, css, men inget annat språk.
Vad är lätt att lära sig som ändå klarar av detta?
Vill alltså göra ett typ utforskaren/excel program om ni kan försöka föreställa er.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

C# och Windows Forms fungerar nog utmärkt för detta, ifall det sedan är det bästa valet det vet jag inte, jag ger bara rekommendationer baserat på vad jag använder.
Gjorde själv ett C# program som kommunicerade med en MySQL databas som hade hand om ett bussföretags alla resor. Fungerade relativt lätt, lätt att lägga till ny information och ändra gammal. Man kan även hämta ner information från databasen och få ut den i ett tabell format.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag står i valet för C++ / C# / Java
Men vad är det egentligen som skiljer dem åt?
Kan man skapa i princip samma oavsett vilket språk man väljer av dessa?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Jag står i valet för C++ / C# / Java
Men vad är det egentligen som skiljer dem åt?
Kan man skapa i princip samma oavsett vilket språk man väljer av dessa?

För dina ändamål skulle jag valt Java eller C#. Du kan göra samma grej i C++ men det blir antagligen mer komplicerat.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

För att enklare förklara vill jag göra ett program likt detta: http://www.mag-manager.com/

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

För att enklare förklara vill jag göra ett program likt detta: http://www.mag-manager.com/

Java eller C# som sagt. För dig skulle jag säga C#, eller .NET för att vara mer precis. Du kan även köra Visual Basic.NET om du föredrar det.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

C# kommer fungera finfint. Skaffa Visual Studio C# så kommer du snabbt.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men om man gör program i C# så är det rent för Windows maskiner, och om man gör i Java så kan man även programmera för Linux/Unix..
Är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Jag står i valet för C++ / C# / Java
Men vad är det egentligen som skiljer dem åt?
Kan man skapa i princip samma oavsett vilket språk man väljer av dessa?

Vill du lära dig programmera bra så är det givet att börja med C++. Däremot vill du vara produktiv, bekväm eller ha anpassat språk efter syfte så kan C# och Java vara bra alternativ i sina sammanhang. Jag skiljer din fråga från "vilket språk/verktyg är bäst" och "Vilket språk hjälper mig med grundläggande kunskaper?". C++ lär dig mer om hur datorn fungerar från programmerarperspektiv och ger dig bättre grundkunskaper. Sen vilket språk som är "bäst" är individuellt efter tycke och smak. Ju mer språk du lär dig i framtiden desto bättre! Med C++ så får du bäst grunder, "nytta kontra svårighetsgrad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Kanske en dum fråga, men om man gör program i C# så är det rent för Windows maskiner, och om man gör i Java så kan man även programmera för Linux/Unix..
Är jag helt ute och cyklar?

C# går med Mono tilll WinLinMac. Java har sina för och nackdelar gällande debug'a över flera plattformar :/
C++ har flera alternativ dock rekommenderar jag främst Qt toolkit http://qt-project.org/. Den kommer i framtiden stödja andorid och ios utöver dagens WinLinMac. Mycket trevligt verktyg om du väljer C++

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vill du lära dig programmera bra så är det givet att börja med C++. Däremot vill du vara produktiv, bekväm eller ha anpassat språk efter syfte så kan C# och Java vara bra alternativ i sina sammanhang. Jag skiljer din fråga från "vilket språk/verktyg är bäst" och "Vilket språk hjälper mig med grundläggande kunskaper?". C++ lär dig mer om hur datorn fungerar från programmerarperspektiv och ger dig bättre grundkunskaper. Sen vilket språk som är "bäst" är individuellt efter tycke och smak. Ju mer språk du lär dig i framtiden desto bättre! Med C++ så får du bäst grunder, "nytta kontra svårighetsgrad".

Ursäkta?

