Permalänk
Inaktiv

SSD hittas inte

Skaffade mig en begagnad SSD, en OCZ Solid 3. Men datorn hittade den inte, varken Windows eller BIOS.

Testat olika SATA-kablar, olika SATA-portar och uppdaterat BIOS.

Datorspecifikationerna:
Gigabyte GA-Z68P-DS3
Core i5 2500K
8GB RAM
4 mekaniska diskar

Disken har fungerat innan, dock inte i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skaffade mig en begagnad SSD, en OCZ Solid 3. Men datorn hittade den inte, varken Windows eller BIOS.

Datorspecifikationerna:
Gigabyte GA-Z68P-DS3
Core i5 2500K
8GB RAM
4 mekaniska diskar

Hej!

Eftersom du skriver att du inte hittar den i Windows så förmodar jag att du menar att du inte kan se den då du går in via: Start -> Dator. ?
Har du testat att formatera disken i Windows med hjälp utav Diskhantering?
Om inte, så du hittar diskhantering via:
Start -> Kontrollpanelen -> System och Säkerhet -> Under alternativet "Administrationsverktyg" finns "Skapa och formatera hårddiskpartitioner", klicka det för att öppna upp "Diskhantering".

Du ska nu kunna se alla lagringsenheter som är anslutna till datorn. Högerklicka på den disk du vill formatera och välj "Formatera...".
Om du lyckats formatera disken rätt så ska du nu kunna hitta den i datorn. Om inte, testa med att högerklicka på disken i "diskhantering" och välj: "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar", där ska du kunna ge disken en egen beteckning t.ex. D:

Hoppas det fungerar för dig!
- Gustaf

Visa signatur

Battlelog: Worldbmx
Steam: Worldbmx
Social Club: Heijdenberg

Permalänk
Inaktiv

Den syns inte i BIOS eller Windows, som sagt.

Permalänk

sata kablar men du har väl stoppat i ström kabeln i SSD:n ?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mooseslayer:

sata kablar men du har väl stoppat i ström kabeln i SSD:n ?

Självklart.

Permalänk
Medlem

Testa den i en annan dator igen, låter som att det har blivit fel på din ssd.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Jag hade kassa SATA kablar, var de som följde med mitt moderkort. Bytte till annan SATA kabel och så fungerade det.
Kanske enklare att prova på en SATA kabel som du vet att modermodemet hitta annan hårddisk på - då vet du om det inte fungerar med din SSD på samma kablar att felet ligger i den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Jag hade kassa SATA kablar, var de som följde med mitt moderkort. Bytte till annan SATA kabel och så fungerade det.
Kanske enklare att prova på en SATA kabel som du vet att modermodemet hitta annan hårddisk på - då vet du om det inte fungerar med din SSD på samma kablar att felet ligger i den.

Jag har testat med andra kablar, inkl kablar som andra hårddiskar suttit i.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem idag. Hittar inte min SSD i BIOS heller. Hur ska jag lösa detta?

EDIT: Löste det efter att jag har upptäckt att jag glömde koppla in SATA kabeln i moderkortet. Blandade kabeln med något annat.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Jag har testat med andra kablar, inkl kablar som andra hårddiskar suttit i.

Testa i en annan dator. Funkar det inte så är den trasig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Datorspecifikationerna:
Gigabyte GA-Z68P-DS3
Core i5 2500K
8GB RAM
4 mekaniska diskar

Jag köpten en OCZ petrol i tisdags kopplade in den och fick samma problem som dig.
Jag gick till butiken jag köpte den ifrån och killen testade den. Han lyckades inte heller hitta den i bios eller windows.
Den var tydligen deffekt. Tror din oxå är deffekt.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte bättre. Den har ju dock fungerat i andra datorer

Permalänk
Medlem

Så det är nog bara kolla om det finns garanti kvar på den.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Köpt på annons av okänd?

2 av 5 sålda OCZ Petrol är defekta eller rasar väldigt snabbt. Hur en sådan produkt kan tillåtas komma i produktion är en gåta.
Deras övriga SSD har inte heller uppvisat någon större tillförlitlighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Köpt på annons av okänd?

2 av 5 sålda OCZ Petrol är defekta eller rasar väldigt snabbt. Hur en sådan produkt kan tillåtas komma i produktion är en gåta.
Deras övriga SSD har inte heller uppvisat någon större tillförlitlighet.

Håller med dig. OCZ Petrol verkar inte vara något att köpa, jag hoppas den nya OCZ Agility3 håller bättre
Ska iofs bara ha den för att testa Windows 8

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Köpt på annons av okänd?

Nope

Permalänk
Inaktiv

Testat den i en annan dator nu, hittas inte där heller.
Men det är garanti kvar på den, så har beställt RMA på OCZs hemsida :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Japp men rätt som det är så går saker sönder oavsett dom funkat innan eller inte såklart så tyvärr

Visa signatur

Fear

Permalänk
Inaktiv

RMA:ade den och fick meddelandet att jag kommer få en Agility 3 istället :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

RMA:ade den och fick meddelandet att jag kommer få en Agility 3 istället :>

Härligt

Visa signatur