Synology DS212j problem med svenska tecken (åäö)

Permalänk
Medlem

Synology DS212j problem med svenska tecken (åäö)

Är väldigt nöjd med min NAS förutom att jag får problem med att svenska tecken inte fungerar korrekt i fil-/mappnamn. Jag tyckte mig komma tillrätta med det hela en stund efter att ha följt instruktionerna på http://www.chainsawonatireswing.com/2012/01/08/set-up-the-synology-diskstation-ds411j-to-support-utf-8/ för att aktivera UTF8-stöd, men nu ett tag senare kan jag konstatera att det inte fungerar.

Om jag t.ex. har en mapp som heter "Sångtexter" på min dator heter den plötsligt "SÃ¥ngtexter" när den backats upp till NASen. Det blir sen mysko när det ska backas upp nästa gång för detta skumma namn kan ibland inte hanteras av SyncToy. Ibland kan jag likväl klicka mig in i den via utforskaren, men ibland kommer bara felmeddelande att mappen/filen refererar till en nätverkssökväg som inte finns.

Manuell workaround är att jag kör ssh till NASen och via terminalfönstret byter namn på mapparna/filerna och ersätter å,ä med a och ö med o.

Interaktionen mellan min NAS och övriga enheter är som följer (om det är något annat system som "förstör"):

- Kör backup mha SyncToy från ett par PC
- Tittar på film från NASen via XBMC på en HTPC
- Laddar ned filer mha Transmission
- För över filer manuellt mellan NAS/PC mha WebDav-klienten NetDrive

Grymt störande på denna annars eminenta NAS. Är det någon som varit med om liknande och har några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Är väldigt nöjd med min NAS förutom att jag får problem med att svenska tecken inte fungerar korrekt i fil-/mappnamn. Jag tyckte mig komma tillrätta med det hela en stund efter att ha följt instruktionerna på http://www.chainsawonatireswing.com/2012/01/08/set-up-the-synology-diskstation-ds411j-to-support-utf-8/ för att aktivera UTF8-stöd, men nu ett tag senare kan jag konstatera att det inte fungerar.

Om jag t.ex. har en mapp som heter "Sångtexter" på min dator heter den plötsligt "SÃ¥ngtexter" när den backats upp till NASen. Det blir sen mysko när det ska backas upp nästa gång för detta skumma namn kan ibland inte hanteras av SyncToy. Ibland kan jag likväl klicka mig in i den via utforskaren, men ibland kommer bara felmeddelande att mappen/filen refererar till en nätverkssökväg som inte finns.

Manuell workaround är att jag kör ssh till NASen och via terminalfönstret byter namn på mapparna/filerna och ersätter å,ä med a och ö med o.

Interaktionen mellan min NAS och övriga enheter är som följer (om det är något annat system som "förstör"):

Grymt störande på denna annars eminenta NAS. Är det någon som varit med om liknande och har några tips?

Man ska aldrig använda ÅÄÖ, mellanslag eller liknande saker när det gäller något som en dator ska läsa för dessa tecken finns inte i deras vokabulär.

Så döp mappen till Sangtexter så ska du se att det funkar som det ska

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Man ska aldrig använda ÅÄÖ, mellanslag eller liknande saker när det gäller något som en dator ska läsa för dessa tecken finns inte i deras vokabulär.

Så döp mappen till Sangtexter så ska du se att det funkar som det ska

Dagens sämsta tips. Varför skulle inte åäö fungera på en NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det brukar oftast bli lättare om man skriver engelska ord eller skippar åäö helt, väldigt ofta blir det massor av konstiga tecken istället för öäå i filnamnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det brukar oftast bli lättare om man skriver engelska ord eller skippar åäö helt, väldigt ofta blir det massor av konstiga tecken istället för öäå i filnamnen.

Att skriva att det "väldigt ofta blir det massor av konstiga tecken" är VÄLDIGT överdrivet. Jag har nog aldrig råkat ut för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Att skriva att det "väldigt ofta blir det massor av konstiga tecken" är VÄLDIGT överdrivet. Jag har nog aldrig råkat ut för det.

Är väl olika på olika system men generellt sätt tycker jag att det ofta kan bli fel med massa special tecken som åäö.

Permalänk
Medlem

Givetvis är en lösning att aldrig använda tecknen i fråga, men då en NAS kom till sent i min tekniska utrustning (med tusentals filer redan på plats med diverse "konstiga tecken") och jag har en hel familj vars filer ska backas upp är det ingen gångbar lösning tyvärr.

Och visst ska detta väl gå att få till på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det finns en anledning till att en databas ALDRIG innehåller ÅÄÖ.

Annars har jag tyvärr ingen enkel lösning på hur man kan lösa det.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det kan inte va så att problemet ligger i SyncToy som har problem med åäö när den läser från källan och ska skapa mapparna på NASen sen? Du kan ju uppenbarligen skapa mappar med åäö i namnet manuellt och NASen hantera dom korrekt. Vill du har förslag på ett bra program för att göra syncbackuper så föreslår jag Goodsync som jag själv använder mig utav för backup:
http://www.goodsync.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det kan inte va så att problemet ligger i SyncToy som har problem med åäö när den läser från källan och ska skapa mapparna på NASen sen? Du kan ju uppenbarligen skapa mappar med åäö i namnet manuellt och NASen hantera dom korrekt. Vill du har förslag på ett bra program för att göra syncbackuper så föreslår jag Goodsync som jag själv använder mig utav för backup:
http://www.goodsync.com/

Jag tror inte det är SyncToy, då jag ibland fått problemet direkt vid nedladdning av torrents till NASen med Transmission. Lurar lite försynt på om det kan vara WebDav-klienten NetDrive ändå som spökar, för den är jag ju inne med och rotar runt här och var på NASens filsystem. Men jag tycker ändå att om jag nu laddat ned en fil som heter "Tågböcker" mha Transmission, så borde den inte byta namn även om jag tittar på den genom NetDrive väl? Jag skriver ju inte utan bara läser liksom?