Hur får du det till att kunskap i C++ är ett krav för att man ska vara en bra programmerare? Med samma tankegång borde alla bra författare vara språkforskare.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vill du lära dig programmera bra så är det givet att börja med C++. Däremot vill du vara produktiv, bekväm eller ha anpassat språk efter syfte så kan C# och Java vara bra alternativ i sina sammanhang. Jag skiljer din fråga från "vilket språk/verktyg är bäst" och "Vilket språk hjälper mig med grundläggande kunskaper?". C++ lär dig mer om hur datorn fungerar från programmerarperspektiv och ger dig bättre grundkunskaper. Sen vilket språk som är "bäst" är individuellt efter tycke och smak. Ju mer språk du lär dig i framtiden desto bättre! Med C++ så får du bäst grunder, "nytta kontra svårighetsgrad".

Fel, fel, fel. Det är verkligen inte givet att man behöver börja med C++, eller ens någonsin röra C++. Dessutom: Vill man lära sig om hur en dator fungerar så bör man testa någon typ av Assembly i stället för C++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

God kväll!
Jag har nu fått för mig att jag vill programmera ett program.
Det jag vill göra är troligtvis allt för avancerat i början, men jag vill ändå ha tips om vilket språk jag bör lära mig för att kunna nå mitt mål.

Programmet jag vill bygga ska göra följande.
Synca ihop med en databas på nätet.
Den ska sedan kunna fylla i och skapa eventuella tabeller i databasen.

Kort och gott.
Har en webshop, och jag vill kunna ha ett program lokalt där man ska kunna lägga in fler produkter via.
Skriva in pris, text, saldo, lägga till bild, etc etc..

Har lite erfarenhet av php, html, css, men inget annat språk.
Vad är lätt att lära sig som ändå klarar av detta?
Vill alltså göra ett typ utforskaren/excel program om ni kan försöka föreställa er.

Stort tack på förhand!

Det du vill göra går att åstadkomma med nästan vilket språk som helst. Jag antar att det är en relationsdatabas med SQL som frågespråk, eller? I alla fall, det är inte riktigt klart hur du vill kunna använda programmet. Ska det ha ett grafiskt användargränssnitt? Det verkar ganska jobbigt. Jag hade nog gjort något textbaserat program. Fördelen med textbaserade program är att de är mycket enklare att skriva script för dem, och att du kan versionshantera textfilerna du använde som input.

Skrivet av xciso:

Jag står i valet för C++ / C# / Java
Men vad är det egentligen som skiljer dem åt?
Kan man skapa i princip samma oavsett vilket språk man väljer av dessa?

Hur kom du fram till att du ska använda C++, C# eller Java? Du har lyckats pricka in de tre sämsta alternativen, nästan. Jag skulle rekommendera Python, men det vore bra att veta lite mer om vad du egentligen vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Fel, fel, fel. Det är verkligen inte givet att man behöver börja med C++, eller ens någonsin röra C++. Dessutom: Vill man lära sig om hur en dator fungerar så bör man testa någon typ av Assembly i stället för C++.

Assembler? Läste du det om det jag skrev "nytta gentemot svårighetsgrad? Tror du verkligen nyttan är värt för de flesta?
Det finns mycket att hämta hos C++ som du inte riktigt kan få med C# Java och phyton. Däremot är samtliga nämnda språk mycket bra att kunna. Bara att just samtliga av C#, Java och Phyton är baserade från C++

Du har rätt med att man behöver varken börja eller någonsin röra vid C++. Jag skrev bara om man vill ha riktigt bra grundläggande kunskaper för programmering så är C++ att rekommendera. Sen om man väljer ett annat språk som "primärspråk" eller favorit spelar ingen som helst roll. Grunderna och förståelsen har du med dig genom hela din karriär och förhoppningsvis hjälper dig programmera "snygg" kod. Finns inget tråkigare än en dåligt programmerat kod som är svår att handskas med.

C++ är en bra grund

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xciso:

Kanske en dum fråga, men om man gör program i C# så är det rent för Windows maskiner, och om man gör i Java så kan man även programmera för Linux/Unix..
Är jag helt ute och cyklar?

Har aldrig förstått varför så många som gillar C# spyr galla över Java, i praktiken är dessa två språk väldigt nära varandra men Java har i genomsnitt den mer effektiva virtuella maskinen numera och ett Java program går att köra på Windows, Linux, OSX och även en rad andra OS medan .Net är låst till Windows.

Någon kanske protesterar och nämner Mono, men måste skilja på plattform och språk. Mono är en plattform som som bl.a. kan köra program skriva i C# (som för övrigt är standardiserat vilket är väldigt bra), men Mono är precis som .Net en plattform och dessa plattform överlappar men är definitivt inte samma sak. Kör man "Java" så får man både språket, som "bara" är en de-fakto standard, inte en "riktig" standard som C# (språket) och C++, men "Java" innefattar även plattformen som är samma på alla "vanliga" OS.

Så du är helt rätt ute, i praktiken blir ett C# program låst till Windows då "alla" refererar till .Net/C# när de säger att de programmerar C# och .Net är Windows only, det är inte en standard utan en plattform helt kontrollerad av Microsoft.

Java-program fungerar på i princip alla "vanliga" OS som existerar.

C++ är det mesta "fria" av dessa språk då det ligger under ISO. Men standardbiblioteket i C++ saknar stöd för flera saker som du kommer behöva så du kommer vara tvungen att använda 3:e parts bibliotek.

Så skulle föreslå Java alt. Ruby eller Python om du vill göra det lite enklare för dig.

JavaScript skulle också fungera via t.ex. node.js. Då du känner till php och html så kanske du även har koll på JS, vilket skulle förenkla. Det går att skriva väldigt skalbara lösningar med liten arbetsinsats ovanpå node.js.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Detta är lite som att kolla på några småpojkar som bråkar över vilka verktyg som är bäst att gräva sand med i sandlådan.. Mycket roande

En riktig programmera vet att man väljer rätt spade för rätt typ av sand

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Detta är lite som att kolla på några småpojkar som bråkar över vilka verktyg som är bäst att gräva sand med i sandlådan.. Mycket roande

En riktig programmera vet att man väljer rätt spade för rätt typ av sand

Fick du en uppsättning spadar att gräva med som liten eller har du skaffat en uddare hobby på äldre dar?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

Hehe, jag menar inte att trådskaparen ska börja med alla verktyg på en gång. Utan jag tänkte mer på den efterföljande diskussionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hehe, jag menar inte att trådskaparen ska börja med alla verktyg på en gång. Utan jag tänkte mer på den efterföljande diskussionen.

Jo du har rätt. Det är en av mina dåliga vanor..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar.
Då är frågan c# eller java. Jag är nog mest inne på java, då det verkar finnas mer info att hitta. (vilket kan behövas för en rookie).

Funderar på att låna denna bok: http://www.nsb.norrkoping.se/web/norrkoping/results?p_p_state...
Vad tror ni om den?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Jag tackar för alla svar.
Då är frågan c# eller java. Jag är nog mest inne på java, då det verkar finnas mer info att hitta. (vilket kan behövas för en rookie).

Funderar på att låna denna bok: http://www.nsb.norrkoping.se/web/norrkoping/results?p_p_state...
Vad tror ni om den?

Det verkar som en bra start. När du lärt dig objektorienterad i java kan du praktiskt taget redan C#, skillnaderna rent principiellt är inga, bara lite syntax och standard bibliotek som skiljer. Skulle rekommendera dock även om du är sjukt sugen på att börja direkt med ditt projekt att kolla lite grundläggande teori innan du börjar. Då kommer du komma mycket längre och det blir framförallt roligare att designa när du förstår vad du gör. Ta det inte för långt dock, det är jättebra att ha inspiration och testa sina idéer när man lär sig, man måste bara ha lite tålamod i början.