När jag googlat har jag läst en hel del om andra som har problem med "konstiga" tecken så det kanske är något på NASen ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Jag tror inte det är SyncToy, då jag ibland fått problemet direkt vid nedladdning av torrents till NASen med Transmission. Lurar lite försynt på om det kan vara WebDav-klienten NetDrive ändå som spökar, för den är jag ju inne med och rotar runt här och var på NASens filsystem. Men jag tycker ändå att om jag nu laddat ned en fil som heter "Tågböcker" mha Transmission, så borde den inte byta namn även om jag tittar på den genom NetDrive väl? Jag skriver ju inte utan bara läser liksom?

När jag googlat har jag läst en hel del om andra som har problem med "konstiga" tecken så det kanske är något på NASen ändå...

Jag googlade lite på det nu eftersom jag är lite intresserad av att skaffa en Synology NAS och det verkar som att Synologys NASar använder UTF-8 teckenkodning för fil och katalognamn. När man installerar program som använder sig av andra teckenkodningar så blir det problem. Kanske går det att ställa om en del av programmen att använda UTF-8 för filer och kataloger istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Posta på Synologys supportforum eller skapa en ticket där. De brukar vara väldigt hjälpsamma.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Samma problem

hej,

jag upplever exakt samma problem. Jag importerade mina filer från en extern USB hdd till min DS213+ mha File Station. Efteråt fanns inga åäö kvar. jag har nu suttit och åtgärdat detta med hjälp av Bulk Rename Utility, vilket fungerar kanon. Däremot när jag tittar i mapparna efteråt kan jag se att i vissa (via WebDAV & Netdrive) fall ser jag å ä ö, medan via LAN och vanlig "nätverksansluten enhet" har samtliga nordiska tecken blivit ersatta med ett underscore.

Verkar taffligt. Jag får se hur det ser ut när jag kommer hem och kan kolla på filerna lokalt och inte via fjärrstyrning.

Om Brent lyckas få ett svar, eller har postat något på synologys forum, vore jag tacksam om du kunde härleda till den tråden härifrån.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Skrivet av niclasc:

Inte för att verka bitter, men 2 kommentarer som bara klankar ner på andras åsikter och tankar, men ingen egen lösning på TS problem?
Istället för att bara säga att det är dagens sämsta tips, så får du gärna komma med Dagens bästa tips själv..

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Skrivet av Axeteg:

Inte för att verka bitter, men 2 kommentarer som bara klankar ner på andras åsikter och tankar, men ingen egen lösning på TS problem?
Istället för att bara säga att det är dagens sämsta tips, så får du gärna komma med Dagens bästa tips själv..

Dagens bästa tips är att fortsätta leta lösningar, och inte gå och döpa om alla sina mappar för en sådan liten skitsak. Det är inte 80tal längre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

När du skriver
"- Kör backup mha SyncToy från ett par PC
- Tittar på film från NASen via XBMC på en HTPC"

SMB/CIFS du kör över då?

[Edit]

Men vad har du ställt in under:
Kontrollpanelen | Nationälla inställningar | Teckentabell ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har själv en DS211J som jag kör backup till samt kör transmission och XBMC till och från.

Har aldrig stött på problemet så det är nog en inställning alt. något av de program du kör.
För backup använder jag Synologys egna programvara samt rsync på en linux maskin.

Skulle jag gissa tror jag att det är ditt backup program som dummar till det.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tandvark:

hej,

jag upplever exakt samma problem. Jag importerade mina filer från en extern USB hdd till min DS213+ mha File Station. Efteråt fanns inga åäö kvar. jag har nu suttit och åtgärdat detta med hjälp av Bulk Rename Utility, vilket fungerar kanon. Däremot när jag tittar i mapparna efteråt kan jag se att i vissa (via WebDAV & Netdrive) fall ser jag å ä ö, medan via LAN och vanlig "nätverksansluten enhet" har samtliga nordiska tecken blivit ersatta med ett underscore.

Verkar taffligt. Jag får se hur det ser ut när jag kommer hem och kan kolla på filerna lokalt och inte via fjärrstyrning.

Om Brent lyckas få ett svar, eller har postat något på synologys forum, vore jag tacksam om du kunde härleda till den tråden härifrån.

Mvh

Efter att ha funderat på saken ytterligare kom jag fram till att prova om det handlar om teckenkodning annan än UTF-8. Efter felsökning visar det sig att när jag använder NetDrive och mappar nasen med hjälp av WebDAV så finns det under inställningar -> Advanced en möjlighet att styra teckentabellen (Encoding) som programmet ska använda sig av. Programmets standard är "System default", vilket i sig självt borde innebära just UTF-8. Så är dock icke fallet. Av någon anledning blir det fel just här och döper du om filer genom webdav gränssnittet så kommer alla andra protokoll som använder sig av UTF-8 att visa fel eller inte kunna visa något tecken alls. Efter att ha spenderat alldeles för många timmar med att söka igenom alla filer och ersätta éåÅäÄöÖ genom webdav(system default) till ett tecken som är gångbart i alla de andra protokollen såsom t.ex. { och }, $ etc och sedan tvinga netdrive att använda UTF-8 i nästa sekvens och återigen döpa om samtliga filer för att återfå éåÅäÄöÖ.
Nu fungerar det iaf, jag kan se och komma åt filer & mappar oavsett från vilket gränssnitt.

Permalänk

Tack Brent

...räddade min dag. Har även jag haft exakt samma bekymmer som helt blev löst med en liten knapptryckning.
MVH